Test: BMW X3 xDrive20d aut., 2014

Går stillere med ny motor

BMW X3 er midtlivspyntet og har fått ny dieselmotor.

Først publisert Sist oppdatert

BMW X3 er ett av en håndfull alternativer i klassen for ekstra påkostede mellomstore SUV-er. I sommer har den fått en såkalt midtlivsoppgradering, og ikke minst har den fått BMWs nye tolitersdiesel.

Den gamle motoren har vi tidligere kritisert for å være for grov og høyrøstet til å komme fra et merke som lever av å selge litt finere biler ekstra dyrt.

X3 har i perioder solgt meget godt. I 2012 var den Norges tredje mest solgte SUV med firehjulsdrift - til tross for at snittprisen med ekstrautstyr for en X3 ligger over 700.000 kroner, ifølge BMW.

De nærmeste konkurrentene er Volvo XC60, som i skrivende stund har tatt over med klar margin som mest solgte prestisje-SUV, Audi Q5 og Mercedes GLK. I høst kommer dessuten Lexus NX 300h, som skal kjempe om akkurat de samme kundene. Porsche Macan er også av samme størrelse, men selges foreløpig bare i motorversjoner som gjør den veldig dyr.

Kjøreegenskaper: 5

Hvis du ønsker deg en SUV som kjører mest mulig som en lavere personbil, er X3 et godt valg. Den er stram og presis, og den reagerer kvikt når du dreier på rattet. Det skal mye til før den begynner å krenge.

xDrive-systemet fordeler kraften mellom for- og bakhjul slik at balansen i bilen er mest mulig nøytral. Her kan du lese mer om hvordan X3s firehjulsdrift virker på snø.

ROBUST: BMW X3 har et robust utseende. Blant de mellomstore prestisje-SUV-ene har den de mest sportslige kjøreegenskapene (med unntak for Porsche Macan, som er klart dyrere). FOTO:
ROBUST: BMW X3 har et robust utseende. Blant de mellomstore prestisje-SUV-ene har den de mest sportslige kjøreegenskapene (med unntak for Porsche Macan, som er klart dyrere). FOTO:

Med testbilens brede lavprofildekk (245/40 foran, 275/35 bak) på 20-tommersfelger følger imidlertid flere ulemper vi ikke har merket med X3-er vi har testet tidligere.

TEKNISKE DATA BMW X3 xDrive20d aut.

Motor, cm³: 1995

Effekt, hk: 163

Dreiemoment, Nm ved o/min: 400/1750

Egenvekt, kg: 1820

Tilhengervekt, kg: 2400/750

Lengde/bredde/høyde, cm: 466/188/166

Bagasjerom, liter: 550-1600

Standard dekkdimensjon: F: 245/40 R20, B: 275/35 R20 (M Sport)

Forbruk, EU-mix l/mil: 0,54

CO2-utslipp, g/km: 141

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 9,1

Toppfart, km/t: 203

Pris fra, kr: 572 200

Pris testbil, kr: 823 630

Med disse dekkene har bilen en stadig hang til sporing på slitt vei. Under kjøreøvelsene, som har til hensikt å simulere kritiske situasjoner, bidrar smalere dekk foran enn bak dessuten til understyring når bilen settes under press. Grunnen er at de brede bakdekkene relativt sett sitter bedre enn fordekkene. (Flere ulemper finner du under komfort-avsnittet.)

Vi ville altså ikke ha valgt 20-tommere med ekstra brede bakdekk om vi skulle ha kjøpt en X3. Delkarakteren for kjøreegenskaper er satt med tanke på at vi kjenner godt til hvordan X3 er med mer moderate felg- og dekkombinasjoner.

Kjøreopplevelsen kan påvirkes gjennom tastestyrte modusvalg. Valgene strekker seg fra Eco pro, som blant annet er ekstra ivrig til å velge høye gir, via normalinnstillingen Comfort til Sport og Sport +. Vår testbil har adaptive dempere, og de strammes opp i de to siste modusene.

Motor: 4

I versjonen 20d fås den nye motoren i to effektutgaver, 163 og 190 hk. Testbilen har 163 hk, som også den gamle motoren hadde. Dette er en «nedtrimmet» versjon for land med sære bilavgifter.

Den nye har imidlertid litt høyere dreiemoment; opp 20 Nm til 400 Nm. Dette kan du ane under normal kjøring. Sett i forhold til at dette ikke er en overdådig sterk motor i en SUV på over 1,8 tonn, har den god respons på normale gasspedalkommandoer. Den føles ganske sterk ved vanlig bruk, og det er alltid fint.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Den mest merkbare forbedringen handler imidlertid om det vi hører. Ved oppstart var den gamle ganske høylytt i X3 (vi målte den til 48,9 desibel ved tomgang), og lyden var grov og litt urytmisk.

