Biltest

Test: Ford Galaxy AWD

Når "meh" blir til "oi"!

Nye Galaxy: Stooor familiebil med firehjulsdrift og antydning til kjøreglede.
Nye Galaxy: Stooor familiebil med firehjulsdrift og antydning til kjøreglede.
Publisert

Det må være lov å si at store 7-seters flerbruksbiler ikke har verdens aller beste rykte blant dem som har et snev av bilinteresse.

Biler som Galaxy og Sharan har alltid vært en bil du har kjøpt fordi du trenger en, ikke fordi du har lyst på en.

Men med den nye generasjon Galaxy forsøker Ford å gjøre noe med dette inntrykket - eller i det minste gjøre livet bedre for dem som ikke har noe valg. Ford vil bevise at stor flerbruksbil ikke trenger å være nitrist.

De har derfor gjort en god del spennende endringer.

Med firehjulsdrift skal du ikke lenger sette deg så lett fast.
Med firehjulsdrift skal du ikke lenger sette deg så lett fast.

Forsøket på å gjøre stor flerbruksbil kjøreglad er de ganske alene om, for BMWs største forsøk på en flerbruksbil, 2-serie Grand Tourer, er hele 29 centimeter kortere.

Prøvekjørt: BMW 2-serie Grand Tourer

Ford Galaxy Titanium 2.0 TDCi AWD

Motor: 4-sylindret turbodiesel
Volum: 2,0/1997 ccm
Effekt: 150 HK v/3500 RPM
Dreiemoment: 350 Nm v/2000 RPM
Girkasse: 6-trinns manuell
Drift: AWD
Størrelse: 4848/1916/1747 mm
Egenvekt: 1738 kg
Bagasjeplass: 300/2339 liter
Hengerfeste: 2000 kg
Toppfart: 193 km/t
0-100: 12,2 sekunder
Forbruk: 0,54 l/mil
CO2: 139 g/km

Modell fra: 450.000 kroner
Testbil:
615.200 kroner

Ekstrautstyr inkluderer blindsonevarsling, adaptiv cruisecontrol,navigasjon, premium lyd med 12 høyttalere, parkeringsassistent, semsket skinn, dynamiske LED-lys, elektriske seter og 180-graders kamera, oppvarmet ratt, hengerfeste mm.

Endelig med firehjulsdrift

Ford har vært notorisk lite gode på å omfavne firehjulsdrift, men nå virker det som om de har forstått at dette faktisk kan være et salgsargument.

Den nye Galaxy er derfor nå tilgjengelig med et nytt firehjulsdriftssystem, som de også er i ferd med å rulle ut i Focus, Mondeo og S-Max. Som de fleste andre systemer er bilen i utgangspunktet forhjulsdreven, men fordeler krefter bakover ved behov.

Om det er en biltype som firehjulsdrift virkelig har noe for seg i, så må det være store 7-setere som dette. Det har lite å si for kjøredynamikken, men det betyr veldig, veldig mye når du står i en motbakke på vinteren med bilen stappet full av barn, hunder og skiutstyr.

Vi er ganske overbevist om at denne nyheten i seg selv vil kunne mangedoble salget av bilen i Norge - for ryktene skal ha det til at nordmenn er glad i å reise på fjellet og hytter i vinterhalvåret. Ja, selv i storbyene kan friksjon være en stor utfordring på veien - og jo større bilen er, jo vanskeligere blir det at det ene hjulparet ikke rører seg.

Bedre kjøreegenskaper enn du tror

Den umiddelbare tanken da vi satt oss ned bak rattet på bilen var at "jaja, nok en stor bil".

Men så kom svingene, og følelsen kom snikende på: Til tross for at den er nær 490 centimeter lang, veier drøyt 1800 kg - og er høyere enn deler av den voksne befolkningen med sine 175 centimeter, så oppleves bilen overraskende mye som en vanlig personbil.

Du sitter ikke like høyt som i en SUV, og Ford har utviklet et nytt understell som gir bilen overraskende gode kjøreegenskaper. Den adaptive styrefølelsen hjelper kanskje på. De gode setene like så.

