duell: Suvi 47 Duo og Terhi 475 BR

Test av to billigbåter: Begge overrasker positivt – på hver sin måte

Vi tester Suvi 47 Duo og Terhi 475 BR. De to rimelige båtene overrasker positivt – men den ene utmerker seg som et hakket bedre kjøp.

Pluss ikon
<b>BEDRE ENN FORVENTET:</b> Både Suvi (nærmest) og Terhi har større egenskaper enn mål og prislappen på rundt 150.000 kroner skulle tilsi.
BEDRE ENN FORVENTET: Både Suvi (nærmest) og Terhi har større egenskaper enn mål og prislappen på rundt 150.000 kroner skulle tilsi. Foto: Mikael Mahlberg
Først publisert Sist oppdatert

Testbåtene Suvi 47 Duo og Terhi 475 BR gjør omtrent samme jobb som mange betydelig større og dyrere båter. Båter på under fem meter lengde har nemlig utviklet seg betydelig de siste årene.

For 15 år siden var småbåter ofte stemoderlig konstruerte greier med en enkel styrekonsoll på den ene siden. Passasjerene måtte finne seg i å bli plassert ubeskyttet mot vind og vær på harde plastbenker.

Til tross den nette størrelsen er begge bekvemme dagsturbåter for en familie på fire til fem personer.

Bak de beskyttende vindskjermene sitter alle i le, på akterbenker med god komfort. Når regnbygen overrasker slår du opp kalesjen som også fungerer i planingsfart.

Prisen er heller ikke avskrekkende. Begge båtene koster rundt 150.000 kr med motor.

Både Suvi og Terhi planer med fem voksne om bord og selv om de ikke går fortere enn drøyt 20 knop holder det til å komme seg godt av gårde.

<b>SMÅ MOTORER:</b> Begge båtene klarer seg med moderat motor. 40 hk på Suvi og 50 hk på Terhi.
SMÅ MOTORER: Begge båtene klarer seg med moderat motor. 40 hk på Suvi og 50 hk på Terhi. Foto: Markus Pentikainen

Bensinforbruket holder seg i hyggelig område: Etter en hel dag på sjøen har vi brukt rundt 0,5 liter per nautisk mil. Da blir det ikke økonomisk ruin selv om du bruker båten flittig.

Les også: Interessen for båter har skutt i været

Begge disse båtmerkene er storselgere i hjemlandet Finland. Terhi er et merke vi kjenner godt til i Norge, mens Suvi ikke er like godt kjent, selv om det har vært importert hit i flere år. Begge virker vellykkede, men med helt ulik karakter. Mot den enkle Suvi står den mer polerte Terhi.

Dette er Vi Menn Båts dom over billigbåtene:

<b>YAMARIN:</b> Noen vil sikkert dra kjensel på gamle Yamarin-linjer i Suvi-drakt. Det bevi­ser at gode skrog har lang levetid. 
YAMARIN: Noen vil sikkert dra kjensel på gamle Yamarin-linjer i Suvi-drakt. Det bevi­ser at gode skrog har lang levetid.  Foto: Mikael Mahlberg

Suvi 47 Duo

Om en båt med 40 hestekrefter og toppfart på 28 knop kan kalles sportslig, ja så er Suvi 47 Duo nettopp det. Jeg er alene om bord og kjører hardt i den krappe sjøen. Skroget er hentet fra en eldre Yamarin-modell og det er ingen tvil om at skrogguruen Kai Ilmanen visste hva han drev med her.

Det virker til og med et knepp bedre i Suvi-utgaven. Jeg flyr mykt over bølgetoppene og selv i de større bølgene lenger ut klarer båten seg fint.

Suvi bygger fortsatt enkeltskrog uten innvendig dekk, akkurat slik båtene så ut på det glade 70-tallet. Ulempen er et litt grovere finishinntrykk, siden du ser mønsteret av glassfibermattene under topcoaten. Fordelen er lav pris og lav vekt, siden man slipper de innvendige modulene. Selv med 40 hester på hekken kommer båten i plan med fem menn om bord. Og når du er oppe i plan byr Suvi 47 Duo på ekte kjøreglede.

Tekniske data, Suvi 47 Duo

Suvi 47 Duo

Lengde, m: 4,7

Bredde, m: 1,96

Vekt, kg: 310

Personer: 4

Motor, hk: 25–40

Tank, l: 25

Pris, kr: Ca. 150 000 med 40 hk

Med en person klokker vi inn en toppfart på 28 knop. Men fem personer går den ned til 23 knop og det er lite annet enn full gass som holder båten i plan. 50 hester hadde vært perfekt for den som ofte kjører med full båt, i så fall må man finne en motor som er lett nok. En del av 50-hesterne på markedet gjør båten for hekktung.

