Test: Lexus IS 300h, 2017
Design-hybriden
Blant konkurrenter som BMW 3-serie, Audi A4, Mercedes C-klasse og Volvo S60 skiller nye Lexus IS 300h seg tydelig ut.
Verken de nøkterne tyskerne eller den fornuftige svensken skriker etter oppmerksomhet. Men det gjør nye Lexus IS 300h. Den følger i samme designspor som produsentens SUV-modeller. Først ut var NX 300h, og deretter stor-SUV-en RX 450h. Sistnevnte en real posør-SUV.
Linjene er hypermoderne, nesten på kanten til dristige. For en ting er hvordan en bil ser ut som ny. Noe helt annet er hvordan designet står seg. Vil det eldes raskt, eller vil det fortsatt se moderne ut om fem år? Og kanskje viktigst av alt; hva finner konkurrentene på?
Det er vanskelig å si. De tre tyske og Volvo kjører helt klart en nøktern og trygg linje, og det har de hatt stor suksess med. Vi synes derfor det er ekstra moro at en outsider som Lexus tør å kjøre en helt egen strategi.
Barskere front
Nye IS 300h er ikke ny, men en oppgradert versjon av bilen som ble introdusert i 2013. Vi har kjørt IS 300h på test ved flere anledninger og alltid likt bilen godt. Det gjør vi også nå.
Midtlivsoppgraderingen går stort sett på det visuelle, og spesielt i fronten har Lexus gått ganske grundig til verks. Nye lykter, ny grill og en redesignet frontfanger gjør fronten mer moderne og gir et langt mer sportslig preg.
Testbilen er en såkalt F-Sport S-versjon, og den har et enda mer aggressivt oppsyn i front. Vi må si vi liker det vi ser.
Under skallet er lite nytt. Interiørmessig er mye likt som i pre-facelift-modellen, og ved første øyekast ser de to ganske like ut. Men går man interiøret etter i detaljene, ser man at Lexus har strammet skruen nok til at IS framstår akkurat så moderne som den trenger for å tukte konkurrentene.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Begrenset plass
Det er lett å trives ved førerplass. Her sitter du godt, og har en veldig intim kjøreposisjon. Så intim at undertegnede på 192 cm nesten er i største laget. Med takluke er det bare akkurat at hodet ikke subber, og ved førerplass sitter du tett omsluttet mellom en ganske høy midtkonsoll og dørsiden.
IS 300h er ikke en bil for dem som søker plass til storfamilien. Begrenset plass er et stikkord i IS 300h, spesielt i bagasjerommet, men også i baksetet. Bakseteplassen er tilstrekkelig for to voksne på opp mot 180 cm, men også her skorter det på takhøyde for folk med kroppslengde over snittet.
Bagasjerommet har et oppgitt volum på 450 liter, men er vanskelig å utnytte til fulle grunnet dårlig høyde og trang bagasjeromsåpning.
Skuddsikker
Få matcher Lexus på kvalitetsfølelse, og nye IS 300h er ikke et unntak. Bilen gir virkelig et skuddsikkert inntrykk uansett kjøreforhold. I vår tjue mil lange testrunde møter vi på det meste en norsk vår kan by på. Her er alt fra tørr asfalt og partier med grus til snø, slaps og polert is.
Over et høydedrag med en solid klatreetappe til toppen, får vi kjenne på vinteregenskapene til den bakhjulsdrevne hybriden. På typisk Lexus-vis er antispinnsystemet ganske aktivt og holder deg hele tiden på rett kjøl. Samtidig gir systemet deg akkurat nok spillerom til å holde dampen oppe. Det handler om å «få lov» til å gi nok gass, og det gjør elektronikken i IS 300h.
Det vi fortsatt ikke liker spesielt godt med hybridene til Lexus, er hvordan den trinnløse drivlinjen oppfører seg i lange motbakker. Den selvpustende, firesylindrede bensinmotoren har fullt dreiemoment først ved 4200 omdreininger, noe som resulterer i at den trinnløse girkassen hele tiden må jage turtall for å holde farten oppe.
Vi skulle gjerne sett at Lexus byttet motoren med en mindre og mer moderne turbomotor. Den ville gitt bedre trekkraft på lavt turtall og ville ikke oppleves så anstrengt. Antagelig ville den også gått billigere.
Vi tror det har med driftssikkerhet å gjøre. Motoren som sitter i IS har færre bevegelige deler enn en turbomotor, noe som gir færre potensielle feilkilder.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Velkjørende, men ingen BMW
Den knallrøde testbilen med F-Sport S-pakke oser av sportslighet. F-Sport S har adaptivt understell som standard. Ved å velge Sport+ på dreiehjulet i midtkonsollen, strammes fjæringen et knepp og gassresponsen øker.
Og ja, IS 300h kjører bra, men den er ikke like presis som for eksempel BMW 3-serie. Den er absolutt kapabel til å holde god fart i svingene, og den gjør det på en veldig trygg og solid måte. At bilen sto på piggfrie Nokian vinterdekk med veldig myk gummiblanding, hjelper ikke på.
Fin fjæringskomfort, en komfortabel sittestilling og lavt innvendig støynivå gjør IS 300h en ypperlig langturbil. Og her har den trinnløse girkassen sitt største fortrinn; den gjør bilen utrolig lettkjørt. Spesielt ved bykjøring, men også på landeveien og ved forbikjøringer.
En annen ting som imponerer, er det oppgitte forbruket. 0,42 l/mil for en bil med 221 hestekrefter er imponerende. Ikke like imponerende er det faktiske forbruket. Til dels krevende kjøreforhold gjør at forbruket lander på 0,62 l/mil. Langt mer enn det vi oppnådde med IS 300h på sommerføre tilbake i 2013 (0,52 l/mil).
Artikkelen fortsetter under bildet.
Full pakke
I en tid der mange bilprodusenter tilbyr skreddersøm i for av milelange ekstrautstyrslister, kjører Lexus på fem pakkeløsninger til IS 300h. De strekker seg fra grunnversjonen Comfort med startpris på 442 800 kroner, via Executive til 493 200 kroner, F-Sport til 525 000 kroner, Luxury til 594 400 kroner og opp til toppmodellen F-Sport S til 610 600 kroner.
I tillegg til å være toppmodell, F-Sport S, var testbilen utstyrt med metallic lakk og soltak til henholdsvis 8900 og 9900 kroner.
Under vårt dykk i prislisten ser vi at IS 300h har gått ganske kraftig opp i pris siden lanseringen i 2013. Den gang startet prisen på rett under 400 000 kroner, og den daværende toppversjonen Luxury koster 528 800 kroner. Ifølge den norske importøren skyldes dette endringer i bilavgiften og utstyrspakkene, samt en generell prisstigning.