Test: Subaru Forester e-Boxer
Nå er arbeidsjernet blitt mer sofistikert
Det har sneket seg inn en «e» i modellnavnet. Men selv om Forester har fått en hybridløsning, er det helt andre kvaliteter bilen utmerker seg med.
Vi kan med sikkerhet kalle Subaru ganske tradisjonelle i sin tilnærming til bilkonstruksjon. Derfor bør det ikke komme som noen overraskelse at deres første hybriddrivlinje er moderat når det gjelder elektrisk ytelse og rekkevidde (se rammesak).
Fremoverlent
Det kan fort påkalle selvgode smil fra ladehybrid- eller elbilfolket med henvisning til at denne drivlinjen ikke akkurat representerer det nyeste på denne fronten. Hvilket i og for seg er korrekt, men samtidig overser man hva Subaru Forester faktisk handler om.
Selv om den nye modellen er forsiktig på hybridfronten, er den vesentlig mer fremoverlent på andre områder. Vi vet av erfaring at både den forrige Forester-modellen og dagens Outback er blant de tøffeste klassen når det gjelder fremkommelighet og egenskaper på dårlig vei. Og straks du ser den nye Forester, skjønner du at dette er mer enn en snill crossover. Ved første øyekast ser den nesten ut som en Land Cruiser i lightversjon.
Spesialkompetansen i behold
En ting er den rause bakkeklaringen på 22 cm.
En annen og enda viktigere er det permanente 4WD-systemet. X-Mode gir deg mulighet til å variere mellom tre kjøreprogram. Normal egner seg for det aller meste, men i tillegg har du «Snow/dirt» og «Deep snow/mud».
Sistnevnte gir maks moment til hjulene og skrur av stabilitetskontrollen. Dermed er Forester godt rustet når du tar turen ut på bygde- og fjellveier, selv om føret er i overkant grisete.
Sofistikert og behagelig
60–100 km/t, kickdown: 6,2
80–120 km/t, kickdown: 8,1
Støy tomgang, dBA: 39,0
Støy 50 km/t, dBA: 59,5
Støy 80 km/t, dBA: 64,0
Støy 100 km/t, dBA: 67,0
Vi kjenner oss godt igjen i vårt Subaru-mantra: Jo dårligere kjøreforholdene blir, dess bedre fungerer bilen. Men samtidig tilfører den nye Forester en ny ingrediens i miksen. Den virker nemlig langt mer sofistikert og behagelig enn tidligere.
Vi merker det på flere områder; i toppmodellen vi kjører med en opplevd kvalitet og sittekomfort i premiumklassen. Dessuten kjennes fjæringen smidigere enn tidligere, særlig små ujevnheter takler den med større tyngde. Assistentsystemene i EyeSight-funksjonen virker stabile og ryddige i bruk.
Stødig på glatta
Det er grønn vinter på Østlandet i testperioden, men vi oppdriver noen strekninger med glatt vinterføre. Og kan konstatere at Subaru Forester er en sindig partner under slike kjøreforhold.
Den slipper litt med forhjulene, før den glir jevnt over alle fire hjul. Stabilitetskontrollen trer støttende inn uten at det blir noe drama på førerplass.
Ingen kraftbunt
Noen kraftbunt blir ikke hybriddrivlinjen, til det er bilen litt for tung i forhold til en to-liters 150 hk og en beskjeden elmotor. Den trinnløse automaten har kunstige trinn, og det fungerer fint under normal kjøring. De gangene du trenger ekstra kraft, merker du at elbiler og ladehybrider har flyttet grensene for hva vi oppfatter som normal akselerasjon nå om dagen.
Noen store optimister på vegne av forbruket er Subaru ikke og oppgir 0,8 l/mil som forbruk etter WLTP-normen. Vi ender opp med 0,67 l/mil på langtur, men registrerer at vi havner på 0,9-tallet når det blir mer småkjøring i miksen.
Motor, cm³: 1995
Effekt, hk ved o/min: 150/5600-6000
Dreiemoment, Nm ved o/min: 194/4000
Egenvekt, m/fører, kg: 1760
Tilhengervekt, kg: 1870/750
Lengde/bredde/høyde, cm: 463/182/172
Bagasjerom, liter: 520
Standard dekkdimensjon: 225/55-18 V
Batterikapasitet, kWh: 0,57
Forbruk, WLTP, kWh/mil l/mil: 0,8
CO₂-utslipp, g/km: 185
0–100 km/t, fabrikk, sek: 11,8
Toppfart, km/t: 188
Pris fra, kr: 499 900
Pris testbil, kr: 579 900
Konklusjon
Nye Subaru Forester kommer ikke til å sette dype spor etter seg når det gjelder elektrifisering av drivlinjen. I stedet gjør den godt inntrykk på andre og minst like viktige områder: Det er en praktisk bruksbil med egenskaper som du setter stor pris på straks storbyen forsvinner i bakspeilet.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn
Denne saken ble første gang publisert 24/02 2020, og sist oppdatert 28/02 2020.