Prøvekjørt: Ford Ranger Wildtrak Double Cab 2,0 EcoBlue
Samme girkasse som verdens barskeste pickup
Ford Ranger har lenge vært blant våre pickup-favoritter. Nå er den blitt enda bedre, og med samme girkasse som F-150 og Mustang.

Ford Ranger har fått et ansiktsløft som utvendig er av kosmetisk karakter. Det har skjedd større ting under skallet. Ranger fås nå med en dieselmotor med to turboer som produserer 213 hk og et dreiemoment på 500 Nm. Det er litt mer enn forgjengeren med 3,2-liters diesel. Den nye motoren kan i tillegg kombineres med en 10-trinns automatgirkasse som også brukes i F-150 pickup og nye Mustang. Girkassa skal redusere drivstofforbruket bitte litt. Dessuten gjør den Ranger til en mer behagelig kjøreopplevelse.
Vi har prøvekjørt Wildtrak-versjonen som er den mest kostbare. Drivlinjen gir enda mindre støy og vibrasjon enn i forgjengeren, blant annet fordi girkassa har flere trinn å spille på. Dessuten er både fjærer og demping justert. I tillegg kan Double Cab-variantene av Ranger fås med aktivt støyreduksjonssystem som gjør opplevelsen i kupeen enda mer behagelig.

Det er fortsatt umiskjennelig pickup, men kjøreopplevelsen er noe av det beste du får i klassen. Testbilen hadde ekstrautstyr for rundt 50 000 kroner, som omfattet blant annet kupévarmer (15 000 kr), hengerfeste (6000 kr), adaptiv cruisekontroll og parkeringsassistent (7700 kr) og låsbart rulledeksel (15 000 kr). Du kan også få Ranger med 170-hester diesel i kombinasjon med sekstrinns manuell girkasse eller 10-trinnskassa.
Med modem
Ranger er nå tilgjengelig med FordPass Connect-modem. Det gir deg muligheten til å styre en rekke av bilens funksjoner og få tilgang til kjøretøydata fra en app på mobiltelefonen. Du kan for eksempel låse opp og igjen bilen, sjekke kjøretøystatus som dekktrykk, drivstoff- og oljenivå, samt lokalisere bilen. Du kan også bruke bilens modem som nettforbindelse med hastigheter opptil 4G LTE. og tilkobling for inntil 10 enheter.