Biltest

Test av BMW 2-serie 220i cabriolet  220i

Lykken finnes i sola på svingete veier - under fartsgrensen.

Først publisert

Den er overraskende myk - både i understell og i styrefølelse - og noen vil hevde den mangler 40 hestekrefter.

I baksetene er den ene sitteplassen borte, og de som faktisk få plass der har helt feil sittestilling.

Mye som ikke er optimalt

Vekten er også aldeles for høy - nesten 200 kg tyngre enn utgaven med fast tak - noe som går utover ytelse, kjøredynamikk og forbruk.

Og på toppen av det hele er den vesentlig dyrere enn sin nærmeste konkurrent A3 Cabrio, som med samme motorisering er 35.000 kroner billigere.

På toppen av det hele har kalesjekonstruksjonen gjort at baksetene blir svært trange.

Alt ligger til rette for at cabriolet-utgaven av BMW 2-serie skal være en bil å forbigå i stillhet.

Men det er før en tar inn over seg hva en cabriolet egentlig er til.

BMW 2-serie cabriolet 220i

Motor: 4-sylindret twinturbobensin
Volum: 2.0/1997 ccm
Effekt: 184HK v/5000 RPM
Dreiemoment: 270 Nm v/1250 RPM
Girkasse: 8-trinns automat
Drift: Bak
Størrelse: 4432/1774/1413 mm
Egenvekt: 1530 kg
Bagasjeplass: 280/335 liter
Hengerfeste: Nei
Toppfart: 226 km/t
0-100: 7,6 sekunder
Forbruk: 0,62 l/mil
CO2: 144 g/km

Pris fra: 484.700 kroner
Testbil:
Ca 615.000 kroner

Utstyr inkluderer skinninteriør, M-sportpakke, adaptivt understell, Harman/kardon Hifi, Xenon-lys, Navi Pro, sportsseter mm.

Cabriolet handler om opplevelsen

Den ultimate kjøregleden finner du i høy fart på svingete veier - helt på grensen av grep.

Kjørelykke er noe annet. Den finner du på de samme veiene i langt lavere hastighet, med taket nede på en delvis skyfri dag - venstre arm liggende på dørkarmen og favorittmusikken på middels nivå i bakgrunnen.

En dag du egentlig ikke skal noe sted. Den dagen du tar til høyre i krysset du alltid kjører rett frem i. Bare for å se hvor veien går.

Og det er i denne sammenhengen den toppløse utgaven av 2-serie leverer etter noter. Den har ikke den samme sylskarpheten som sin coupé-navnebror, den er mindre praktisk - og det gjør i grunn ingen ting.

Les også: En råskap du må være "kjenner" for å forstå at er der

Det finnes nemlig egentlig ingen rasjonelle grunner til å kjøpe en bil av denne typen i Norge. Halve året er det for kaldt til å kjøre med taket nede, det er dyrere og du har dårligere plass.

Men en bil av denne typen handler om den følelsen du får de gangene du kan ha taket nede - noe som faktisk er overraskende ofte så lenge varmluften brukes aktivt.

220i leverer akkurat nok med krefter, og akkurat den rette følelsen for at kosen skal komme. En følelse av tilstrekkelighet, uten brutalitet.

Designmessig "hit and miss"

Det hjelper også på at bilen forfra ser særdeles bra ut når taket er nede, og den er ikke så ille bakfra heller.

Det er ikke oppsiktsvekkende, men akkurat passe mengder "se på meg" uten å være klysete.

Dette vil aldri gå inn i historiebøkene som et visuelt vellykket uttrykk.
Dette vil aldri gå inn i historiebøkene som et visuelt vellykket uttrykk.

Med taket oppe er vi derimot ikke overbevist. Det ser ut som stofftaket er et nummer for stort, og bilen får spesielt bakfra et ganske klumpete utseende.

Det nevnte taket spiser som også tidligere nevnt ganske godt av bakseteplassen. Tre plasser bak den vanlige 2-serien har blitt til to, og disse som er skøvet inn mot midten for å gi plass til takmekanikken.

To voksne sitter her skulder til skulder, og litt skjevt.

Øvre bildet viser bagasjeplass med taket oppe, nedre bilde med taket nede.
Øvre bildet viser bagasjeplass med taket oppe, nedre bilde med taket nede.

Den store fordelen med at BMW har gått for stofftak på bilen, er at bagasjeplassen blir mindre lidende enn med metalltak. På papiret er plassen redusert fra 390 til 335/280 liter (tak oppe/nede).

Faktisk er det slik at bagasjerommet er vesentlig større enn på storebror 4-serie cabriolet med sitt foldende metalltak. 4-serien har større bakseteplass, men bare 220 liter vanskelig tilgjengelig bagasjerom med taket nede.

Den større 4-serien gir deg mindre bagasjerom med taket nede.
Den større 4-serien gir deg mindre bagasjerom med taket nede.

Les test: En perfekt toppløs for norske forhold

En bil du kjøper med hjertet

Cabriolet i Norge er ikke et rasjonelt valg, det er et valg du gjør med hjertet.

Ser man på prisen, som inkludert "nødvendig" utstyr fort bikker 600.000 kroner, er ikke dette noe unntak.

Men når det gjelder å levere den gode turopplevelsen, treffer 2-serie midt i blinken.

Og det er den ikke altfor avgiftsbelagte, stillegående og villige 2-liters bensinmotoren vi ville valgt, fordi den gir den rette kombinasjon av effekt og lyd. Du trenger ikke et monster under panseret for å kose deg toppløst.

Du bør ikke være mer enn to i bilen, men til gjengjeld får du faktisk med deg overraskende mye bagasje.