Test: BMW 225xe iPerformance Active Tourer, 2016
Ladbar kraftpakke
De aller fleste som kjøper BMW 2-serie Active Tourer, bestiller den nye ladbare hybriden med firehjulsdrift. Det er ikke det minste rart.
Nordmenn har jamret og klaget over det norske systemet for bilavgifter i uminnelige tider. Nå ser vi derimot at systemet serverer oss rene gavepakker. Først skjedde det med elbiler, nå med de ladbare hybridene. Avgiftssystemet legger nemlig til grunn at de ladbare hybridene virkelig bruker så lite drivstoff og slipper ut så lite avgasser som de offisielle tallene tilsier.
Det er selvfølgelig sludder. Men det er sludder til bilkjøpernes fordel. Kari og Ola Nordmann er flinke til å få med seg slikt. Sju av ti 2-serie Active Tourer-kunder kjøper den ladbare varianten, som per i dag er én av 21 tilgjengelige versjoner av bilen.
Med de ladbare hybridene er den store gevinsten at bilkjøperne får massevis av hestekrefter gratis. BMW 225xe iPerformance Active Tourer (heretter kalt 225xe) koster fra 358 600 kroner, men for den summen får du hele 224 hestekrefter. Til sammenligning koster en 216d aut. med 116 hk bare 8000 kroner mindre, og en 225i xDrive med 231 hk nesten 187 000 kroner mer.
Fordelene stopper ikke med det. Automatgir er en nødvendig del av en hybridpakke, så det er inkludert. Dessuten får du firehjulsdrift til en pris som er 80 000 kroner lavere enn for det neste alternativet med drift på alle fire (220d xDrive 163 hk).
Basert på prisen til den ladbare Active Tourer er det bare én ting vi synes er rart. Det er at så mange som tre av ti faktisk velger andre versjoner av bilmodellen.
Hybridsystemet
Med 2-serie Active Tourer bryter BMW flere gamle tradisjoner for merket. Den er grunnleggende forhjulsdrevet, og flerbruksbilformer er uvant kost fra den kanten. Modellen er blitt til av to grunner. Det ene er at BMW ble grønne av misunnelse på salgstallene til Mercedes B-klasse, som den av konsept er veldig lik. Begge er kompakte biler med plass nok til fire voksne og med litt ekstra plassmessig fleksibilitet sammenlignet med lavere biler. Det andre er at moderne produksjonsmetoder gjorde det tilstrekkelig rimelig å bruke den tekniske basisen den deler med Mini til å lage en ny bilserie.
Det ladbare hybridsystemet i 225xe er grovt forklart slik: Foran finnes en bensinturbomotor med tre sylindre og 1,5 liters sylindervolum. Den yter 136 hk og har et dreiemoment på 220 Nm. Dette er en arbeidsvillig liten rakker som er koblet til en automatkasse med seks trinn.
Bak har 225xe en elmotor med 88 hk og 165 Nm. Elmotoren driver alene bakhjulene – det er ingen mekanisk forbindelse til bensinmotoren. Batteriet er på 7,7 kW, og det har en oppgitt rekkevidde på 41 km. Når vi tester rekkevidden i vår faste elbilrunde i tettbygde strøk, får vi en rekkevidde på ca. 30 km. I landeveisfart går den ca. 25 km på strøm.
Sjåføren kan velge mellom tre driftsmodus. I normalinnstillingen skal bilen selv vurdere hvordan kraftkildene brukes best. I tillegg kan sjåføren velge å kjøre kun på strøm, eller å spare batterikraft til seinere.
I normalinnstilling har flere andre ladbare hybrider vi har testet, startet med å bruke opp det meste av batteriet, og deretter gått over til fossilt drivstoff. I 225xe er det ikke nødvendigvis slik. Den går på strøm så lenge vi kjører i bytempo, men starter opp bensinmotoren når det går raskere – selv om det er mye kraft igjen på batteriet. Om du kjører fra Oslo til Drammen, ser BMWs tanke ut til å være at du skal kjøre «elbil» ut av Oslo, «bensinbil» på motorveien, og så ha nok kraft på batteriet til å kjøre «elbil» i Drammen igjen. Om du ikke overstyrer systemet, altså.
Rask som en GTI
Bilen kalles altså iPerformance. Performance kan oversettes med ytelse. Om 225xe har en silhuett som fra alle vinkler ligner på en hvilken som helst annen kompakt flerbruksbil, skal dette også være en rask bil.
