Langtest: HR 555 BR
Forbløffende bra til denne prisen
De fleste må snu på båtbudsjettet i disse tider. Nettopp derfor plukket vi ut en «billigbåt» til sesongens langtest. Og endte opp med et helt annet inntrykk enn forventet.

Det har vært et par smårøffe år i båtmarkedet. Ikke helt uventet for dem som har fulgt med på opp- og nedturer gjennom flere tiår. Eventyrlig interesse i årene med «hjemmeferie».
Deretter fulgt av høyere prisstigning og lånerenter. Det er fortsatt en effektiv oppskrift på en kraftig oppbremsing i folks vilje og evne til å bruke penger på ting man egentlig ikke trenger. En liste der båt kommer relativt høyt opp.
Sist gang vi hadde noe lignende var i årene etter finanskrisen i 2008. Det var tøft mens det pågikk, men ikke helt uten positive resultater. Mange båtprodusenter forbedret produktene sine, i flere tilfelle uten at det hadde store utslag i prisen. Mer båt for pengene, rett og slett.
Akkurat det er nok vanskelig å gjenta i dagens inflaterte verden. Men da vi skulle plukke ut en langtestbåt for 2024, var vi opptatt av å finne en båtmodell med spesielt gunstig forhold mellom pris og egenskaper. Det finnes et knippe produsenter av det vi – kanskje litt for nedlatende – kaller «billigbåter».

Og svenske HR er et av de merkene som fort faller i den kategorien. Samtidig har vi hatt flere gode opplevelser med HR-båter opp gjennom årene, for eksempel konsollbåten 602 CC vi kjørte på test i 2019.
Populær «folkebåt»
Kompakte bowrider-modeller har vært blant de mest populære «folkebåtene» i Norge de siste 25 årene. Det startet for alvor med Yamarin 5220 BR, mens Uttern, Askeladden, Ryds og mange andre produsenter raskt var på pletten med tilsvarende båter.
Disse «nordiske» bowrider-modellene ble en perfekt kombinasjon for mange, med de praktiske egenskapene fra en skjærgårdsjeep, og komforten fra en daycruiser.

I 2023 lanserte HR sin 555 BR, både med klassiske bowrider-egenskaper, og merketypisk prislapp. Båten er anbefalt med motor fra 80 til 140 hk, og vårt testeksemplar var utstyrt med Suzukis 115-hester.
Det regnes som en god middelvei når det kommer til pris og egenskaper, med et spenn fra cirka 410 til 450 000 kroner mellom minste og største motor.

Noen ganger er rimelige båtmodeller ribbet for utstyr, slik at prisen skal fremstå mest mulig attraktiv. Det er heldigvis ikke tilfellet for HR, og viktige ting er på plass i standardpakken: Garmin 72 CV kartplotter med ekkolodd, putesett, EVA-kunststoffdørk, vannskibøyle, kalesje, hydraulisk styring og stereo med Bluetooth. Dermed er det bare puter til solseng i baugen og havnekalesje man trenger å tilføye.
Les også: Test: Uttern S53: Dette er mye båt for pengene

Stolene hever komforten
Fine sportsstoler til fører og copilot er noe av det første vi legger merke til i testbåten. De har i tillegg en dempermekaniske, noe de fleste forbinder med langt råere sportsbåter fra for eksempel Anytech eller Goldfish. Vi startet med et spørrende «hva skal vi med det i en snill familiebåt», til raskt å konkludere med «det er akkurat i en slik båt du trenger slike seter».
HR 555 BR er nemlig en trygg, snill båt i sjøen med god plass om bord. Båten veier rundt 700 kilo uten motor, og da sier det seg selv at det blir så som så med bølgesplittende egenskaper når solgangsbrisen tøffer seg med friske skumtopper.

