Prøvekjørt: Ford Ranger Wildtrak Double Cab 2,0 EcoBlue

Samme girkasse som verdens barskeste pickup

Ford Ranger har lenge vært blant våre pickup-favoritter. Nå er den blitt enda bedre, og med samme girkasse som F-150 og Mustang.

Pluss ikon
<b>FACELIFT:</b> Saber Orange-fargen er eksklusiv for Wildtrak-versjonen. Foran har både støtfanger og grill blitt fornyet. De mer påkostede versjonene, som Wildtrak har xenon hovedlys og LED-lys.
FACELIFT: Saber Orange-fargen er eksklusiv for Wildtrak-versjonen. Foran har både støtfanger og grill blitt fornyet. De mer påkostede versjonene, som Wildtrak har xenon hovedlys og LED-lys. Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Ford Ranger har fått et ansiktsløft som utvendig er av kosmetisk karakter. Det har skjedd større ting under skallet. Ranger fås nå med en dieselmotor med to turboer som produserer 213 hk og et dreiemoment på 500 Nm. Det er litt mer enn forgjengeren med 3,2-liters diesel. Den nye motoren kan i tillegg kombineres med en 10-trinns automatgirkasse som også brukes i F-150 pickup og nye Mustang. Girkassa skal redusere drivstofforbruket bitte litt. Dessuten gjør den Ranger til en mer behagelig kjøreopplevelse.

Vi har prøvekjørt Wildtrak-versjonen som er den mest kostbare. Drivlinjen gir enda mindre støy og vibrasjon enn i forgjengeren, blant annet fordi girkassa har flere trinn å spille på. Dessuten er både fjærer og demping justert. I tillegg kan Double Cab-variantene av Ranger fås med aktivt støyreduksjonssystem som gjør opplevelsen i kupeen enda mer behagelig.

<b>LITT MUSTANG:</b> Automatgiret med 10 trinn brukes også i den digre pickupen Ford F-150 og i nye Ford Mustang. 
LITT MUSTANG: Automatgiret med 10 trinn brukes også i den digre pickupen Ford F-150 og i nye Ford Mustang.  Foto: Martin Jansen

Det er fortsatt umiskjennelig pick­up, men kjøreopplevelsen er noe av det beste du får i klassen. Testbilen hadde ekstrautstyr for rundt 50 000 kroner, som omfattet blant annet kupévarmer (15 000 kr), hengerfeste (6000 kr), adaptiv cruisekontroll og parkeringsassistent (7700 kr) og låsbart rulledeksel (15 000 kr). Du kan også få Ranger med 170-hester diesel i kombinasjon med sekstrinns manuell girkasse eller 10-trinnskassa.

Med modem

Ranger er nå tilgjengelig med FordPass Connect-modem. Det gir deg muligheten til å styre en rekke av bilens funksjoner og få tilgang til kjøretøydata fra en app på mobiltelefonen. Du kan for eksempel låse opp og igjen bilen, sjekke kjøretøystatus som dekktrykk, drivstoff- og oljenivå, samt lokalisere bilen. Du kan også bruke bilens modem som nettforbindelse med hastigheter opptil 4G LTE. og tilkobling for inntil 10 enheter.

Tekniske data

<b>DEKSEL:</b> Det låsbare rulle­dekselet over planet koster 15 000 kroner.

Ford Ranger Wildtrak Double Cab 2,0 EcoBlue

Motor, cm³: 1996

Gir: 10-trinns automat

Effekt, hk o/min: 213/3750

Dreiemoment, Nm ved o/min: 500 ved 1750–2000

Egenvekt, kg: 2374

Tilhengervekt, kg: 3500/750

Nyttelast, kg: 1024

Lengde/bredde/høyde, cm: 536/186/184

Akselavstand, cm: 322

Bakkeklaring, cm: 23,7

Vadedybde, cm: 80

Standard dekkdimensjon: 265/65 17

Forbruk, WLTP l/mil: 0,92

CO₂-utslipp, g/km: 228

0–100 km/t, fabrikk, sek: 10,9

Toppfart, km/t: 175

Lasteplan:

Lenge, cm: 155

Bredde, cm: 156

Bredde, cm (mellom hjulbuene): 114

Dybde, cm: 51

Ankringspunkter lasteplan: 6

Uttak, lasteplan: Ett 12V

Uttak kupé: Tre stk. 12V, ett 230V, to USB

Pris, fra: 518 000 kroner

Pris, testbil: 571 200 kroner

Bedre kjøreopplevelse

<b>RAPTOR:</b> Toppversjonen Ford Ranger Raptor koster fra 676 000 kroner. 

Toppmodellen av Ford Ranger, Raptor-versjonen, er bredere og har økt sporvidde sammenlignet med vanlige Ranger. Demp­ingen er også mer avansert. Raptor kommer med FOX-støtdempere og har skruefjærer også bak i stedet for blad­fjærer. Det gjør den mykere, og bidrar til en mer komfortabel kjøreopplevelse sammen­lignet med vanlige Ranger. Spor­vidden og dempingen bidrar i tillegg at den ligger stødigere på veien. Det merkes særlig på ujevnt underlag. Ulempen er at Raptor maks kan trekke 2,5 tonn i stedet for 3,5 tonn. Raptor kommer med spesial­utviklede BF Goodrich All Terraian-dekk som måler hele 838 millimeter i diameter. Men med 285/70 R17-vinterdekk fra Nokian blir kjøreopplevelsen faktisk enda bedre på vanlig vei. Mindre svømming og mindre støy. Men de ser selvsagt ikke så tøffe ut som de digre BF Goodrich-dekkene.