Biltest
Test: BMW 5-serie M550i xDrive M-performance
Bilen som beviser det vi har sagt hele tiden.
Det begynner å bli en nesten latterlig hard konkurransen blant de klassiske store familiebilene. Mercedes la lista skyhøyt med sin nye E-klasse - som har vist seg fra sin beste side i en rekke forskjellige motoriseringer.
- Test: Mercedes AMG E-klasse E63s 4Matic+ stasjonsvogn (2017)
- Test: Mercedes AMG E-klasse E43 AMG (2017)
- Test: Mercedes E-klasse E350d All-Terrain
- Test: Mercedes E-klasse E350e Plug-in hybrid
Selv om Audi nå ligger en generasjon bak, viste de at de fortsatt kunne med den nye RS6 - og BMW har mer enn bevist om at de ikke har planer om å spille andrefiolin med den nye 5-serien.
En følelse av at det kunne vært enda bedre
Men det har alltid vært med en viss bismak vi har testet den nye 5-serien. Den har vært imponerende fra første øyeblikk, og interiøret har virkelig vokst på oss. Men det har vært en følelse av uutnyttet potensial. 5-serien har alltid opplevdes bedre enn motoren i testbilene vi har kjørt.
Vi har alltid følt at «dette er jo kjempebra, men den ønsker seg enda mer motor».
- Test: BMW 5-serie 520d xDrive Luxury Line G30 (2017)
- Test: BMW 5-serie 530i xDrive G30 (2017)
- Test: BMW 5-serie 530d Touring xDrive (2017)
- Test: BMW 5-serie 530e iPerformance (2017)
Årsaken er ganske enkelt at den nye 5-serien potensielt har et av de beste understellene på markedet - i alle fall relatert til størrelsen. Bilen har blitt veldig mye lettere enn sin forgjenger, og med bakhjulsstyring kan man innimellom få småbilfølelsen i svinger.
Og er det noe BMW kan, så er det å lage velbalanserte biler.
Du får dermed klart inntrykk av at dette er en bil som tåler å bli kjørt hardt. Som trives når den blir utfordret. Det kan man aldri utnytte med en firesylindret motor eller den ekstra vekten fra en ladbar hybrid.
Nå får den endelig vist seg i sitt rette element
Men i M550i-utgave - der BMWs M-avdeling har fått lov til å fikler litt - føler vi endelig at 5-serien får skinne fra sin aller beste side. Og selv om fiklingen fra M-avdelingen er liten, er bilen ifølge BMW raskere enn den utgående M5.
Under panseret har tyskerne nemlig funnet plass til noe så politisk ukorrekt som en 4,4-liters turboladet V8-er som yter 462 hestekrefter og hyggelige 650 Nm dreiemoment.
Ja, det er politisk ukorrekt som få. Men det er likevel så veldig riktig som det kan få blitt!
På papiret har BMW klart å presse forbruket under 0,9 liter per mil, men i realiteten er det selvsagt bare humbug. I praksis drikker den godt over literen på mila - men har du råd til en bil som koster 1,1 millioner kroner før du har begynt på ekstrautstyrslisten - så er det ikke drivstoffregningen som bekymrer mest.
Denne V8-eren har nemlig endret 5-serien fra en bil med vanvittig potensial, til bare en vanvittig bil. Dette er ikke en M5 som er laget for å hamre rundetider, dette er en helt strålende familiebil som i tillegg gir deg fantastiske kjøreegenskaper, den berusende V8-lyden.
Det er fristende å sammenligne den med Mercedes E43, men en V8-er er bedre enn en V6-er. Så enkelt er det bare.
Dette er forøvrig en motor som virkelig kan det med å roe seg ned: Det er ikke uvanlig at den legger seg på under 1000 RPM under crusing i middels hastighet!
Fabelaktig balanse
Vi har testet bilen på til dels forferdelig vinterføre, og det er på den typen føre bilen virkelig får vise hva den er god for. 5-serien har nemlig en fabelaktig balanse som gjør at du kan kjøre den nærmest som en småbil.
