Test av VW Touran 1,4 TSI, 2016

Moderne, lettkjørt, fleksibel og romslig

Familiebiler blir ikke veldig mye bedre enn dette.

BUNNSOLID: VW Touran har vært en så stor suksess at det tok 13 år fra første utgave til en ny modell så dagens lys. FOTO: Terje Bjørnsen
BUNNSOLID: VW Touran har vært en så stor suksess at det tok 13 år fra første utgave til en ny modell så dagens lys. FOTO: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Tekniske data

Motor, cm3: 1395

Effekt, hk ved o/min: 150/5000-6000

Dreiemoment, Nm ved o/min: 250/1500- 3500

Egenvekt, kg: 1505

Tilhengervekt, kg: 1500/750

Lengde/bredde/hoyde, cm: 453/183/163

Bagasjerom, liter: 633–1857

Standard dekkdimensjon: 205/60-16 V

Forbruk, EU-mix l/mil: 0,55

CO₂-utslipp, g/km: 127

0–100 km/t, fabrikk, sek: 8,9

Toppfart, km/t: 209

Pris fra, kr: 408 400

Pris testbil, kr: 460 100

I den moderne bilverden er det sjelden at en modell går i over 10 år uten at helt nye versjoner lanseres.

Men slik har tilfellet vært for VWs flerbruksbil Touran. Den kom allerede i 2003, og nå to facelifter og snart 13 år senere er den nye VW Touran omsider på plass.

I mellomtiden har eksempelvis Opel Zafira kommet i to nye utgaver. Som tidligere følger VW Touran tett på VW Golf når det gjelder teknikk.

Fra den lett antikvariske Golf V-plattformen, hopper Touran rett over på fabrikkens MQB-system. Enkelt forklart «byggeklosser» som gjør det enkelt å bruke tekniske løsninger om hverandre i biltyper som ellers er ganske ulike.

For selv om Touran er kompakt til flerbruksbil og 7-seter å være, er den merkbart større enn VW Golf: 27 cm lenger, 20 cm høyere og med 15 cm lengre akselavstand.

Etter hvert skal Touran både kunne leveres med 4WD og som ladbar hybrid, men nå i første omgang er det velkjente motorer som sitter under panseret.

Ballet starter med 1,2 TSI/110 hk fra 334 000 kroner, og fortsetter med 1,6 TDI/110 hk, 2,0 TDI/150 hk og vår testbil; 1,4 TSI/150 hk.

Alle kan leveres med DSG automatgir, 7-trinns varianten bortsett fra i 2,0 TDI som må nye seg med 6 gir. Du kan velge mellom Businessline eller Highline utstyrslinjer og et passe antall utstyrspakker og enkeltelementer.

Dreining mot bensin

Testbilen med sin 150 hesters bensinturbomotor, i Highlinevariant med 7-trinns DSG, starter på 408 400 kroner (uten leveringskostnader). Dermed er den relativt dyr sammenlignet med en VW Golf stasjonsvogn, men merkbart rimeligere enn en VW Passat med samme drivlinje.

Hovedkonkurrent Opel Zafira koster ca. 20 000 kroner mer i toppversjon med sammenlignbar motorisering. Selv om VW Touran fram til nå har vært en typisk dieselbil, forventer importøren større dreining mot bensinmotor i denne modellen.

Det er ikke vanskelig å forstå med erfaringene fra vår testbil. Den er sprek og med 250 Nm dreiemoment sterk nok, selv når det kommer folk i baksetet og last i bagasjerommet.

Kjappe girskift

SKREDDERSØM: Siden du kan skyve på setene i 2. rad, kan du få plass til voksne helt bakerst. Men lav sittehøyde gjør at setene er best for barn. FOTO: Terje Bjørnsen.
SKREDDERSØM: Siden du kan skyve på setene i 2. rad, kan du få plass til voksne helt bakerst. Men lav sittehøyde gjør at setene er best for barn. FOTO: Terje Bjørnsen.

