Test: BMW X3 xDrive20d aut. 190 hk, 2015
Derfor er dette en favoritt-SUV
BMW X3 gir et helstøpt inntrykk. Men prisen blir temmelig høy.
BMW X3 ble midtlivsoppgradert og fikk ny dieselmotor på seinsommeren i fjor. Den gangen testet vi X3 med 163-hestersutgaven av motoren på 2,0 liter, en variant av motoren spesialjustert for land med sære avgiftssystemer.
Nå har vi prøvd versjonen de selger i de fleste andre land. Den har 190 hk og koster snaut 14.000 kroner mer.
Tolitersdieselen, uansett effektversjon, tok over etter en motor som vi med tida syntes ble for grov og høyrøstet til å sitte i biler fra et merke som lever av å selge litt finere biler ekstra dyrt.
Den tøffeste konkurrenten er Volvo XC60, som i 2014 tok over som Norges mest solgte prestisje-SUV med klar margin. Audi Q5, Mercedes GLK og Porsche Macan er også av samme størrelse. Sistnevnte selges imidlertid foreløpig bare i motorversjoner som gjør den veldig dyr.
Nylig kom dessuten Lexus NX 300h, og i denne testen ble X3 kjørt sammen med den nye japanske konkurrenten. Test av Lexusen kommer om kort tid.
Kjøreegenskaper: 5
Mens forrige test av X3 fant sted på sommerføre, har vi nå kjørt X3 på både realt vinterføre og på direkte lumske varianter av hva snø og is fører med seg.
TEKNISKE DATA BMW X3 xDrive2,0d 190 hk aut. 2015
- Motor, cm³: 1995
- Effekt, hk ved o/min: 190/4000
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 400/1750
- Egenvekt, kg: 1820
- Tilhengervekt, kg: 2400/750
- Lengde/bredde/høyde, cm: 466/188/166
- Bagasjerom, liter: 550
- Standard dekkdimensjon: 225/60R17
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,54
- CO2-utslipp, g/km: 141
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,1
- Toppfart, km/t: 210
- Pris fra, kr: 586 100
- Pris testbil, kr: 787 700
Uansett føre er X3 et godt valg for deg som ønsker deg en SUV som kjører mest mulig som en lavere personbil. Den er stram og presis, og den reagerer kvikt når du dreier på rattet. Det skal mye til før den begynner å krenge.
xDrive-systemet fordeler kraften mellom for- og bakhjul med et grunnoppsett med 40 prosent foran og 60 prosent bak. Systemet har imidlertid full fleksibilitet, og inntil 100 prosent av kraften kan gå til én aksel om systemet mener det er best.
På snø- og isdekte veier oppfører X3 seg alltid konsekvent. Så sant farta er avpasset etter forholdene, drar den seg ut av svingene uten sjenerende understyring. Samtidig er det snert over hvordan den ter seg: Med X3 kan du tydelig kjenne at bakhjulene er med på å styre bilen der det er rom for å gi på litt ekstra.
Med en vekt på over 1,8 tonn er X3 ingen lett bil, men ved aktiv kjøring er det som om et par hundre kilo blir barbert bort. Man skal likevel passe på at man ikke kommer for fort inn i svingene. Heller ikke X3 kan oppheve fysikkens lover.
Kjøreopplevelsen kan påvirkes gjennom tastestyrte modusvalg. Valgene strekker seg fra Eco pro, som blant annet er ekstra ivrig til å velge høye gir, via normalinnstillingen Comfort til Sport og Sport +. Vår testbil har adaptive dempere, og de strammes opp i de to siste modusene.
Motor: 5
Det koster altså 13.900 kroner ekstra å velge 190-hesteren i stedet for den med 163 hk. Begge har 400 Nm dreiemoment.