Bilens 150-hesters 2-liters dieselmotor gjør forøvrig en meget kompetent jobb. Til å være en såpass stor bil, synes vi den yter overraskende godt - selv om aksellerasjonen fra 0-100 på 12,2 sekunder ikke vil skremme noen.

Misforstå rett: Dette er ingen sportsbil, men under vanlig kjøring får man elementer av den gode "Ford-følelsen".

Selskapet viser igjen at om du ikke har råd til en premiumbil, så får du absolutt mest kjøreglede for pengene fra en Ford-modell.

Så var det plassen da

Det er bare én grunn til å kjøpe en Galaxy, og det er at du har behov for masse plass.

Og surprise, surprise: Det er masse plass!

Alle de tre setene i midtre seterad har full bredde, med isofix alle steder. Bakseteryggene kan bøyes bakover individuelt - og setene kan skyves frem og tilbake individuelt. Og to av setene har også et stort utfoldbart bord i seteryggen foran.

Du får det ikke spesielt mye bedre i et baksete. Det eneste vi savner, er at siden alle tre setene er i full bredde, så er det faktisk ingen armlene som kan vippes ned i midten.

I bagasjerommet er den bakre seteraden skjult i bunnen av bagasjerommet, og de to setene kan vippes individuelt opp ved hjelp av knapper i bagasjerommet. Det er altså ikke noe styr med å dra, dytte, fikle og tukle for å legge disse setene opp og ned. Siden midtre seterad også kan flyttes fleksibelt, er plassen i bakre rad også ganske så fleksibel.

Med alle syv seter oppe er det fortsatt plass til 300 liter med bagasje - men du kan tilpasse bagaserommet mer eller mindre sømløst opp til godt over 2300 liter.

Ikke verst foran heller

Også i første seterad synes vi at Ford har gjort en hederlig jobb. Selskapet har flyttet veldig mange funksjoner inn i infotainmentsystemet, samt inn i et litt uoversiktlig menysystem i instrumentpanelet. Dette har frigjort masse plass til å lage et ganske stilrent og elegant interiør - som utrolig nok nå domineres av et gigantisk volumhjul i dashbordet.

Alle funskjoner du ønsker rask tilgang på, har du stort sett rask tilgang på - og det tar ikke lang tid å føle seg hjemme bak interiøret.

Vi mener fortsatt at Ford ligger et lite hestehode bak de beste på infotainmentløsninger, så det er litt trist at deres 3. generasjon infotainment - Sync 3 - forsatt ikke er på plass i nye europeiske biler.

Setene er som tidligere nevnt gode, multifunksjonsrattet flott å holde i - og ingen skal frata Ford at de kan lage presise og fine manuelle girkasser.

På toppen av det hele er bilen relativt stillegående, og utsikten fra bilen er helt i toppklasse. Ford skryter av at du nå kan få et kamera i front som gjør at du kan se 180 grader ut ved hjelp av infotainmentskjermen, men det er andre biler som hadde hatt langt mer bruk for en slik funksjon enn nye Galaxy.

Oppsummert

Den nye Galaxy har med Fords nye designspråk ikke blitt en flau bil å dukke opp med - selv om den er veldig forglemmelig. Den er overraskende god å kjøre og den har bøtter og lass med plass.

På toppen av det hele er seteløsningen fleksibel og brukervennlig.

Et særlig bedre utgangspunkt for en stor flerbruksbil skal du jobbe godt med å få.

Ford topper det likevel med å nå tilby drift på alle fire.

Den eneste skuffelsen oppi det hele er derimot at du ikke kan få firehjulsdrift i kombinasjon med bensinmotorer, nå som vi ser ut til å være inn i en periode der diesel stuper i popularitet.

Det gode

  • Masse plass
  • Gode løsninger
  • Overraskende gode kjøreegenskaper
  • Brukervennlig
  • Endelig tilgjengelig med 4x4

Det dårlige

  • Med firehjulsdrift og riktigutstyr passerer du raskt 600.000 kroner
  • Vi vil ha Fords neste generasjon infotainmentsystem - Sync 3

Det grusomme

  • Egentlig ingenting

Les også: Bilen koster egentlig 1/3 av det du må betale

Denne saken ble første gang publisert 13/10 2015.

Les også