Test: Jaguar F-Pace 2,0d AWD aut., Mercedes GLC 350e 4Matic og Ford Edge 2,0 TDCI AWD aut.
Tre familie-SUVer - hvilken er best?
Vi tok med familie-SUVene Jaguar F-Pace, Mercedes GLC 350e og Ford Edge til fjells og satt dem skikkelig på prøve.
Biler er industriprodukter som har som mål å nå flest mulig av de potensielle kundene.
Effekten av dette ser vi i Vi Menn Bil ofte når vi tester biler. Innenfor de respektive bilklassene er det mye som er temmelig likt.
Men det er massevis av ulikheter mellom de tre bilene i denne testen. Det er bra, for det gir mangfold. Dermed har folk større mulighet til å finne akkurat den bilen som passer best for dem.
SUV-nisjen vi snakker om, er lettere å definere med pris enn etter de vanlige størrelsesmålene. Bilene er klart dyrere enn familie-SUV-ene (tenk på Toyota RAV4 & co.), men ikke nødvendigvis så mye større.
Den trange Mercedes GLC er et eksempel på dette. Samtidig finnes det biler i klassen som nesten blir stor-SUV-er av format, men som ikke er ment å nevnes sammen med BMW X5 og Audi Q7. Dette siste passer for Ford Edge.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Jaguars viktigste bil
Den tredje bilen, F-Pace, er Jaguars viktigste bil. Modellen skal sammen med sedanen XE etter planen øke det totale Jaguar-salget kraftig.
Det er viktig at F-Pace lykkes, for Jaguar Land Rover-konsernet har investert enorme summer i nye fabrikker og utviklingsarbeid. Det er penger eierne vil ha igjen, med avkastning. I størrelse plasserer F-Pace seg mellom Mercedes GLC og Ford Edge.
Videre finner vi klare skiller i kjøreopplevelse. Det spenner fra fast og såkalt sportslig oppsett til mykt og duvende.
Ikke minst finner vi ulikheter når det gjelder motor. Bilene fra Ford og Jaguar har dieselmotor, det som har vært normalen for biltypen i mange år. Mercedes GLC 350e er en ladbar hybrid, en bil du kan lade med stikkontakt, som har elmotor og som er proppfull av krefter.
Det er mye å ta tak i. Spørsmålet er hvilken som passer for hvem, og i hvilken som er mest komplett.
Under følger tester av de tre SUVene.