Test Audi Q3 2,0 TDI 150 hk quattro S Tronic, 2015
Test: Audi Q3 - en liten, snill SUV
Basert på den eldste plattformen i VW-konsernet, forsøker Audi å blåse nytt liv i sin minste SUV-modell, Audi Q3.
Audi Q3 har bare vært i Audi-sortimentet siden høsten 2011, men er likevel en av Audis «eldste» modeller.
Du skulle tro at den æren tilfaller Audi A5 (kom i 2007), men da Audi Q3 ble lansert i 2011, brukte Audi den tekniske plattformen fra forrige Audi A3 og VW Golf V. Biler som begge debuterte i 2003. Slagordet «Vorsprung durch Technik» (forspranget ligger i teknikken) har vel sjelden hatt en hulere klang.
Likevel har Audi solgt brukbart av sin lille, snille SUV-modell her i Norge (2 200 eksemplarer siden oktober 2011). En bil som konkurrerer både med små-SUV-er fra andre prestisjemerker, og de beste familie-SUV-ene fra mer folkelige produsenter.
Nå får Audi Q3 en midtlivsoppgradering: Retusjer i front og hekk, innvendig oppussing, nye farger og utstyrselementer.
I tillegg kommer ferske motoralternativer, oppgraderinger av understell og et mer kontant oppsett av 4WD-systemet: Nå skal bakhjulene være mer involvert enn tilfellet har vært tidligere.
Kjøreegenskaper: 4
De fire ringene i grillen skaper forventning til ekstra kjøreglede, men den klarer ikke Q3 helt å innfri.
Audi-SUV-en har i stedet veiegenskaper på det jevne. Den kjører sikkert og finner ikke på noe tull, samtidig er det ikke vanskelig å finne konkurrenter med mer involverende kjørefølelse.
Den korte og høye Q3 trives bare sånn passe ved aktiv kjøring på svingete veier. Det gir seg utslag gjennom en tiltagende understyring (du må svinge mer på rattet for at bilen skal holde sporet i svingen). En ny elektromekanisk styring gir god kontrollfølelse.
Motor: 6
Den toliters dieselmotoren i Audi Q3 er velkjent vare og gjør fin innsats i en lang rekke Audi-, VW- og Skodamodeller. I vår testbil yter den 150 hk og har et dreiemoment på 340 Nm.
Testdata
Audi Q3 2,0 TDI quattro S tronic
- 0–100 km/t, sek: 10,1
- 60–100 km/t, 5. gir: 7,6
- 60–100 km/t, 6. gir: 11,0
- 60–100 km/t, kickdown: 5,7
- 80–120 km/t, 5. gir: 8,3
- 80–120 km/t, 6. gir: 10,9
- 80–120 km/t, kickdown: 7,8
- Støy tomgang, dBA: 46,1
- Støy 50 km/t, dBA: 63,1
- Støy 80 km/t, dBA: 66,4
- Støy 100 km/t, dBA: 69,1
- Testforbruk, l/mil: 0,54
Sammen med et syvtrinns S Tronic automatgir finner elektronikken alltid et gir som passer utmerket til kjøresituasjon og kraftbehov. Dessuten skjer girskiftene så kjapt og sømløst at de nærmest blir umerkelige.
Når motoren i tillegg er stillegående med jevn kraftutvikling, har Audi Q3 2,0 TDI en av de aller beste drivlinjene i denne klassen.
Ytelser: 5
Du merker betydningen av en veltilpasset drivlinje hver gang du trykker på gassen. Det er godt drag fra lave turtall, til diesel å være kjennes motoren også ganske ivrig på høye turtall.
I det daglige har du mer enn nok krefter, uten at motor eller girkasse må stresse.
I forbikjøringsakselerasjonen er Audi Q3 blant de bedre i samme effekt- og prisklasse. 5,7 sekunder fra 60–100 km/t er kjappere enn BMW X1 xDrive 18d, men noe langsommere enn Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4Matic.
Eksteriør: 3
Helt siden den kom, har Audi Q3 vært en spesiell skapning både i Audi-utvalget og i SUV-klassen. I våre øyne ser Q3 puslete ut. Nå har vi vanligvis ikke noe imot SUV-modeller som klarer å skjule at de er to meter høye og brede.
Tekniske data
Audi Q3 2,0 TDI quattro S tronic
- Motor, cm³: 1968
- Effekt, hk ved o/min: 150/3500
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 340/1750
- Egenvekt, kg: 1680
- Tilhengervekt, kg: 2000/750
- Lengde/bredde/høyde, cm: 439/183/155
- Bagasjerom, liter: 460–1365
- Standard dekkdimensjon: 215/65-16 V
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,55
- CO2-utslipp, g/km: 144
- 0–100 km/t, fabrikk, sek: 9,3
- Toppfart, km/t: 204
- Pris fra, kr: 461 400
- Pris testbil, kr: 544 790
Men i Q3-s tilfelle blir det noe Matchbox-aktig over hele fremtoningen, der du får lyst til å ta den i taket og kjøre lekebil på stuegulvet. Det passer ikke helt inn i vår oppfatning av hvordan en liten Audi-SUV bør se ut.