I den nye stanser støymåleren på 45,8. Drøyt 3 desibel forskjell er godt hørbart. Motoren har dessuten en lettere og jevnere lyd. Revolusjonerende lav vil vi imidlertid ikke si at den er - den er på dagens standard for en firesylindret dieselmotor.

BMWs åttetrinnsautomat er som alltid dyktig til å utnytte motorens krefter. Automatkassen tikker nærmest umerkelig opp og ned i gir under normal bruk. I modusen Eco pro er dessuten en frikoblingsfunksjon hyppig i bruk: Drivverket kobles ut og bilen triller når man slipper gassen.

Ytelser: 4

STILLERE: Den største praktiske forskjellen mellom BMWs nye og gamle tolitersdieselen, er støynivå og lydbilde. Den nye er merkbart stillere, og lyden er jevnere og lettere. FOTO: Petter Handeland
STILLERE: Den største praktiske forskjellen mellom BMWs nye og gamle tolitersdieselen, er støynivå og lydbilde. Den nye er merkbart stillere, og lyden er jevnere og lettere. FOTO: Petter Handeland

Om vi synes responsen er en tanke bedre i den nye motoren, greier de 20 Nm med ekstra dreiemoment ikke å sørge for bedre maksimalytelser i våre testmålinger.

I praksis er ytelsene i akkurat samme område som for den gamle motoren. Der det er forskjeller, går den nye for det meste noen få tideler saktere. Eksempelvis trenger den nye 5,9 sekunder fra 60-100 km/t, mens den gamle brukte 5,6 sekunder da vi målte den for halvannet år siden (se tabell).

Det er innenfor et naturlig slingringsmonn, der ulikheter i innkjøring og dekkvalg kan spille inn (den gamle motoren ble testet i en X3 med vinterdekk av standarddimensjon).

Sammenlignet med konkurrentene er X3 noe langsommere enn Mercedes GLK med 170 hk, men bitte litt raskere enn Volvo XC60 med 163 hk og Audi Q5 med 177 hk.

TESTDATA BMW X3 med toliters diesel (163 hk)

Ny motor

Gammel motor

0-100 km/t, sek.:

60-100 km/t, 4. gir:

60-100 km/t, 5. gir:

60-100 km/t, 6. gir:

60-100 km/t, kickdown:

80-120 km/t, 5. gir:

80-120 km/t, 6. gir:

80-120 km/t, 7. gir:

80-120 km/t, kickdown:

Støy tomgang, dBA:

Testforbruk, l/mil:

10,3

5,9

6,8

9,2

5,9

8,3

10,0

12,0

8,3

45,8

0,66

10,1

5,6

6,6

8,7

5,7

7,9

9,7

12,3

7,9

48,9

0,63

Eksteriør: 4

Faceliften X3 har fått, er temmelig moderat. Det handler grovt sagt om litt endrede lykter, en grill med mer krom og større luftinntak nederst på støtfangeren foran. Også sidespeilene er nye.

Alt i alt gjør endringene fronten litt «kvassere». Resten av bilen synes vi er ganske konservativ, der BMW ser ut til å ha lagt vekt på at den skal framstå som solid og robust, og temmelig konservativ.

Interiør: 4

Også innvendig har BMW pyntet opp litt i forbindelse med faceliften, men du skal være godt kjent med X3 for å se forskjellene umiddelbart.

Blant det som er nytt, er mer pianolakk (det ser penere ut når det er rent, men til gjengjeld vises ethvert støvkorn eller fingeravtrykk) og nye koppholdere.

Materialkvaliteten er tung og solid, akkurat som man forventer i en prestisje-SUV. Dashborddesignen er ryddig, men det tar litt tid å bli kjent med alle funksjonene som er lagt til dreie- og trykkehjulet som styrer infoskjermen.

Plassforholdene er gode for inntil fire - både beinplassen og takhøyden i baksetet er god. Bagasjerommet er ganske kvadratisk og har et oppgitt volum på 550 liter. Som vanlig for SUV-er er bredden og høyden bedre enn lengden. Det kan være verdt å merke seg for dem som ofte transporterer lange gjenstander.

Komfort: 4

Som nevnt er det blitt mindre av motorstøy på tomgang og i lav fart.

Importørens valg av digre hjul opphever imidlertid komfortfordelen den nye motoren gir, og vel så det. Med slike hjul blir det mer hjulstøy, og i tillegg kjenner man mer til kvasse ujevnheter. Tilhørende sporing å slitt vei er allerede nevnt.