TESTDATA BMW X3 xDrive2,0d 190 hk aut. 2015
- 60-100 km/t, 4. gir: 5,6
- 60-100 km/t, 5. gir: 6,7
- 60-100 km/t, 6. gir: 9,1
- 60-100 km/t, kickdown: 5,4
- 80-120 km/t, 4. gir: 7,7
- 80-120 km/t, 5. gir: 7,8
- 80-120 km/t, 6. gir: 10,3
- 80-120 km/t, kickdown: 7,0
- Støy tomgang, dBA: 44,5
- Støy 50 km/t, dBA: 56,8
- Støy 80 km/t, dBA: 62,1
- Støy 100 km/t, dBA: 64,5
- Testforbruk, l/mil: 0,72
De 400 Newtonmeterne sørger for at X3 har god respons på normale gasspedalkommandoer, til tross for at den ikke er en lettvekter.
Lydbildet er jevnere enn i tolitersdieselen som sto i X3 fram til sist sommer, og også desibelmåleren registrerer motorgangen som klart lavere. Noe støymessig vidunder er den ikke, men BMW har nå en firesylindret dieselmotor som er på nivå med ferske motorer fra andre produsenter.
BMWs åttetrinnsautomat er som alltid dyktig til å utnytte motorens krefter. Automatkassen tikker nærmest umerkelig opp og ned i gir under normal bruk. I modusen Eco pro er dessuten en frikoblingsfunksjon hyppig i bruk: Drivverket kobles ut og bilen triller når man slipper gassen.
Ytelser: 5
Da vi kjørte 163-hestersutgaven, kunne vi konstatere at motoren ikke gjorde X3 raskere enn forgjengeren, selv om den hadde fått 20 Nm ekstra. Tvert imot var den bitte litt tregere.
190-hesteren har akkurat nok ekstra sprut til at det kan være verdt å vurdere å ta denne ekstrautgiften. Du vil ikke kjenne mye til det under vanlig kjøring på landevei, for i akselerasjonen fra 60-100 km/t er det ikke mer enn et halvsekund som skiller (hhv. 5,4 og 5,9 sekunder).
Ved 80-120 km/t får du mer igjen for å ha 27 ekstra hestekrefter, og med 7,0 sekunder er den 1,3 sekunder raskere enn den effektreduserte utgaven.
Med 190-hestersmotoren er X3 blant de raskere status-SUV-ene vi har testet med toliters dieselmotor. Bare Mercedes GLK med 170 hk er litt raskere.
Eksteriør: 4
Faceliften X3 fikk sist sommer, var temmelig moderat. Det handler grovt sagt om litt endrede lykter, en grill med mer krom og større luftinntak nederst på støtfangeren foran. Også sidespeilene er nye.
Alt i alt gjør endringene fronten litt «kvassere». Resten av bilen synes vi er ganske konservativ, der BMW ser ut til å ha lagt vekt på at den skal framstå som solid og robust. Det er et greit for en SUV, men ikke akkurat spennende eller spenstig.
Interiør: 4
Også innvendig har BMW pyntet opp litt i forbindelse med faceliften, men du skal være godt kjent med X3 for å se forskjellene umiddelbart.
Blant det som er nytt, er mer pianolakk (det ser penere ut når det er rent, men til gjengjeld vises ethvert støvkorn eller fingeravtrykk) og nye koppholdere.
Materialkvaliteten er tung og solid, akkurat som man forventer i en prestisje-SUV. Dashborddesignen er ryddig. Det tar litt tid å bli kjent med alle funksjonene som er lagt til dreie- og trykkehjulet som styrer infoskjermen, men når det sitter i fingrene, er betjeningen enkel.
Plassforholdene er gode for inntil fire – både beinplassen og takhøyden i baksetet er god. Bagasjerommet er ganske kvadratisk og har et oppgitt volum på 550 liter. Som vanlig for SUV-er er bredden og høyden bedre enn lengden. Det kan være verdt å merke seg for dem som ofte transporterer lange gjenstander.
Komfort: 5
Som nevnt har den nye motoren gitt mindre motorstøy på tomgang og i lav fart.