I kombinasjon med et firehjulstrekksystem med markant overprioritet av bakhjulene, er det forbausende enkelt å ha det kontrollert gøy. Bilen gir deg den feedbacken du trenger for å forstå hva som foregår.
Og når det er bart sørger motoren for at du virkelig kan nyte bilens sportslighet - som nesten lar deg glemme at dette er en nær fem meter lang bil som veier 1,8 tonn. Om kjøreglede er alt du er ute etter, må du ned i størrelse.
Det er mye glede mellom dreiemomenttoppen på 1800 RPM og effekttoppen som slutter på 6000 RPM - og det er egentlig overraskende hvor fort den bykser fremover.
Den velkjente 8-trinns ZF-girkassen kan tilby både behagelige og aggressive girskift avhengig av hvilken modus du har satt bilen i.
Kjøremodusene påvirker bilen på flere måter enn girkassen, og sørger for at bilen både kan fremstå som en rolig cruiser og en litt skarpere sportsbil som brøler godt.
Pøser på med luksus
Det morsomme med M Performance-modeller, fremfor rene M-modeller, er at du fritt kan velge fra BMWs svært rikholdige ekstrautstyrsliste uten å møte på problemer.
Så selv om vår testbil i utgangspunktet er et sportslig beist, er den utstyrt med et heftig lydanlegg fra Bowers & Wilkins, seter med massasje, kupévarmer, soft close-dører, "Individual" skinnpakke, nattkamera og mye mer. Det får du ganske enkelt ikke lov til på en ekte M-modell.
BMW på sitt beste
Igjen viser BMW at deres «M Performance»-modeller på mange måter gir deg i pose og sekk: Du får både alle fordelene fra BMWs grunnmodeller, samtidig som du får et vindu inn i M-ens vidunderlige sportslige verden.
Vi er ikke i tvil om at M550i er den modellen som yter 5-serien mest rettferdighet.
Dessverre er det slik at det som i bilverdenen er politisk ukorrekt, også straffes veldig mye i praksis. M550i xDrive har rundt 70 prosent høyere engangsavgift som den ikke direkte puslete 540i. I 2018 passerer den 400.000 kroner.
Det betyr at startprisen på noe av det beste du kan få fra Bayern er 1,1 millioner kroner - og så skal du begynne å plukke fra utstyrslisten.
Men resultatet er utvilsomt en bil som står seg godt mot den ellers fabelaktige Mercedes E43. Det mest negative vi kan si er at du ikke kan få den som stasjonsvogn.
BMW 5-serie M550i xDrive
Motor: V8 turbobensin
Volum: 4,4/4395 ccm
Effekt: 462 HK v/5500-6000 RPM
Dreiemoment: 650 Nm v/1800-4750 RPM
Girkasse: 8-trinns automat (Steptronic)
Drift: xDrive / Alle
Størrelse: 4936/1868/1479 mm
Egenvekt: 1885 kg
Bagasjeplass: 530 liter
Hengerfeste: 2000 kg
Toppfart: 250 km/t
0-100: 4,0 sekunder
Forbruk (NEDC): 0,89 l/mil
Pris:
Modelltype: 1.100.900 kroner
Testbil: 1.438.800 kroner
Ekstrautstyr inkluderer ConnectedDrive services package, parking assistan plus, navi pro, trådløs lading, adaptive LED-lys, HUD, kupévarmer, tilhengerfeste, komfortester, Individual skinn, massasjefunksjon i forseter, B&W Diamond lyd mm.
Det gode
- En helt strålende og bråsterk motor
- V8-lyden er alltid velkommen
- Kjøreegenskaper helt i toppklasse
- xDrive gir både kjøreglede og fremkommelighet
- Et fantastisk interiør om du smører på litt ekstrautstyr
- Kombinasjonen av trådløs lading og trådløs Apple Car Play-støtte er svært praktisk
- Masse plass i baksetet
- Fra utsiden er dette diskret luksus
Det dårlige
- Bagasjerommet er litt klønete utformet
- Ikke tilgjengelig som stasjonsvogn
- Du kan kontrollere deler av infotainmentanlegget med armbevegelser i lufta, men dette fungerer bare sånn middels godt
Det grusomme
- Prisen