Biltest
Test: BMW 1-serie 118d xDrive
Dette er det nærmeste du kommer en "folke-BMW".
Til tross for at BMW i fjor kjempet om pallplassering over Norges mest solgte biler, har de ikke oppnådd dette ved å ha en "folkebil" som selger i bøtter og spann - slik VW, Toyota, Mazda og Nissan har vært heldige med.
Men bilen vi har vært ute med denne gangen har mye av det skal til for å nærme seg en slik status. Med klassens mest effektive dieselmotor, firehjulsdrift og kjøreegenskaper ingen andre biler i klassen kommer i nærheten av, er det en svært spennende alternativ.
En real facelift
Tidligere i år skrev vi litt om hva som er nytt med den nye utgaven av 1-serie, som ikke er en helt ny bil, men en ganske klassisk facelift.
BMW 1-serie facelift 118d xDrive 150 hk
Motor: 4-sylindret twinturbodiesel
Volum: 2.0/1995 ccm
Effekt: 150 HK v/4000 RPM
Dreiemoment: 320 Nm v/1500 RPM
Girkasse: 6-trinns manuell
Drift: Alle
Størrelse: 4329/1765/1421 mm
Egenvekt: 1500 kg
Bagasjeplass: 360/1200 liter
Hengerfeste: Nei
Toppfart: 210 km/t
0-100: 8,4 sekunder
Forbruk: 0,43 l/mil
CO2: 113 g/km
Pris fra: 346.200 kroner
Testbil: Ca 457.000 kroner
Utstyr inkluderer skinninteriør, sportsseter, parkeringssensorer, dynamisk cruise control, deler av M-sportpakke, navi pro, oppvarmbart ratt, ryggekamera, påkostet hifi, GPS med sanntids trafikkinformasjon mm.
Les også: Sjekk den utrolige forvandlingen til BMW 1-serie
Kort oppsummert har bilen fått et betydelig mer attraktivt utseende enn tidligere, mer effektive motorer og en del mer tilgjengelig utstyr.
Nå har vi fått testet den nye folkeutgaven på norske veier.
En rett venstre til Audi A3
Audi A3 er utvilsomt premiumsegmentets mest solgte kompaktbil for tiden. Selv om den oppladbare hybriden e-Tron står for omtrent 60 prosent av A3-salget, er det liten tvil om at BMW med sin nye modell legger press på Audi.
Les også: Når Audi etterligner Toyota, hva blir resultatet?
Sammenlignet med en tilsvarende Audi A3 med firehjulsdrift, er BMW-en en anelse billigere, litt mindre tørst motor - og noe mer spennende å se på. Prisforskjellen kommer i stor grad av at Audis alternativ ikke er Euro 6-godkjent.
Men hvor attraktivt er det egentlig med en kompaktbil med dieselmotor, i en verden der diesel ser ut til å være under angrep fra alle kanter? Og da spesielt i kombinasjon med en BMW med manuellgir - for som vi har vært inne på mang en gang, har BMW kanskje markedets beste automatiske girkasser.
En utrolig velbalansert bil
Noe av det første man legger merke til når en setter seg inn i en 1-serie, er hvor utrolig velbalansert den er. Av biler vi har kjørt den siste tiden, er det bare Audi TT Quattro som kan måle seg.
Test av nye Audi TT: Ikke i våre våteste drømmer hadde vi trodd dette
Den har en flott styrerespons og ligger utrolig godt på veien. Om du virkelig ønsker å provosere, så sørger xDrive-systemet for at du har kontroll over hver millimeter av hekkslipp. Nå er ikke 150 dieselhester nok til å virkelig få utslag på asfalt, men på våt asfalt, grus og vinterføre oppleves balansen overtruffen.
Bilens 2-liters dieselmotor er både effektiv og velvillig, med en dreiemomenttopp allerede ved 1500 RPM og en effekttopp på 4000 RPM. Dette gir deg reelt sett 2500-3000 RPM arbeidsområde, noe som ikke er ille for å være en dieselmotor.
Den 6-trinns manuelle girkassen gjør forøvrig veldig lite ut av seg. Den har en middels lang gange, og klikker godt inn der den skal - mens clutchen er presis og god.
Kombinasjonen av det hele er at bilen unnagjør 0-100 på 8,4 sekunder - hakket bedre enn tilsvarende motorisert Audi A3 og VW Golf.
Nær uendret innvendig
Når kommer til innsiden av bilen er den for alle praktiske formål uendret fra pre-facelift-utgaven. Det betyr det samme funksjonelle interiøret vi har blitt vant til fra BMW.
I baksetene er det greit med plass til klassen å være, mens det helt bakerst er 20 liter mindre plass enn hva Audi kan varte opp med.
Av endringer er det egentlig bare utstyret som skiller fra tidligere utgave, hvor du nå blant annet får dynamisk cruise control.
Bunnsolid - uten å være revolusjon
Vi står ved vår tidligere konklusjon om at den oppgraderte 1-serien på ingen måte er noen revolusjon, men at den i stedet nå har blitt det den burde ha vært hele tiden. Det gjør den mer aktuell enn noen gang.
Designet er ikke lenger noe som forerger, motorene har blitt mer effektive - og med kombinasjonen av diesel, firehjulsdrift og manuell girkasse har en dyrket frem en modell som ikke er direkte avskrekkende prismessig.
Det kan også være verdt å nevne at dette trolig er den er siste gang at BMW vil ha en 1-serie som i utgangspunktet er bakhjulsdrevet. Når neste generasjon 1-serie kommer om 2-3 år, vil den etter alle solemerker være basert på selskapets nye forhjulsdrift-plattform - som 2-serie Active Tourer og nye X1.
Les også: TEST: BMW 220d xDrive Active Tourer