X3 er ment å være en sportslig SUV. Fjæringen er relativt fast, men heldigvis smidig. Så lenge bilen ikke blir utstyrt med altfor store og brede hjul (slik det var på den tidligere omtalte 163-hesteren), evner fjæringen å dempe alle typer ujevnheter godt. X3s fjæring oppleves for eksempel mer komfortabel enn Lexus NX 300h F Sport, som den kjøres sammen med i hele testperioden.
Adaptive dempere, som strammer opp understellet per tastetrykk, kan øke sportsfølelsen. Under norske forhold opplever vi imidlertid at vi sjelden ønsker å stramme opp bilen. Om X3 er en sportslig SUV, er en SUV av natur uansett ingen sportsbil.
Sikkerhet: 5
BMW X3 ble testet av EuroNCAP i 2011 med godt resultat. Bilen fikk fem av fem stjerner i totalkarakter, 88 prosent score for beskyttelse av voksne, 83 prosent for beskyttelse av barn, 53 prosent for fotgjengere og 71 prosent for sikkerhetssystemer.
I kommentarene til testen er EuroNCAP godt fornøyd med sikkerhetsnivået for beskyttelse av voksne. Det er to områder med forbedringspotensial: I sidekollisjon med stolpe betegnes beskyttelse av brystregionen som svak, mens beskyttelse mot whiplash ved påkjørsel bakfra blir omtalt som marginal.
I forbindelse med midtlivsoppgraderingen er X3 nå tilgjengelig med mer aktivt sikkerhetsutstyr for den som betaler ekstra.
Pris/utstyr: 3
Med 190 hk koster BMW X3 med firehjulsdrift og automatgir fra 586.100 kroner. Det er konkurransedyktig opp mot de viktigste klassekameratene, men samtidig betydelig dyrere enn en fullt utstyrt folke-SUV med sterk motor. For eksempel koster Mazda CX-5 med alt utstyr og 175 hk 450.600 kroner.
Særlig virker det dyrt fordi du bør legge på minimum 50 000 kroner for å få det som i denne sammenhengen er helt nødvendig utstyr, og fort vekk 100 000 kroner eller mer om du er noe mer kravstor.
For testbilens del har importøren virkelig tatt for seg på utstyrslista, noe som øker totalprisen med over 200.000 kroner.
Den største fordelen i X3-økonomien er en tradisjonelt god annenhåndsverdi. En riktig utstyrt X3 blir du raskt kvitt til en god pris.
Nettopp annenhåndsverdi er den viktigste grunnen til at det er verdt å tenke på om en skal bruke de 13.900 kronene ekstra for å få 190 hk i stedet for 163 hk. Den sterkeste motoren vil helt sikkert gjøre bilen mer attraktiv som brukt.
Forbruk: 3
Med tolitersdieselen har X3 svært gode oppgitte forbrukstall for en såpass og tung stor firehjulsdreven SUV: 0,54 l/mil.
I praksis, i vår faste testrunde på 20 mil, overskrides dette tallet betydelig. Vi ender med 0,72 l/mil, som ikke er ille for en SUV med 4x4 og automat, men heller ikke spesielt imponerende i 2015.
BMW er et av flere bilmerker som er blitt kritisert for at oppgitte forbrukstall er mer villedende enn veiledende.
Konklusjon: 5
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Midtlivsoppgraderingen holder BMW X3 moderne. Dette er en helstøpt SUV med høyt opplevd kvalitetsnivå, og den er blant våre absolutte favoritt-SUV-er.
Den nye motoren bidrar til å gi et mer polert inntrykk, noe som er viktig i denne prisklassen.
Kjøredynamikk og sportslighet er det som særpreger X3 sammenlignet med konkurrentene. På vinterføre er xDrive-systemet konsekvent under alle typer kjøring.
Ekstrautstyr er dyrt og gir høy totalpris. Vi synes at 190-hesteren er en oppgradering som er verdt å vurdere – i BMW-sammenheng er 13.900 kroner nærmest småpenger.