Prøvekjørt: Buster Phantom Cabin
Transport-ekspress for norske forhold
Det er utvilsomt en av de kjappeste og mest moderne transportbåtene med utenbordsmotor. Men er det nok?
Transportbåter har en egen plass i Finland. Store avstander både i skjærgården og på de mange innsjøene gjør at båter med kabin og mange sitteplasser har lang tradisjon. «Stugan» kan ligge et godt stykke unna allfarvei og en time eller to i båt er ikke uvanlig for å nå målet.
Her i Norge er vi ikke like vant til rene transportbåter, men på kysten på Vestlandet, langs Trøndelag og mesteparten av Nord-Norge kjører man ofte lange distanser.
Basert på powerboat
Den nye Buster Phantom Cabin bringer flere nye elementer inn i denne delen av båtmarkedet.
Basert på sportsbåten Buster Phantom – en powerboat, USA-inspirert affære med to Yamaha V8-motorer på hekken – kommer Cabin-versjonen både med fart og modernitet i miksen av egenskaper. Riktignok er det ikke doble V8-ere på hekken av denne utgaven, men både 2x200 hk og 2x300 hk bringer deg raskt over bølgene. Fartspotensialet ligger på rundt 45 og 53 knop med disse installasjonene og i tillegg kommer en utgave med en enkel 300 eller 350 hk på hekken.
Langt og raskt
Buster Phantom Cabin er en stor båt i denne klassen med lengde på nesten 9,5 meter. Dermed er lasteevnen solid med inntil 12 personer eller 1410 kilo. Dessuten lover det skarpe aluminiumsskroget egenskaper som burde takle selv solid kyst- og havsjø på en tilforlatelig måte.
Heller ikke rekkevidden gir grunn til bekymring. Drivstoffkapasiteten er på solide 800 liter og ifølge Busters egne målinger ligger marsfartforbruket ved ca. 26–28 knop på rundt to liter per nautisk mil. Aksjonsradius på 300–350 nautiske mil med en viss reserve holder for de aller fleste.
Vi kjører Buster Phantom Cabin med 2x200 hk Yamaha på hekken og fem voksne om bord. Det er lett match for denne motoriseringen, men det er ikke mer enn rundt 150 liter drivstoff om bord. Nå tror vi ikke at det ofte vil være 12 personer i båten, for det er ikke komfortable sitteplasser for mer enn 7–8 voksne. Men vet du at det ofte vil blir kjørt med søkklastet båt, vil nok de to 4,2-liters V6-motorene i 2x300 hk-konfigurasjonen alltid sørge for et visst kraftoverskudd.
Stillegående
På de få bølgene som er kjenner vi igjen den myke gangen fra Buster Phantom. Båten går lett i alle hastighetsområder og spesielt imponert er vi over støydempingen. De 2,7-liters firesylindrede 200-hesterne er ikke de snilleste på høye turtall, men selv opp mot 40 knop er stille i kabinen med akterdøren lukket.
Trimflaps er standard og høyst nødvendig siden sitteplassene bortsett fra førerplass er på senterlinjen eller babord side. Skjevlast er dermed dagens tekst hvis man blir mer enn 3–4 personer i kabinen. Dekkene forut og akter har bra dørkflate, blant annet fordi det ikke er lagt opp til sitteplasser ute.
Førerplassen er topp moderne. En stor 16-tommers skjerm er standard, mens testbåten har full elektronikkpakke med to 16-tommere på førerplass og en 10-tommer på copilotsiden. Da har du skjermflate så det holder. I kombinasjon med radar er det flott med to store skjermer på førerplass.
Sikten ut av hytta er formidabel. Det sørger særlig de ubrutte vindusflatene på hver side av kabinen for. Innredningen preges av at kabinen har gjennomgang fra hekk til baug, med en liten bysse på styrbord og stor U-sofa med vipperygg på puten forut. Da fungerer den som dobbeltsete på copilotplass.
Totalt sett virker Buster Phantom Cabin moderne, med god støydemping, sportslige sjøegenskaper og stort operasjonsområde takker være fart og tankkapasitet.
Det blir interessant å se hvordan den vil slå an i Norge. Prismessig ligger den jo i et område der vi nordmenn gjerne vil ha god overnattingsmulighet og ordentlig toalettløsning i tillegg til god transportkapasitet.
TEKNISKE DATA
Buster Phantom Cabin
Lengde, m: 9,47
Bredde, m: 2,84
Vekt, kg: 2 700
Motor, hk: 300–600 hk
Drivstoff, l: 2x400
Personer: 12
Fart: 53 knop (2x300 hk)
Pris: Ca. 1 million