Nøkkelløse startsystemer testet – bare tre ble godkjent

Elbilen Jaguar i-Pace er en av få godkjente modeller i en ny test av nøkkelløse startsystemer.

Pluss ikon
SIKKER: Jaguar i-Pace er en av tre biler som tyvene sliter med å stjele via såkalt relay-ing - en teknikk der tyver stjeler nøkkelens digitale signaler, for så å åpne og starte en bil.
SIKKER: Jaguar i-Pace er en av tre biler som tyvene sliter med å stjele via såkalt relay-ing - en teknikk der tyver stjeler nøkkelens digitale signaler, for så å åpne og starte en bil.
Sist oppdatert

En ny test av nøkkelløse startsystemer i nye biler, fra den tyske bilorganisasjonen ADAC, viser at bare et fåtall nøkkelløse systemer kan klassifiseres som sikre.

Kun tre låsesystemer godkjent

Totalt har ADAC testet 237 bilmodeller, der bare syv modeller ble godkjent. Bare tre bilmodeller var sikre nok til at tjuver ikke kunne ta seg inn i bilen.

De sikreste systemene finnes i bilmodeller fra Jaguar/Land Rover-konsernet, som nylig forbedret sikkerhetsnivået i sitt system.

Rang Rover, Land Rover Discovery og elbilen Jaguar i-Pace er blant de fullt ut godkjente modellene.

<b>BESTÅTT:</b> Land Rover/Range Rover/Jaguar stikker av med topp tre for sikre nøkkelløse systemer.
BESTÅTT: Land Rover/Range Rover/Jaguar stikker av med topp tre for sikre nøkkelløse systemer.

Les også: Oliver Solberg vil bli bedre enn pappa

Usikre bestselgere

Testen viser at et hundretalls bilmodeller, inkludert noen av de mest solgte modellene, er svært utsatte for tyveri ved at tyvene lykkes i å «lure» det nøkkelløse startsystemet.

På listen over biler som er «enkle» å stjele med denne såkalte relay-teknologien, der bilnøkkelens signaler avlyttes og kopieres, finner vi bestselgere som Volkswagen e-Golf, Nissan Leaf og flere modeller fra prestisjemerker som BMW, Audi og Mercedes.

Med hjelp av en spesiell boks, som enkelt kan kjøpes på nettet, kan tjuvene lure bilen til å tro at nøkkelen er nærmere enn den faktisk er. Da kan tyvene ta seg inn i bilen, starte den og kjøre av gårde før systemet innser at nøkkelen ikke er i nærheten likevel. Denne «boksen» henter typisk signalet fra en nøkkel som ligger på innsiden av ytterdøren og så blir signalet videresendt til bilen, noe som gjør at en tyv både kan åpne og starte bilen.

Les også: Volkswagen med flyttbare ladestasjoner

Biltyveri ikke et problem i Norge

Ifølge forsikringsselskapet If, er denne typen biltyveri ikke et problem i Norge.

- Vi har ennå ikke hatt noen kjente tilfeller i Norge, der vi med sikkerhet kan si at denne typen tyveri har funnet sted. Vi har tilfeller av tyverier der bileier sitter igjen med bilnøkkelen. Her kan vi imidlertid ikke sikkert fastslå at det er denne teknologien som er brukt, der nøkkelen er «avlyttet» slik at bilen kan stjeles, sier informasjonssjef i If, Sigmund Clementz.

PASS PÅ NØKKELEN: Sigmund Clementz i If ber deg om å passe på bilnøkkelen for å unngå biltyveri.
PASS PÅ NØKKELEN: Sigmund Clementz i If ber deg om å passe på bilnøkkelen for å unngå biltyveri. Foto: If

Han peker på at denne typen tyverier er vanligere lenger sør i Europa. I tillegg har det vært noen tilfeller i Sverige.

- Det er godt organiserte kriminelle nettverk som står bak denne typen tyveri. Det at Norge har vært forskånet fra dette, kan ha noe med at første stopp for mange av disse bilene er Øst-Europa. Da er det kortere vei fra både kontinentet og Sverige, enn Norge, sier Clementz.

Pass på bilnøkkelen

Hva kan jeg som bileier gjøre for å unngå denne typen tyveri?

- Det viktigste er at man må tenke på bilnøkkelen som noe verdifullt. Biltyvene vet godt hvor vi legger bilnøklene våre, nemlig rett innenfor ytterdøren hengende på en krok, liggende på toppen av en kommode eller i øverste skuff i samme kommode. Da er det viktig at vi gjør det vanskeligere for tyvene å finne nøkkelen, både ved å holde ytterdører lukket og låst og gjerne ved at man finner et oppbevaringssted som gjør det vanskeligere for potensielle tyver å finne bilnøklene, sier Clementz.

Han anbefaler også at man putter nøkkelen i en metallboks, rett og slett for å skjerme signalene fra nøkkelen.

Les også: Nå blir sladrespeilet smart

Bevegelsessensor

<b>BESTSELGER:</b> En toppselger som VW e-Golf er ifølge undersøkelsen "enkel" å stjele med relay-teknologien.
BESTSELGER: En toppselger som VW e-Golf er ifølge undersøkelsen "enkel" å stjele med relay-teknologien.

Det engelske forbrukermagasinet, «Which?» skriver at man også kan deaktivere det nøkkelløse startsystemet, men at mange bileiere trolig vegrer seg for dette etter som det nøkkelløse systemet er en smidig og komfortabel måte å åpne og starte bilen på. Enkelte bileiere har til og med betalt ekstra for å få et nøkkelfritt låse- og startsystem.

Mercedes og BMW har innført bevegelsessensorer i sine nøkler, noe som innebærer at de bare sender signaler når de er i bevegelse – typisk ved at du holder nøkkelen i hånden eller at den ligger i lommen din mens du går mot bilen. Det gjør at tyvene ikke kan lure systemet når nøkelen ligger helt i ro, for eksempel på kommoden rett innenfor inngangsdøren din.

Antall biltyverier går ned

- I Norge har antall biltyverier vært nedadgående i flere år. Avanserte startsperrer og annen teknologi, gjør at en biltyv må kunne noe mer enn å knuse området rundt rattstammen for å tjuvkoble bilen. Nå trengs det avanserte datakunnskaper, noe som gjør det mye vanskeligere å stjele en bil, sier Clementz.

Hva skal du gjøre hvis bilen din er stjålet?

-Blir bilen din stjålet, så gjelder det å raskt si fra til politi og forsikringsselskap. Her teller hvert minutt. Det er også en fordel om man varsler bilforhandler eller bilimportør, slik at de kan legge inn sperrer på chassisnummeret på bilen, noe som vil hindre at tyvene kan kjøre oppdateringer av bilens programvare og hindre at noen får kjørt diagnoseverktøy på bilen. Dette vil begrense biltyvens muligheter noe, sier Clementz.

Se listen over alle modellene ADAC har testet her.

Denne saken er laget i samarbeid med Auto Motor & Sport.

Denne saken ble første gang publisert 04/02 2019, og sist oppdatert 04/02 2019.

Les også