PYNT: Også innvendig har BMW pyntet opp litt, men du må gå direkte fra den ene til den andre for å se forskjellene. Mer aktivt sikkerhetsutstyr er blitt tilgjengelig, bare du betaler. FOTO: Petter Handeland
PYNT: Også innvendig har BMW pyntet opp litt, men du må gå direkte fra den ene til den andre for å se forskjellene. Mer aktivt sikkerhetsutstyr er blitt tilgjengelig, bare du betaler. FOTO: Petter Handeland

Når det er sagt, greier heller ikke 20-tommershjul å ødelegge følelsen av at fjæring og demping har en sportslig smidighet som passer godt med det man forventer i en BMW-SUV. Men vi ville altså valgt en mer moderat hjul- og dekkdimensjon.

</p> <h4>Sikkerhet: 5</h4> <p>BMW X3 ble testet av <a href="http://www.euroncap.com/results/bmw/x3/2011/436.aspx">EuroNCAP</a> i 2011 med godt resultat. Bilen fikk fem av fem stjerner i totalkarakter, 88 prosent score for beskyttelse av voksne, 83 prosent for beskyttelse av barn, 53 prosent for fotgjengere og 71 prosent for sikkerhetssystemer.</p> <p>I kommentarene til testen er EuroNCAP godt fornøyd med sikkerhetsnivået for beskyttelse av voksne. Det er to områder med forbedringspotensial: I sidekollisjon med stolpe betegnes beskyttelse av brystregionen som svak, mens beskyttelse mot whiplash ved påkjørsel bakfra blir omtalt som marginal.</p> <p>I forbindelse med midtlivsoppgraderingen er X3 nå tilgjengelig med mer aktivt sikkerhetsutstyr for den som betaler ekstra.</p> </div>

Pris/utstyr: 3

Med 163 hk koster BMW X3 med firehjulsdrift og automatgir fra 572.200 kroner. Vil du ha versjonen med 190 hk, legger du på 14 000 kroner til. Det er konkurransedyktig opp mot de viktigste klassekameratene, men samtidig betydelig dyrere enn en fullt utstyrt folk-SUV med sterk motor. For eksempel koster Mazda CX-5 med alt utstyr og 175 hk 450.600 kroner.

Særlig virker det dyrt fordi du bør legge på minimum 50 000 kroner for å få en brukbart utstyrt bil, og fort 100 000 kroner eller mer om du er noe mer kravstor.

For testbilens del har importøren gått amok på utstyrslista, noe som sender totalprisen opp i svimlende 823.630 kroner.

EKSTRA: Sportssetene er ekstrautstyr som er verdt å vurdere, men som alltid for et såkalt premiummerke koster det en hel del penger. FOTO: Petter Handeland
EKSTRA: Sportssetene er ekstrautstyr som er verdt å vurdere, men som alltid for et såkalt premiummerke koster det en hel del penger. FOTO: Petter Handeland

Den største fordelen i X3-økonomien er en tradisjonelt god annenhåndsverdi. En riktig utstyrt X3 blir du raskt kvitt til en god pris.

Forbruk: 4

Med tolitersdieselen har X3 svært gode oppgitte forbrukstall for en såpass og tung stor firehjulsdreven SUV: 0,52 l/mil med normaldekk og 0,54 l/mil med testbilens valser.

I praksis, i vår faste testrunde på 20 mil, overskrides dette tallet relativt klart. Vi ender med 0,66 l/mil. I 2014 er det et nokså gjennomsnittlig resultat for en SUV med toliters diesel og automat, og det er ikke bedre enn med den gamle motoren (som brukte 0,63 l/mil; igjen innenfor et naturlig slingringsmonn).

På den positive siden ser det ut til at forbruket holder seg relativt lavt under typisk dagligkjøring.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Midtlivsoppgraderingen er med på å holde BMW X3 moderne. Den nye motoren bidrar til å gi et mer polert inntrykk, noe som er viktig i denne prisklassen. Nå har den ingen litt for høy dieselknatring mer, men vi ser ingen vesentlige forskjeller i ytelser og forbruk.

Som før er kjøredynamikk og sportslighet det som kjennetegner X3 sammenlignet med konkurrentene.

Den kjennes solid og påkostet, noe den også bør gjøre: Ekstrautstyr er dyrt og gir høy totalpris. Men slik er det også med konkurrentene.

RUNDE KLOKKER: BMW holder seg til klassiske instrumenter i X3. FOTO: Petter Handeland
RUNDE KLOKKER: BMW holder seg til klassiske instrumenter i X3. FOTO: Petter Handeland

Les også:

50 SUV-tester samlet i ett

Test deg selv: Hvilke nye bilmodeller ser du her?

Kjører du denne betyr det antakelig at du ikke eier bilen