Kommer du fra dieselbil, vil du sette stor pris på fraværende motorlyd ved by- og småkjøring. Dessuten sørger girkassen for kjappe, korrekte girskift, og de sju utvekslingene passer godt for  norske forhold.

Testdata

60–100 km/t, 4. gir: 7,3

60–100 km/t, 5. gir: 10,4

60–100 km/t, kickdown: 5,7

80–120 km/t, kickdown: 7,8

Støy tomgang, dBA: 40,3

Støy 50 km/t, dBA: 60,1

Støy 80 km/t, dBA: 65,1

Støy 100 km/t, dBA: 67,7

Testforbruk, l/mil: 0,66

Vårt eneste ankepunkt er at den girer opp vel tidlig og så må gire ned igjen, gjerne i forbindelse med motbakker.

I slike tilfeller er det smart å vippe girspaken i sportsinnstilling. Kjøremessig minner VW Touran – ikke helt overraskende – om en stor Golf.

For det meste en positiv egenskap; lettkjørt, kjapp i reaksjonen og god kontroll selv på glatt vinterføre. Dessuten med flerbruksbilens store fortrinn: Glimrende oversikt fra førerplass.

Dunk og klonk

Litt mindre positivt er det at vi kjenner igjen dunk og klonk fra hjulopphenget på større ujevnheter, slik vi har opplevd på flere Golf-modeller. På biler til over 400 000 kroner burde det vært luket ut.

NESTEN GOLF: Både førerplass og instrumentutforming har klare likhetstrekk med broder Golf. Bortsett fra litt mer vinkel på rattet, er det lite som skiller. FOTO: Terje Bjørnsen
NESTEN GOLF: Både førerplass og instrumentutforming har klare likhetstrekk med broder Golf. Bortsett fra litt mer vinkel på rattet, er det lite som skiller. FOTO: Terje Bjørnsen

Fjæringskomforten er satt opp til å være på den snille siden av VWfast, og passer dermed midt i blinken for familiefrakteren Touran.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Masse plass og fleksibilitet

Glansnummeret finner du selvsagt på innsiden av de noe intetsigende, men praktiske karosseriformene. I Norge leveres Touran standard som 7-seter og alle med kjennskap til familieturenes utfordringer, vil umiddelbart sette pris på både plass og fleksibilitet.

De rette karosserisidene sørger for god bredde helt opp i hodehøyde og tre individuelle bakseter med mulighet til å justere ryggvinkel og i lengderetning er en av årsakene til at du betaler ekstra i forhold til en stasjonsvogn.

PÅ FØRSTE RAD: Forsetene er av god VW-kvalitet og VW Touran er en av de mest
behagelige flerbruksbilene på langtur. FOTO: Terje Bjørnsen
PÅ FØRSTE RAD: Forsetene er av god VW-kvalitet og VW Touran er en av de mest behagelige flerbruksbilene på langtur. FOTO: Terje Bjørnsen

Bagasjeromsgulvet er flatt med de to ekstrasetene nedslått. VW oppgir volumet til 633 liter, våre egne mål og erfaringer tilsier at du får plass til det meste her.

God benplass

Benplassen i baksetet er såpass sjenerøs at du kan skyve setene på andre seterad ca. 10 cm framover (totalt justeringsmonn er ca. 20 cm) og fortsatt ha plass nok til at normalvoksne kan sitte behagelig i for- og bakseter.

Da blir det også benplass nok til at voksne kan sitte i de to ekstrasetene, men begrensingen i sittehøyde gjør at det ikke er særlig behagelig på annet enn korte turer. For barn er situasjonen en annen og dermed gir de to sitteplassene bakerst en kjærkommen fleksibilitet i lagsportenes og fritidsaktivitetens verden.

HELT FLATT: Med de to ekstrasetene slått ned, er bagasjeromsgulvet helt flatt. Ikke like langt som i en stor stasjonsvogn, men med masse plass. FOTO: Terje Bjørnsen.
HELT FLATT: Med de to ekstrasetene slått ned, er bagasjeromsgulvet helt flatt. Ikke like langt som i en stor stasjonsvogn, men med masse plass. FOTO: Terje Bjørnsen.