Kompakte SUV-er i pendress
SUV-er i kompakt størrelse er på moten, og det har statusmerkene selvsagt fått med seg. Hvilken er best av BMW X2, Jaguar E-Pace og Volvo XC40?

Ingen bilnisje vokser fortere i Europa enn kompakt-SUV-ene. Derfor øker modelltilbudet raskt. Også merkene som lager litt dyrere og mer påkostede biler, vil ha sin del av kaka. X2, E-Pace og XC40 skal i alle fall et stykke på vei slåss om de samme kundene.
Når vi kjører disse bilene, er det lett å forstå at biltypen på få år er blitt populær.
De ytre målene, med lengde på rundt 440 cm, gjør dem hendige og håndterbare.
Kjøreopplevelsen parer på mange vis vanlige lave kompaktbilers hendighet med SUV-enes ekstra høyde. Vi vet at mange liker akkurat det.
Pluss på muligheten for firehjulsdrift, og bilene treffer enda nærmere blinken for norske kunder. (Men noe mangler fortsatt for fulltreff for de tre, se rammesaken "Det ingen av dem har".)
Helt like av konsept er de ikke.



BMW X2 er tatt mest i retning sporty crossover av de tre. Du ser det tydelig når de tre bilene står sammen: X2 er tydelig lavere, både i takhøyde og bakkeklaring. I form trekker den mer i retning av en slags kraftig kombicoupé, og det sier faktisk modellnavnet noe om:
Modeller som heter X pluss partall skal handle mer om stil og sportslighet enn dem som kalles X pluss oddetall. Alternativet for dem som ønsker en mer typisk BMW-SUV på denne størrelsen, er altså X1.
Jaguar E-Pace er som X2 crossover i stilen, med fine, langtrukne linjer som skal gi sporty coupéassosiasjoner. I motsetning til X2 har den full SUV-bakkeklaring, en følge av at bilen er bygd på samme plattform som Range Rover Evoque. Dette er en tung plattform som ifølge produsenten skal tåle litt ekstra. Derfor veier E-Pace rundt 150 kg mer enn konkurrentene.
Volvo XC40 ser ut – og er – mest høyreist i trioen. Vinklene er litt rettere enn i de to andre, og Volvo bruker litt flere typiske SUV-elementer i designen. Dette høres kanskje maskulint ut, men totalinntrykket heller likevel i motsatt retning: Dette er en vennlig bil. Volvoen er noen små centimeter større enn de to andre, og det merker vi på et par måter.



Mest familievennlig
Innvendig er det tydelig at BMW har vært mindre opptatt av plassutnyttelse i X2 enn i den mer konvensjonelle X1. Slik er det som regel i modeller der stilen er prioritert.
I kupeen er de fleste mål mindre i X2 enn i konkurrentene, men jo, det er skåret ut akkurat nok plass til to voksne i baksetet.
Trangboddheten fortsetter i bagasjerommet, som er testens minste. Tredelt baksete er en smart detalj som øker fleksibilitet i en trang bil – X2 er eneste bil i testen som har det.
Målebåndet vårt viser at Jaguar E-Pace har like god plass i kupeen som Volvo, selv om det ikke ser slik ut.
Vinduslinjer og interiørformer gjør at E-Pace føles trangere, og dette er også bilen med dårligst sikt bakover. Designlinjer har åpenbart vunnet over godt utsyn ved rygging.
Ifølge fabrikktallene skal E-Pace ha testens største bagasjerom, men her skryter Jaguar på seg noen liter.
Mest rom bak er det nemlig Volvo som har. Derfor synes vi at XC40 er den av testbilene som best kan innfri behovene for en familie på inntil to voksne og to barn.
Et plassvidunder er imidlertid heller ikke Volvoen. Du vil få plass til mer i de fleste stasjonsvogner i kompaktbilklassen.
I bakseteryggen finnes en skiluke (noe Jaguar mangler), men den er såpass trang at du neppe får plass til mer enn ett par alpinski. Litt uventet fra svensk hold.



