Biltest

Test av Mercedes B220 4Matic

Hamler den opp mot BMWs nye overraskelsesbil?

Publisert

Det er ikke til å legge skjul på at vi ble positivt overrasket da vi testet BMW-en som for bare et par år siden ville vært ansett som en umulighet, nemlig 2-serie Active Tourer. Nær begeistret ble vi da vi testet den med xDrive.

TEST: BMW 220d xDrive Active Tourer

Men selv om BMW nå kommer sterkt, er bilen egentlig et tilsvar til Mercedes' overraskelsesbil fra noen år tilbake, B-klassen. En bil som ikke rent tilfeldig nå har kommet i en oppgradert utgave.

Det kanskje viktigste med facelift-utgaven er tilgangen på en elektrisk variant. Denne står på testplanen om en knapp måneds tid, men i denne omgang har vi tatt en titt på den direkte konkurrenten til BMWs nyvinning - nærmere bestemt B220 med 4Matic.

Primært kosmetiske endringer

Konseptet med "facelift" er et litt ullent begrep, for det er litt uklart hva som ligger i det. Noen ganger er det midtlivsoppgraderinger med til dels massive endringer - tidvis noe som kan få det til å fremstå som en helt ny bil. I andre tilfeller er det snakk om minimale kosmetiske endringer.

Hovednyheten på B-klassen ligger i el-utgaven, mens det er relativt små endringer som er forbeholdt de "vanlige" bilene. Fronten er strammet opp litt og LED-lys er på plass.

På baksiden er det gjort minimale endringer.

På innsiden har en fått plass til en noe forbedret versjon av infotainmentsystemet. Både skjerm og styreløsning er forbedret litt.

For dem som er glad i litt ekstra interiørbelysning, kan du nå få lyslister innvendig som er plukket nær rett ut fra S-klassen. En har også plusset på med litt sikkerhetsutstyr som  som har blitt forventet siden bilen ble introdusert i 2011 - som aktiv bremsehjelp.

Les også: Dette kan være verdens beste bil

Ellers snakker vi virkelig om smådetaljer som keyless.

Småting til en allerede god bil.

Står den seg mot BMW?

Før vi starter duellen, er det greit å få noen viktige formaliteter på plass: BMW-en vi tidligere har testet er den ned 2-liters dieselutgaven på 163 hestekrefterfter, som egentlig har drøyt 190 hester 220D (se spesifikasjoner litt lenger ned).

Tverrstilt 4-sylindret bensinmotor fungerer fint i kombinasjon med firehjulsdrift.
Tverrstilt 4-sylindret bensinmotor fungerer fint i kombinasjon med firehjulsdrift.

Mercedes direkte motstykke til denne modellen er B220 CDI, som er litt tørstere, litt dyrere (om du ser bort fra utstyr) og litt tregere.

Vi har derimot testet bensinutgaven, B220, som er vesentlig billigere, raskere - og i kjent bensinånd også vesentlig tørstere. En direkte sammenligning er derfor ikke helt rettferdig.

Likhetene

Om vi begynner på det rent åpenbare så er bilene praktisk talt like store. De ytre målene er innenfor én prosent - og sammenligner vi diesel-mot-diesel er vekten også praktisk talt identisk på 1,5 tonn.

Med praktisk talt identiske ytre mål, kommer det neppe som noen stor overraskelse at bagasjerommet også er relativt likt. B-klassen slår 2-serie Active Tourer med 20 liter. Situasjonen er også lik om baksetene legges ned.

Baksetet er romslig, men baksetene kan ikke legges ned helt flatt.
Baksetet er romslig, men baksetene kan ikke legges ned helt flatt.

Startprisen er innenfor tre prosent forskjell fra hverandre om en sammenligner diesel-mot-diesel, mens startprisen på testbilene skiller rundt 25.000 kroner i Mercedes' favør. Prisforskjellen på testbilene er derimot større. Slik B-klassen sto kostet den 537.000 kroner, mens BMW-en med en langt mer romslig ekstrautstyrsliste er nær å bikke 600.000.

Forskjellene

BMW og Mercedes har hatt litt forskjellige tilnærminger når de har laget sine litt billigere "småbiler". Mercedes har ikke en gang forsøkt å skjule at det går en klar forskjell mellom B- og C-klassen. B-klassen er basert på en helt annet plattform - og har et komplett annerledes interiørdesign enn den mer luksuriøse C-klassen.