Suvi er godkjent for fire personer, men i realiteten er det bra plass til fem om bord.

Enkeltskroget gir noen centimeter mer plass på strategiske steder. Benplassen er bedre enn i Terhi og ryggstøtten akter er mer behagelig. Aktersofaen er bred og selv på den lille L-benken forut sitter man fint.

Les også: Luksusbåten har et nesten folkelig, familievennlig preg

Det er langt mellom finessene her, men vi noterer oss hanskerom på passasjersiden, 12-volts uttak på førerplass og plass til dregg eller tauverk i et stuerom forut. Og det fleste klarer seg med det i en slik båt. Stueplassen i akterbenken holder til det du tar med deg for en dagstur, men siden det ikke er noen skillevegg, deler eventuell bagasje plassen med den løse bensintanken.

<b>FOR BARNA:</b> Den lille sitteplassen i baugen på Suvi er behagelig. 
FOR BARNA: Den lille sitteplassen i baugen på Suvi er behagelig.  Foto: Mikael Mahlberg

Én skikkelig blemme

Den eneste blemmen vi noterer er den lave vindskjermen.

Jeg er 1,77 m lang og må krumme ryggen for å få tilstrekkelig vindbeskyttelse. Skal du ha god utsikt er det bedre å rette seg opp og ta imot det naturkreftene kan by på. Det må du også gjøre i regnvær med kalesjen oppe.

Smart nok har Suvi ordnet med en liten kalesjeflik som åpnes over førerplassen. Kalesjen er todelt, slik at du kan nøye deg med å ha frontdelen oppe når været ikke er for ille.

Les også: Ganske sikkert en av bestselgerne på det norske båtmarkedet i år

<b>KALESJELUKE:</b> En liten åpning i kalesjen gjør at Suvi-føreren kan stikke hodet opp, uten at passasjerene blir våte. 
KALESJELUKE: En liten åpning i kalesjen gjør at Suvi-føreren kan stikke hodet opp, uten at passasjerene blir våte.  Foto: Mikael Mahlberg
<b>LAV SKJERM:</b> I Suvi må en normalt lang voksenperson bøye seg for å se gjennom vindskjermen.
LAV SKJERM: I Suvi må en normalt lang voksenperson bøye seg for å se gjennom vindskjermen. Foto: Mikael Mahlberg

Pluss: Sjøegenskaper, plass i cockpit, pris

Minus: Lav vindskjerm

Konklusjon: Bak den enkle finishen skjuler det seg en behagelig dagsturbåt med fine sjøegenskaper. Suvi 47 Duo er et kupp.

<b>KJAPP:</b> Med 50 hk topper Terhi nesten 30 knop og planer lett med fem voksne.
KJAPP: Med 50 hk topper Terhi nesten 30 knop og planer lett med fem voksne. Foto: Mikael Mahlberg

Tehri 475 BR

Det tar ikke langt tid om bord i Terhi før du får følelsen av å kjøre en påkostet og gjennomtenkt båt. Her er det mange fine detaljer og oppbevaringsrom støpt i innerskroget.

En av årsakene til at Terhi holder prisen på et moderat nivå er den effektive produksjonen. I fabrikken der Finlands tidligere president Urho Kekkonen startet produksjonsbåndet i 1972, vakumformes skiver av ABS-plast til dekks- og skrogdeler.

Plasten er av samme lettformede type som for eksempel støtfangere og det tar bare noen sekunder å forme delene. Så sammenføyes skrog og dekk med et lag skum imellom.

Produksjonsmetoden har gjort Terhi til en av Nordens største båtprodusenter. Den gir en pen overflate og fint kvalitetsinntrykk. Men siden plasten er mykere enn en ren glassfiberkonstruksjon, egner den seg ikke til båter på mer enn fem meter.

Les også: Derfor starter ikke påhengsmotoren

Flere finesser, men en ting savnes

Siden ABS-plassen kan formes nesten slik du vil har Terhi flere finesser som den rene glassfiberbåten Suvi savner. Det sjenerøse stuerommet akter er delt i to slik at drivstofftanken er atskilt fra flytevester eller annet utstyr.

På passasjersiden finnes en innstøpt drikkeholder, et rom for mobiltelefon og et hanskerom. I tillegg finner du doble taurom helt akter, kalesjegarasje og med en ileggsplate kan du rigge til et lite sol- eller fiskedekk forut.