Testdata: BMW 225xe iPerformance Active Tourer
- 0-100 km/t, sek.: 7,0
- 60-100 km/t, 3. gir: 3,7
- 60-100 km/t, 4. gir: 4,0
- 60-100 km/t, 5. gir: 4,7
- 60-100 km/t, kickdown: 3,7
- 80-120 km/t, 3. gir: 4,9
- 80-120 km/t, 4. gir: 5,3
- 80-120 km/t, 5. gir: 6,5
- 80-120 km/t, 6. gir: 7,8
- 80-120 km/t, kickdown: 5,1
- Støy tomgang, dBA: 41,3
- Støy 50 km/t, dBA: 62,0
- Støy 80 km/t, dBA: 66,6
- Støy 100 km/t, dBA: 69,0
- Testforbruk, l/mil: 0,55
Og det er den. 0-100 km/t går raskere (7,0 sekunder) enn vi greide med biler som VW Golf GTI og Ford Focus ST. Da er det firehjulsdriften som sørger for ordentlig effektiv start. I forbikjøringsakselerasjonen fra 60 til 100 km/t er den med sine 3,7 sekunder kun 4 tideler langsommere enn Golf GTI. Få biler med så utpregede familieformer er raskere.
Kjøreegenskapene er typisk BMW, med fast understell og reaksjonsvillig styring. Samhandlingen mellom bil og sjåfør er god, men ikke helt på nivå med BMWs lavere biler. På samme måte som BMW greier med SUV-ene sine, så er høyde og tyngde (1735 kg) uansett veldig godt kamuflert.
Men akkurat som med SUV-ene gjelder dette bare til et visst punkt. I elgtesten (dobbel unnamanøver) viser 225xe klare svakheter. Den understyrer så kraftig allerede i moderat fart at det ikke er mulig å komme tilbake til eget kjørefelt etter den første unnamanøveren. I tillegg er overgangen fra tilsynelatende trygt til elendig grep brå. Det skal sies at elgtesten ble foretatt med vinterdekk på våt asfalt, og at en kontroll av dekktrykket etter kjøreøvelsene viste at det burde vært høyere. Men en Toyota Prius vi kjørte samtidig, på vinterdekk av samme merke og modell, greide seg langt bedre i denne testen. Det er skuffende med en BMW som skal gi «ren kjøreglede».
Forbruk varierer kraftig
225xe er oppgitt til å bruke 0,2 l/mil. Det kan du greie om du lader hver fjerde til femte mil, sånn cirka. Som for andre ladbare biler blir forbruket mye høyere om du kjører lenger og/eller slurver med ladingen. I vår 20 mil lange testrunde der vi startet med fullt batteri, ble forbruket 0,55 l/mil. Det er omtrent det vi pleier å få med dieseldrevne familiebiler, og rundt 0,1 l/mil mindre enn med bensinbiler av dette formatet. Slik sett kan vi si at ladehybriden har en forbruksfordel, om enn en mye mindre fordel enn oppgitte tall burde tyde på.
Tekniske data: BMW 225xe iPerformance Active Tourer
- Motor, cm³: 1499 (+ el)
- Effekt, hk ved o/min: 224
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 385
- Egenvekt, kg: 1735
- Tilhengervekt, kg: 0
- Lengde/bredde/høyde, cm: 434/180/156
- Bagasjerom, liter: 400-1350
- Standard dekkdimensjon: 205/55 R17
- Batterikapasitet, kWh 7,7
- Rekkevidde, NEDC km 41
- Rekkevidde i test, km 25 (landevei), 30 (elbilrunde)
- Forbruk, NEDC l/mil: 0,2
- CO₂-utslipp, g/km: 46
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 6,7
- Toppfart, km/t: 202
- Pris fra, kr: 358 600
- Pris testbil, kr: 481 080
Når vi ikke lader jevnt og trutt, merkes det på forbruket at den lille motoren skal dra på rundt 300 kg hybridteknologi ekstra. Ved blandet kjøring bruker vi da rundt 0,75 l/mil, og med ren småkjøring nærmere literen på mila.
Andre ulemper med hybridmodellene er at den ikke kan trekke henger og at hybridsystemet tar mye av plassen som til vanlig ville vært en bensintank. Derfor er tanken på kun 36 liter, og det har åpenbar betydning for hvor langt du kan kjøre mellom bensinstasjonene. I tillegg krymper bagasjeromsvolumet med knappe 70 liter sammenlignet med en «vanlig» 2-serie Active Tourer, til 400 liter. Det er ikke flerbruksschwung over 400 liter, men formen på rommet gjør det lett å utnytte. Tredelt baksete øker også bagasjefleksibiliteten.
Som vanlig for BMW er også ekstrautstyrsprisene et minus. Til gjengjeld kan du få 2-serie med omtrent alt det BMW har av fine saker.