Test: DS 7

Med diamantformer skal bilmerket inn på luksusmarkedet

Den første selvstendige DS-modellen forsøker å være noe for seg selv. Men er likt ganske mye annet.

Pluss ikon
SUV: DS 7 har gjennomført stil, bra plass og behagelig kjørefølelse. Men den kler ikke 20-tommers hjul og den mangler firehjulstrekk.
SUV: DS 7 har gjennomført stil, bra plass og behagelig kjørefølelse. Men den kler ikke 20-tommers hjul og den mangler firehjulstrekk. Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

DS er luksusmerket fra PSA-gruppen, som nå i tillegg til Citroën og Peugeot, også eier Opel. DS startet i 2009 som et underbruk av Citroën, men har siden 2014 operert som eget merke. DS 7 er den første selvstendige DS-modellen, en sannhet med visse modifikasjoner i våre dager – der det meste slekter på noe annet i en eller annen sammenheng.

For DS 7 bruker PSA-gruppens EMP2-plattform og er dermed i familie med blant annet de nye utgavene av Peugeot 3008 og 5008. Det gjør nødvendigvis ingenting, for i dagens bilproduksjon er det relativt enkelt å trylle fram særegne kvaliteter selv om grunnstrukturen er den samme.

Konseptmessig glir DS 7 rett inn i en av de mest ekspansive bilklassene om dagen. Den er en typisk crossover, litt høyere og mer SUV-aktig enn en normal mellomklassebil.

Familiebil uten 4WD

Med lengde på snaut 4,6 meter er DS 7 stor nok til å være en moderne tolkning av den tradisjonelle familiebilen. Det følges også opp på innvendig plass, der særlig benplassen i baksetet er herskapelig. Men også bredde, takhøyde og bagasjeromsplass er av slike dimensjoner at et farvel med familiestasjonsvogna ikke blir for smertefullt.

FAMILIELUKSUS: Finbilen DS 7 har plass nok til å fungere som familiebil.
FAMILIELUKSUS: Finbilen DS 7 har plass nok til å fungere som familiebil. Foto: Terje Bjørnsen

Når vi her oppe i det tidvis snørike Norge ser en SUV, tenker vi umiddelbart 4WD. Men, nei – det er ikke noe som følger med DS 7 ut av startblokkene. Både den 180 hk sterke tolitersdieselen og testbilens bensinturbo på 1,6 liter og 225 hk er rene forhjulstrekkere.

I en ikke altfor fjern fremtid kommer imidlertid en rundt 300 hk sterk ladehybrid, der elmotoren driver bakhjulene og sørger for drift på alle fire. Så får vi se hvordan det går med WLTP-testing, elrekkevidde og avgiftssystem når den tiden kommer.

Skiller seg i detaljene

Ved første øyekast framstår DS 7 temmelig konvensjonell og støpt i samme form som en lang rekke SUV- og crossovermodeller. Men DS har tydeligvis bestemt seg for at kundene skal vinnes med gjennomførte detaljer, der komfort og luksusfølelse står sentralt.

RUTER: Temaet både innvendig og utvendig er diamantformet. Som her, svært tydelig til stede i midtkonsollen.
RUTER: Temaet både innvendig og utvendig er diamantformet. Som her, svært tydelig til stede i midtkonsollen. Foto: Terje Bjørnsen

Hit til Norge kommer kun toppspesifiserte varianter, med særegenheter som for eksempel Activ Scan Suspension. Et kamera overvåker veibanen foran bilen og justerer de adaptive støtdemperne i forkant av ubehageligheter som måtte dukke opp. Det fungerer kun i bilens komfortinnstilling, men siden det meste ved DS 7 utstråler sedat framfor sportslig kjørestil, er ikke det noe vanskelig å la det være førstevalget.

Imidlertid skal man være seg bevisst på dekkvalget, for testbilens store 20-tommers hjul gjør ikke verken fjæringskomfort eller støynivå noen tjenester. Det slamrer i hjulopphenget på små ujevnheter og rumler godt på grov asfalt. Standarddimensjon er 18-tommere i dimensjon 235/55 og valget for dem som vil følge bilens komfortorienterte linje. Alternativt 19-tommere som et kompromiss mellom det som ser fint ut og det som gir best komfort.

EGEN STIL: Enten liker du eller ikke, for den skjermbaserte stilen i DS 7 er en helt egen greie.
EGEN STIL: Enten liker du eller ikke, for den skjermbaserte stilen i DS 7 er en helt egen greie. Foto: Terje Bjørnsen

Designerbil

DS 7 klarer å gi en følelse av luksus – i alle fall når veien er jevn. Det skyldes et svært gjennomført design – helt ned på detaljnivå. Diamantformene går igjen i det aller meste av bilen – fra baklys, via instrumenter til utformingen av brytere. Pene materialer og om du dykker litt ned i utstyrslisten: Eksklusivt skinn, heftig lydanlegg, massasje og ventilasjon i setene foran.

Selv om DS 7 kjører kompetent er det en bil som innbyr mer til effektiv enn sportslig kjøring. En 1,6-liters bensinturbo høres ikke ut som all verden. Men med egenvekt med fører på 1500 kg, åttetrinns automat og et dreiemoment på 300 Nm fra 1900 o/m behøver du sjelden tråkke mer en mellomhardt på gassen for tilstrekkelig skyv.

Og med full rulle og kickdown er DS 7 imponerende kvikk i forbikjøring. Testforbruk på 0,66 l/mil er omtrent som forventet, biltype og ytelser tatt i betraktning.

MØNSTER: Diamantformene går igjen, også på setetrekket.
MØNSTER: Diamantformene går igjen, også på setetrekket. Foto: Terje Bjørnsen

TEKNISKE DATA

Motor, cm³: 1598

Effekt, hk ved o/min: 225/5500

Dreiemoment, Nm ved o/min: 300/1900

Egenvekt, kg: 1500

Tilhengervekt, kg: 750/1500

Lengde/bredde/høyde, cm: 457/191/163

Bagasjerom, liter: 628–1752

Standard dekkdimensjon: 235/55-18

Forbruk, NEDC l/mil: 0,58

CO₂-utslipp, g/km: 134

0–100 km/t, fabrikk, sek: 8,3

Toppfart, km/t: 236 Pris fra, kr: 540 000

TESTDATA

60–100 km/t, kickdown: 4,3

80–120 km/t, kickdown: 5,0

60–100 km/t, 5. gir: 7,2

Støy tomgang, dBA: 39,6

Støy 50 km/t, dBA: 62,2

Støy 80 km/t, dBA: 66,2

Støy 100 km/t, dBA: 69,5

Testforbruk, l/mil: 0,66

DOMMEN

Snaut 550 000 kroner er ikke småpenger i denne klassen, særlig når 4WD-ingrediensen mangler i DS 7-miksen. Men den tar igjen sitt monn på en temmelig komplett liste over standardutstyr. Ved siden av det rene luksusutstyret er det ikke mye som må betales ekstra for at DS 7 virker komplett.