Tekniske data: Terhi 475 BR

Lengde, m: 4,75

Bredde, m: 1,85

Vekt, kg: 390

Personer: 5

Motor, hk: 40–60

Tank, l: 25

Pris: Ca 142 000 med 50 hk

<b>EKSTRA:</b> Forut har Terhi bra stuerom. En ileggsplate gir mulighet for solseng eller dekk til stangfiske. Det er ekstrautstyr.
EKSTRA: Forut har Terhi bra stuerom. En ileggsplate gir mulighet for solseng eller dekk til stangfiske. Det er ekstrautstyr. Foto: Mikael Mahlberg

Noen detaljer kunne likevel vært mer gjennomtenkt: Vi savner gassdemper på lokket over aktersofaen og batteriet er gjemt bak brannslukkeren, slik at du må ha skrutrekker og tålmodighet for å komme til det.

Det skumfylte skroget sørger god sikkerhet og effektiv demping av skrogstøy. Du merker at det stjeler noe plass og at den innvendige plassen er ikke like god som i Suvi. Det merkers best på snau benplass for lange personer i aktersofaen.

Førerplassen er likevel behagelig og Terhi har utstyrt 475 BR med så høy vindskjerm at den tar av for elementene selv for høye personer. Også med kalesje på plass får sikten godkjent.

Nok med 50 hester

Testbåten er utstyrt med en Honda på 50 hester og effekten passer godt til båten. Maksimal motorstyrke er på 60 hester, men det kjennes som å skyte over mål. Med 50 hester på hekken kommer vi i plan selv med fem voksne menn i cockpit.

<b>ROMMELIG:</b> Kalesjen er overraskende luftig og gir bra utsyn.
ROMMELIG: Kalesjen er overraskende luftig og gir bra utsyn. Foto: Mikael Mahlberg

Med en person om bord nærmer toppfarten seg 30 knop og med fullastet båt går det fortsatt 25 knop på full gass. Det sikrer et bra fartspotensial og at du kommer dit du skal uten at det går for mye tid.

Ulempen med et så lettdrevet skrog er at det blir en del slag allerede i mindre bølger. Løsningen blir å ta ned farten noen knop, et ikke helt ukjent virkemiddel for båter i denne størrelsesklassen.

Pluss: Høy vindskjerm, fin finish, bra stuerom

Minus: Hard gange i bølger

Konklusjon: En fin småbåt med finish verdig større og dyrere båter. Noe hard gange i bølger.

Les også: Dette er drømmebåten til ferien, men den er ikke billig

Og vinneren er ...

Etter en dag med hard testkjøring er det klart at Terhi 475 BR og Suvi 47 Duo framstår med helt ulike egenskaper.

Terhi briljerer med fin finish, mange smarte detaljer og store stuerom. I tillegg tåler den opptil 60 hk og er dermed pigg selv med full last.

Likevel stikker den småtøffe Suvi 47 Duo av med laurbærkransen til slutt. Det sørger de flotte sjøegenskapene og det rommelige interiøret for.

Se flere bilder med beskrivende bildetekster nedover:

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Båt.

<b>INNERSKROG:</b> Det gir Terhi finere finish, men også noe mindre innvendig plass.
INNERSKROG: Det gir Terhi finere finish, men også noe mindre innvendig plass. Foto: Mikael Mahlberg
<b>PLASS:</b> Enkeltskroget i Suvi-en gir bra plass innvendig. Båten er CE-godkjent for fire, men har sitteplasser nok til flere om bord.
PLASS: Enkeltskroget i Suvi-en gir bra plass innvendig. Båten er CE-godkjent for fire, men har sitteplasser nok til flere om bord. Foto: Mikael Mahlberg
<b>STØDIG NOK:</b> Suvi er noe rankere enn Terhi, men kreng­ningen avtar jo brattere vinkelen blir. 
STØDIG NOK: Suvi er noe rankere enn Terhi, men kreng­ningen avtar jo brattere vinkelen blir.  Foto: Mikael Mahlberg
<b>STABIL:</b> Terhi holder seg stødig selv med tre mann på ripa. Skumfylt dobbeltskrog kjennes trygt. 
STABIL: Terhi holder seg stødig selv med tre mann på ripa. Skumfylt dobbeltskrog kjennes trygt.  Foto: Mikael Mahlberg
<b>HØY:</b> Vindskjermen i Terhi gir klart best værbeskyttelse.
HØY: Vindskjermen i Terhi gir klart best værbeskyttelse. Foto: Mikael Mahlberg
Bensinforbruk, l per nautisk mil
Bensinforbruk, l per nautisk mil
Støy dBA
Støy dBA