Interiør: 4
Audi Q3 klarer ikke å skjule at den er i slekt med forrige generasjon Audi A3, uten at du behøver å få nervøse rykninger av den grunn. Interiøret gir en solid kvalitetsfølelse, men virker konservativt i forhold til de nyeste Audi-modellene.
Plassmessig er Audi Q3 ikke blant de største SUV-modellene i denne klassen.
Faktisk er den bare litt rommeligere enn Audi A3 Sportback, og da handler det mest om ekstra bagasjeplass. Innvendig er dermed Audi Q3 omtrent som en rommelig kompaktbil, med plass til fire gjennomsnittsvoksne.
Komfort: 4
Selv med piggfri vinterdekk er det merkbar dekkstøy i motorveifart. Vi måler 69 dBA i 100 km/t, og det er i grenseland for hva man kan akseptere i en såpass kostbar bil.
Fjæringsoppsettet fungerer brukbart for en SUV-light:
Audi Q3 er stram og ganske kontant på mindre ujevnheter, men har nok fjæringsvei slik at du ikke hopper rundt på telehiv eller større dumper.
Audi-oppsettet kjennes mer sportslig enn de mest komfortable familie-SUV-ene i samme prisområde. Vår testbil har sportspakke pluss (19 900 kroner) med fine sportsseter i delskinn. Det hever komforten for fører og forsetepassasjer vesentlig. Med i denne pakken hører også 18-tommers felger og S line eksteriørpakke.
Sikkerhet: 5
Audi Q3 ble testet av EuroNCAP i 2011 og kom godt ut av det, med de obligatoriske fem av fem stjernene. I deltestene gjorde også Q3 en god figur, med 94 % score for beskyttelse av voksne, 85 % for beskyttelse av barn og 52 % for fotgjengerbeskyttelse.
EuroNCAP påpeker at strukturen i bilen er solid og at fører/passasjer er godt beskyttet i front- og sidekollisjon.
Også i den tøffe sidekollisjon med stolpe, gjør Audi Q3 det bra. Beskyttelsen mot whiplash ved påkjørsel bakfra får beste karakter.
Assistentsystemer står på ekstrautstyrslisten; blindsoneovervåkning koster 6 250,- og filskiftvarsling 7 500,-. Dynamisk cruisekontroll eller anti-kollisjonssystemer leveres ikke til Audi Q3.
Pris/utstyr: 3
Audi vet å ta seg betalt for varene sine. Testbilen koster 461 400 kroner og for samme pris får du for eksempel en fullspekket Mazda CX-5 med samme motorstyrke.
Utfordringen for Audi er at en Q3 slett ikke er full av utstyr til denne prisen, selv om det er hyggelig at faceliftversjonen har fått Xenon Plus, Bluetooth og DAB+ som standardutstyr.
Vår testbil har noen nyttige utstyrspakker: Sportspakke pluss (19 900,-), teknikkpakke (14 900,-) med bl.a. advanced key, parkeringssystem pluss og cruisekontroll, samt navigasjonspakke (14 900,-) med MMI-navigasjon, bluetooth streaming og innsvingbart hengerfeste.
Disse utgjør et pristillegg på 70 000 kroner, og med litt andre småtterier kommer totalprisen for testbilen på ubeskjedne 544 790 kroner.
Forbruk: 6
Da vi kjørte test av Audi Q3 2,0 TDI quattro med 140 hk og manuelt gir i 2012, brukte den beskjedne 0,53 l/mil i vår forbrukstest.
Faceliftversjonen hiver seg på den gode trenden, og klarer nesten identisk resultat med 0,54 l/mil, selv med ekstra effekt og automatgir. Tallet stemmer godt overens med det oppgitte normforbruket på 0,55 l/mil og CO2-utslipp på 144 gram/km.
Ikke mange 4WD-modeller har gått billigere enn Audi Q3. Skoda Octavia 4x4 med tilsvarende dieselmotor og manuelt gir er en av de få; da ble testforbruket 0,51 l/mil.
Konklusjon: 4
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer .
Det merkes at Audi Q3 har aner langt tilbake i tid. På en del områder føles den ikke like gjennomført og moderne som sine konsernsøsken eller konkurrenter. I tillegg er den dyr, særlig med det rette utstyret. En nydelig drivlinje og kjapp akselerasjon retter opp totalinntrykket.