Les også test av C-klasse: En perfekt innertier, Mercedes!

BMW på sin side forsøker å holde en viss rød tråd gjennom sin modellinje. Også her blir bilene bedre og mer påkostet oppover i seriene, men det er ikke noe vesentlig kvalitetshopp mellom for eksempel 1- og 3-serien.

Firehjulstrekksystemene er et godt eksempel. xDrive-systemet fungerer mer eller mindre identisk på 2-serie Active Tourer som på alle andre xDrive modeller. Kraften fordeles dynamisk. Om du vil leke deg på isen, så er det åpning for det.

Mercedes' vanlige 4Matic-system er på mange måter likt det firehjulstrekksystemet BMW benytter, men i B-klassen bruker Mercedes en betydelig enklere utgave enn på sine større modeller. Bilen er normalt forhjulsdrevet, men kan sende opp til halvparten av kreftene til bakhjulene - og fungerer svært likt Haldex-systemet blant annet VW benytter. Det gir god fremkommelighet og er billigere, men gir ikke de samme dynamiske kjøreegenskapene som det mer påkostede systemet.

Det samme forskjellen ser vi på innsiden. 2-serie Active Tourer gir nesten den samme konservative kvalitetsfølelsen som i BMWs øvrige modeller - mens Mercedes har et totalt annet interiørspråk (og infotainmentsystem) i A- og B-klassen, som fremstår litt mindre eksklusivt. Det er ikke nødvendigvis dårligere enn 2-serien, bare mindre eksklusivt enn C-klassen.

Vi er er forøvrig ikke helt overbevist om sittekomforten i setene i vår testbil, som hadde litt liten sidestøtte og kort sittepute etter vår preferanse. Her kan Mercedes egentlig så mye bedre.

Alt i alt gir BMWs modell oss en større opplevd kvalitetsfølelsen - men så er det da også en relativt merkbar prisforskjell mellom de to testbilene.

Stor forskjell på veien

BMWs Active Tourer med xDrive har ganske typiske BMW-kjøreegenskaper. Den er overraskende stiv, men er skarp og god - og har en veldig umiddelbarhet i måten den oppleves på - i alt fra gassrespons til styreinput.

Det er skummelt å si om en flerbruksbil, men den er på grensen til kjøreglad når veien er rett. Samtidig var xDrive-utgaven - i motsetning til den "vanlige utgaven" vi også har testet - såpass stiv at den ikke var noen drøm på dårlig vei.

Mercedes sementerer derimot ryktet sitt som det tyske premiummerket som bryr seg mest om komfort. Bilen oppleves vesentlig mykere i oppsettet, selv om den på ingen måte er "dvask" - og ingenting oppleves like umiddelbart.

B-klassen stortrives på dårlig veier.
B-klassen stortrives på dårlig veier.

Den virkelige overraskelsen fikk vi på noen skikkelig teleskadede veier, hvor bilen nærmest bare flyter over til dels grusomme ujevnheter. Jo mer vi presset bilen på dårlig vei, jo bedre presterte den. Firehjulssystemet sørger for stabiliteten, og understellet gjør resten.

At B-klassen bruker en dobbeltclutch-girkasse sørger også for at den turtallsvillige bensinmotoren får vist seg fra sin beste side.

Ingen soleklar vinner

Selv om bilene på papiret kan se relativt like ut, er det ikke så lett å utrope en klar vinner. BMW og Mercedes fortsetter trenden med å leve godt med hverandre, der de deler opp premiumsegmentet mellom seg.

Grunnleggende løser de nisjesegmentet kompakt flerbruksbil godt, med stor takhøyde, ganske stort bagasjerom - og en kompakt utforming. Firehjulsdrift gjør begge til fremkommelighetsvinnere.

BMW er utvilsomt den som tilbyr mest kjøreglede, og den opplevde kvalitetsfølelsen for sjåføren er også klart best fra Bayeren.

Mercedes viser derimot at de er best på komfort - og i dette tilfellet spesielt på virkelig dårlig vei, B-klassen er billigere - og vi mener også at den har et overtak på eksteriørdesign. (Selv om det ser ut som om den gråter forfra.)

Om du er villig til å ofre litt på det meste, er derimot Golf Sportsvan en bil som tilbyr grunnleggende det samme, bare litt mer bagasjerom til vesentlig lavere pris. Og bare drift på forhjulene.

Denne saken ble første gang publisert 12/04 2015.

Les også