Faste forhold
I kjøreopplevelse går to av bilene tydelig i retning fast og sportslig, mens den tredje er mer myk og allmenn.
X2 har testens stiveste oppsett. Det skyldes at testbilen har M-sportsunderstell, og når vi kjører i vårløsningen, synes alle tre testsjåfører at dette er en ting som med fordel kan droppes.
Fra X1 vet vi at normaloppsettet er stramt nok – gå for det i stedet. Samtidig viser X2 at den er proppfull av kjørekapasitet.
Testens laveste tyngdepunkt bidrar til sugende svingferdigheter og den beste følelsen av kontakt med underlaget. X2 er en bil som gjør at du fort kan komme til å synes at alle andre kjører unødvendig sakte i svingene.
Det bidrar også motor og girkasse til. 190 hk og 400 Nm fra en tolitersdiesel porsjoneres utmerket ut av åttetrinnsautomaten, og X2 er testens raskeste bil (se testdata).
Det er mye hjulstøy fra runflat-sommerdekkene – slik skal det ikke være i en så dyr bil. BMW sier at merket skal slutte med runflatdekk (fordi de øker forbruket) og at mer støysvake alternativer tilbys. Men også med søsterbilen X1 målte og hørte vi vel mye hjulstøy, selv med myke vinterdekk.
E-Pace er heller ingen softy. Det er mye bevegelse i bilen der veien er ujevn.
Jaguaren har av natur lyst til å henge på BMW-en der veien svinger. Da merkes kombinasjonen av ekstra tyngde og høyde om du kommer litt fort inn i en kurve, så kjør den i stedet som en litt større bil:
Rolig inn betyr raskere ut. Jaguaren har imidlertid testens minste motor, med 150 hk og 380 Nm. I akselerasjonstestene er den betydelig langsommere enn X2, særlig når vi nærmer oss motorveifart.
Den fås selvsagt med sterkere motorer, men da blir en allerede dyr bil enda dyrere. E-Pace har lavest støynivå i kupeen, selv med svært grov dekkdimensjon (20-tommere).
Den beste fjæringskomforten er det XC40 som kan by på. Heller ikke den er direkte myk, men den har smidigheten vi savner i de to andre.
Som nevnt er Volvo lengst, og selv om det ikke handler om mange centimeterne, føles bilen et halvt nummer større når vi kjører. Den inviterer til en litt mer godmodig kjørestil, og for biltypen synes vi ikke det er noe galt i det.
Åttetrinnsautomaten er noen ganger brå i sin nedgiringsiver når vi trykker inn gasspedalen. Det virker unødvendig med 400 Nm fra D4-toliteren.



Ikke akkurat billige
Det blir ikke billig når statusmerker lager kompakt-SUV-er. Likevel finner vi ting som ikke skiller dem stort fra rimeligere folke-SUV-er. Det er for eksempel mer hardplast i dem enn i deres respektive større slektninger.
Jaguaren (totalpris 673.000 kroner) er ikke testens dyreste, men den mangler et par utstyrsdetaljer (eksempelvis adaptiv cruisekontroll) som gjør at den ville kostet mest om utstyret hadde vært mest mulig likt utstyr.
Ettersom den også har den svakeste motoren, synes vi at den har et prisproblem (selv om det ikke koster mer enn 22.000 kroner ekstra for 180-hestersutgaven av samme motor).
Vi er vant til at BMW-er er dyre, og X2 er intet unntak. Som vanlig er det ekstrautstyret som drar prisen i været. Testbilen har noe mer utstyr enn særlig Jaguaren. Til gjengjeld koster testens minste bil hele 685.000 kroner.
Om vi ikke hadde bestemt oss før, er prisen for XC40 nok til å vinne oss over. Vi savner ingenting i testbilen, men likevel koster den 80-90.000 kroner mindre totalt enn de to andre.
Dommen
Betydelig rimeligere, bedre komfort og litt mer praktisk – det er lett å kåre XC40 som vinner.
BMW X2 er valget for den som vil ha en SUV-aktig kompaktbil med de skarpeste kjøreegenskapene, og som greier seg med middelmådige plassforhold.
E-Pace legger seg på mange gode måter mellom de to, men høy pris for mindre motor gjør den dessverre mindre attraktiv.
BLI ABONNENT: Artikkelen er publisert i samarbeid med Vi Menn Bil. Bli abonnent på vimennpluss.no, og få digital tilgang til alle bladene som gis ut, det vil si hele arkivet pluss ett nytt blad hver uke.