Nettopp her kommer de dempede setene inn i bildet, og kompenserer forbløffende effektivt for manglende skrogvinkler, lengde og vekt.
I alle fall i om vi skal tolke de overraskede uttrykkene om bord i større og mer velrenommerte båtmerker, da de ble frakjørt av en beskjeden bowrider på bølgehopping utaskjærs. Men allerede når du passerer hekksjøer, eller krappe fjordbølger, har setene en positiv innvirkning på kjørekomforten.
Gode stuerom
Båten er godkjent for seks personer, og de øvrige sitteplassene i baugen og aktersofaen byr på bra komfort. Tanken om at rimelig er det samme som enkelt får seg nok et skudd for baugen når du knepper på plass godt polstrede puter i solid materiale.
Det eneste vi har å utsette, er at knappene på ryggputene i baugen ikke alltid holder seg på plass.
Dessuten kommer HR 555 BR med sjenerøse stuerom. Det er deilig at du selv i en såpass kompakt båt kan rydde bort alle puter, setetrekk og kalesjer, med plass til bagasje i tillegg.


Særlig rommene under konsoll og benkene i baugen er voluminøse, men også under aktersofaen er rommet dypt, og har allerede faste plasser for bord, bordsøyle og lanternemast.
Andre viktige detaljer gjør båtlivet enklere: Utsparinger til oppbevaring av fire fendre i skrogsiden, rommelig kalesjegarasje og stor drivstofftank (150 liter).
Smart værbeskyttelse
Alt dette bidrar til å gjøre båtbruken enkel og bekymringsløs. Er værmeldingen god, er det bare å stue unna putene og sette trekk på sportsstolene. En enkel havnepresenning holder cockpiten tørr hvis båten skal ligge lenge, mens selve kjørekalesjen rigges kjapt opp eller ned, med store gjennomsiktige flater for god sikt i alle retninger.

I løpet av våre 300 nautiske mil i testperioden får vi prøvd alle viktige egenskaper. Akkurat slik vi spådde, gir størrelse og konsept allsidige bruksmuligheter. HR 555 BR tar ikke mer plass enn at du lurer deg inn til brygga på de mest populære spisestedene, eller kan ankre opp på favorittøya en solskinnsdag.
Samtidig kan du fint kjøre på tur noen timer, bade fra båten eller trekke opp folk i tube eller på vannski. Vi våget oss også på noen utflukter med litt røffere strekninger, siden båten tåler mer enn beskyttet farvann.

Det skyldes en perfekt match med Suzukis DF115 på hekken, sammen med et lettplanende og lettdrevet skrog. Selv med full båt holder du greit rundt 10–15 knop. Det kjennes både trygt og behagelig når du legger ut på et ubeskyttet område i skipsleia. Samtidig har båten det du trenger av kraft og fartspotensial med denne motoren.
Vi logger 39 knop i toppfart, fortsatt med stødig oppførsel, selv om området mellom 20–30 knop er hyppigst i bruk dersom man vi gjøre unna noen nautiske mil i en fei.

En av få svakheter
Motoren jobber da i et turtallsområde der både støy og forbruk er på den moderate siden: 78–81 dBA og 0,6 til 0,7 liter per nautisk mil er hyggelige tall. Og lusker du rundt på skjærgårdscruise i fem-seks knop, overdøver praten som regel den beskjedne motorlyden.

Som vanlig med en småbåt til hyggebruk, er både fart og forbruk lavt gjennom langtestperioden. Vi logger et snitt på ni knop, 6,2 liter i timen og 0,7 liter per nautisk mil.
Tank på 150 liter er stort i en båt av denne typen, og gir i vårt tilfelle en maksimal rekkevidde på rundt 215 nautiske mil.
Dermed melder kravet om is-stopp seg lenge før motoren trenger drivstoff. En fordel, siden en av de få praktiske svakhetene vi kan avdekke i HR 555 BR, er en småkrøkket plassering av bensinpåfyllingen. Og jevnlige tilbakeslag gjør at den går tregere enn nødvendig.
Vi Menn Båt mener:
Vi synes HR treffer bra med sin nyeste bowrider-modell. Det er ikke noe snobbete premiumpreg over denne båten, i stedet får du mange gode og praktiske egenskaper til en ganske hyggelig pris. HR 555 BR kan i tillegg by på et bra utstyrsnivå, og sammen med Suzukis 115-hester får du en båtpakke med et bredt bruksområde. Det er fortsatt noen detaljer der HR kunne gjort seg litt mer flid, men ikke noe som ødelegger inntrykket av mye båt for pengene.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 19 2025
