Test: BMW M3 med competition package
Et vanvittig dyrt ekstrautstyr er verd hver en krone.

Jeg hadde ganske store forventninger til den oppgraderte M3 med Competition Package. 19 hestekrefter ekstra. Nytt eksosanlegg. Senket. Sotet. Tunet. Omprogrammert til å være bedre.
Og det var i grunn ikke noen stor førsteopplevelse. I regnet i et lyskryss trykket jeg inn M-knappen ved siden av en stor X5. Grønt lys kom, jeg presser inn gassen.
SUV-en forsvinner. Foran meg.
Bare risting. Det er altfor mye krefter. De enorme 20-tommers bakhjulene bare spinner.

Jeg føler meg som en idiot. M-modus må skrus av og jeg følger slukøret etter. En kan føle at de ler.
- IDIOT!

Må kunne utnyttes
Mye krefter i Norge gjør seg best i kombinasjon med firehjulsdrift. Det er derfor jeg tidligere har snakket så pent om 340 xDrive. Om Tesla D. Om 4Motion. 4Matic. AWD. Quattro.
Det handler ikke bare om vinter. Det handler om å kunne utnytte kreftene også når det er vått . Stor motor og drift på to hjul kan være ytterts irriterende. Ytterst bortkastet.

Og når det har tørket opp på veien er ikke alt paradis da heller. Hjulstøyen i motorveihastighet er påfallende. Og selv om aksellerasjonen er nydelig - rett frem berusende - er det ikke den samme ville, umiddelbare nakkeslengfølelsen du får i en toppspekket Model S til lavere pris.
Det er et slags identitetskriseøyeblikk.
Har M gjort seg irrelevant i en moderne verden?

Så kommer det snikende
Men: Selv med 450 hestekrefter, senket, heftige bøtteseter og en vanvittig lyd, går det fint å kjøre til byen for å plukke opp familien. Legge barnevogna i bagasjerommet og spenne «mini-meg» i barnesetet.

Og viktigere: Selv om bilen er stivere enn, etter min mening, den for stive vanlige M3, så føles det ikke slik. Jeg vet ikke hvordan BMW har fått det til, men det er nesten som om det er demping i setene. For jeg kjenner vibrasjonene i bilen. Jeg kjenner slagene i skarpe kanter. Men jeg føler dem ikke.

I Comfort-modus er faktisk M3 med Competition Package ganske... komfortabel til hverdagskjøring. Relativt sett.
I versting-utgave har M3 egentlig blitt den tosidighetsbilen vi alltid har ønsket at den skal være.

Bedre på veien
Det er likevel først når du får bilen inn i sitt rette element - på svingete veier på bar asfalt - at du forstår hvor fantastisk, utrolig bra denne bilen egentlig er.

På vanlig landevei hadde jeg byttet til en Tesla "any day". Den gir deg et større smil i det du hamrer gassen i bunn. Men problemet med elekstriske biler er at du får den umiddelbare tilfredsstillelsen, men effekten avtar med aksellerasjonen. 0-50 er morsommere enn 50-100. Det er ingen lyd som gir beruselse, det er bare ren, skjær elektrisk aksellerasjon. Det er klinisk.

Verre er det at når svingen kommer, forstår du at du har 2,3 tonn du må drasse på. Det er ikke så moro. M3 veier mer enn 600 kg mindre. Det er myyyye!
Lar deg utnytte kreftene
For i M3 CP begynner den virkelige moroa når svingene kommer. Der en standard M3 oppleves litt nervøs, som om den ønsker at du skal miste grepet, endrer Competition Package dette helt. Bilen ser ut til å ønske å skape stabilitet og kjøreglede. Ikke bare føler jeg at jeg kan utnytte alle de 431 hestekreftene jeg ikke kunne utnytte i vanlig M3. Jeg kan utnytte de 19 hestekreftene ekstra.

I stedet for at du henger deg fast i svingen, kan du gi på. Virkelig skjære gjennom. Du er aldri redd for at den skal slippe. Det verste som kan skje - eller egentlig beste - er at du føler en lett rotasjon. Akuratt som om du har bakhjulssving for å hjelpe deg gjennom. Ingen dramatikk. Ingen logring. Bare ren, ubehøvlet, fantastisk kjøreglede.
Og lyden da. Det er halve opplevelsen - selv om vi selvsagt fortsatt savner den gamle V8-eren.

Kanskje føler du behovet for å sette demperne i Sport-modus til og med. Bare fore å gjøre det enda litt skarpere.
Og når du føler for å sette en stoppe for det hele, trykker du på venstre pedal. De enorme hjulene som skaper støy på motorveien, sørger for at du stopper på en femøring.
Lykke.

Trackday
Vi har også fått gleden av å ta med bilen ut på lukket bane, riktignok ikke helt i fri dresur, hvor vi bare får bekreftet alt som vi har opplevd av bilen på vanlig vei.

Det er i et miljø som dette at man virkelig får sette pris på den velbalanserte bilen, som gir deg nær milimeterpresisjon, heftig aksellerasjon - og mulighet til å gå inn i svinger med langt høyere fart enn du skulle tro.
Og trår du over grensen, skjer det ikke brutalt - og den gir deg masse av tid til å hente deg inn.
Ikke gratis
Hemningsløst dyr lykke. Vår testbil koster ferdig spekket 1.368.100 kroner, og drikker 98 oktan-bensin som en russ natt til 17. mai.
Men for den prisen får du ganske enkelt en av de aller, aller beste kjøreopplevelsene som finnes for tiden.
Og en bil du kan bruke til hverdags.
De 80.900 kronene Competition Package koster, gjør M3 til bilen vi ønsket at den var hele tiden.
Det gode
- Ganske enkelt en av de mest berusende og fantastiske bilen å kjøre på markedet
- Competition Package gjør utrolig nok at bilen oppleves bedre til hverdagskjøring
- Heftig lyd
- Omfattende og god ekstrautstyrsmuligheter
- En fullverdig 3-serie med tanke på plass
Det dårlige
- Høyt forbruk
- Foretrekker 98-oktan
- Ikke sjekk forsikringspremien
- Mye hjulstøy
- Adaptiv cruise er ikke tilgjengelig
Det grusomme
- Umulig å rasjonelt rettferdiggjøre prisen