Prøvekjørt: Ford Transit Trail
Fremkommelighet uten 4x4
Ford Transit kommer i utallige varianter, og fås nå også i en SUV-inspirert versjon med samme fremdriftssystem som de heftige ST- og RS-modellene.
Da Ford skulle lansere en helt nye varebil for Europa på 60-tallet var den nære ved å bli introdusert som V-serien. Men i siste liten ble det bestemt at den i stedet skulle videreføre Transit-navnet fra Transit Taunus, som ble bygget ved Ford-fabrikken i Køln. Utviklingen av Transit fikk kodenavnet Project Redcap, og i august 1965 rullet første Transit av rullebåndet på Langley-fabrikken i Berkshire, England.
55 år senere er vi over på fjerde generasjon Transit, som finnes utallige versjoner og varianter, størrelser og lengder. Den finnes som ladbar hybrid, og den kommer i helt elektrisk versjon i 2022.
Nylig kom Trail-versjonen av Transit til Norge, både for den store Transit 2T og den mindre Transit Custom. Trail-modellene kommer med SUV-utstyr som ekstra plastbeskyttelse på støtfangeren foran og bak, samt på nedre del av sidepanelene. I tillegg leveres Trail med beskyttelsesplater under støtfangeren foran. De store Ford-bokstavene på den matte svarte grillen, er inspirert av Raptor, og egne felger og litt annet SUV-pynt gir Trail-versjonene et tøffere utseende. Transit Custom Trail kan også fås med takrails og stigtrinn om ønskelig.
Mekanisk differensial
Transit 2T Trail kan fås med firehjulstrekk, men ønsker du å spare noen penger, så har Ford i samarbeid med spesialisten Quaife utviklet en differensialbrems på forakslingen som mekanisk overfører momentet til hjulet som har best grep. Det fungerer etter samme prinsippet som en Torsen-differensial, og skal gi god fremkommelighet på løst eller glatt underølag selv med bare trekk på forhjulene. Et vanlig ABS-basert antispinn-system vil typisk bremse et av hjulene eller redusere motorkraften for å overføre krefter til hjulet som har mest friksjon. Quaife-differensialen derimot overfører kraft uten å bremse hjul eller motorkraft. Ford har med hell brukt den samme teknologien på ST- og RS-modellene.
Vi fikk en liten test av systemet på skogsveier på Krokskogen, og Quaife-differensialen virker å øke Transits egenskaper til å ta seg frem på sleipt eller løst underlag sammenlignet med en Transit uten systemet. Det er absolutt ikke et offroad-system, men gir etter alle solemerker bedre kontroll på vinterveier, såvel som skogs- og hytteveier. Transit kan i likhet med Ranger og Mustang nå også fås med 10-trinns automatgir, men Quaife Grip Control fås kun i kombinasjon med manuell girkasse.
130 til 185 hestekrefter
Transit 2T Trail er også tilgjengelig med Fords firehjulstrekk, som i tillegg har to ekstra innstillinger for glatt og søle/leire. Firehjulstrekksystemet gir også mulighet til å låse kreftene 50/50 på for- og bakaksel.
Både Transit 2T Trail og Transit Custom Trail blir levert med Fords toliters EcoBlue dieselmotor med 130 hk, 170 hk eller 185 hk. Transit Custom Trail fås med enten 130- eller 170 hk Her lagrer et 48 volts batteri energi ved bremsing som brukes til å forbedre drivstoffeffektiviteten. Transit Custom Trail koster fra 446 700 kroner, mens Transit 2T Trail koster fra 481 000 kroner.
Ford Transit blir elektrisk
Tidlig i 2022 er en helt elektrisk versjon av Transit ventet til Europa. Med en netto batterikapasitet på 67 kWh (brutto 75 kWh) har E-Transit en estimert elektrisk rekkevidde på 350 kilometer, målt etter den nye og langt strengere WLTP-målemetoden. Den elektriske motoren produserer 269 hestekrefter og maksimalt dreiemoment er 430 Nm. Lasterommet vil være like stort som det en bakhjulsdrevet 2T Transit har i dag. E-Transit kommer både med normallading (AC-vekselstrøm) og hurtiglading (DC-likestrøm). Ombordladeren er en på 11,3 kW. Med en ladeeffekt på opptil 115 kW fra en hurtiglader vil lading fra 15 % til 80 % ta rundt 34 minutter, ifølge Ford. E-Transit kan også fås med «Pro Power Ombord». Systemet gjør om bilen til en energikilde der utstyr og verktøy kan driftes med inntil 2,3 kW (2300 W).
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 65 2020