Prøvekjørt: Audi q8

Får Audi Q7 til å se ut som en flerbruksbil

Først kom BMW med X6. Så kom Mercedes med modellen som nå heter GLE Coupé. Nå er det Audis tur i klassen for digre SUV-coupé.

Pluss ikon
TØFT, MEN DYRT: Q8 som vi prøvekjørte var utstyrt med 22-tommers 5-V-eiket-felger med stjernedesign til 21 340 kroner.
TØFT, MEN DYRT: Q8 som vi prøvekjørte var utstyrt med 22-tommers 5-V-eiket-felger med stjernedesign til 21 340 kroner. Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

HVA HAR VI KJØRT? Audi Q8 er den nye hærføreren i Audis Q-familie. Den er bare litt kortere enn Audi Q7, men enda bredere. En diger grill rammet inn av to svære luftinntak gjør at hele fronten ser ekstra glupsk og aggressiv ut. Smale, men langstrukne hovedlys forsterker inntrykket. Den ser dermed betydelig mer potent ut enn Q7 som nærmest ser ut som en flerbruksbil i sammenligning. Q8 er basert på samme plattform som Lamborghini Urus og formen minner mye om Lamborghini-en. RS-versjonen som kommer senere vil etter alt å dømme minne enda mer om Urus både når det gjelder form og ytelser.

AGGRESSIV: En front som sier "fløtt deg.
AGGRESSIV: En front som sier "fløtt deg. Foto: Martin Jansen

HØYDEPUNKTER PÅ INNSIDEN: Plassen i cockpiten er raus og sittekomforten utsøkt. Førermiljøet bør tilfredsstille gadget-entusiasten. Det meste av knapper er kastet ut. Kun noen få konvensjonelle knapper er behold, inkludert start- og stoppknappen, samt knappene på rattet. Heldigvis har Audi også beholdt en helt tradisjonell volumknapp. For øvrig er det skjermbrett som gjelder. Cockpiten er utstyrt med en 10,1-tommers berøringsskjerm til å styre infotainment og navigasjon. Den er plassert øverst på midtkonsollen rett under den lange spalten med ventilasjonventilene. Under hovedskjermen finnes ytterligere en berøringsskjerm. Den er på 8.6-tommer og betjener andre oppgaver som klima- og komfortfunksjoner. I tillegg kommer den 12,3-tommer store virtual cockpit-skjermen for instrumentene foran rattet. Dersom ikke det er nok, kan du også bestille head up-display med en visning på 217 x 84 millimeter til 18 540 kroner.

SKJERMBASERT: Berøringsskjermen erstatter knappene.
SKJERMBASERT: Berøringsskjermen erstatter knappene. Foto: Martin Jansen

"Less is more" er det noe som heter, men det omfatter ikke cockpiten i Q8. Hater man smarttelefoner, vil man neppe finne seg til rette. Liker man derimot å utforske og benytte mulighetene som ligger i avanserte betjeningsoppsett, er Q8 er godt sted å være. Det ser ganske lekkert ut også, helt til solen skinner på de blanke overflatene og avslører alle fettmerkene fra fingrene.

HØYDEPUNKTER UNDER SKALLET: Quattro-firehjulstrekk er aldri å forakte. Q8 er dessuten bittelitt hybrid fordi den er utstyrt med et 48 volts batteri (se rammesak lenger ned på siden). Den kan regenerere strøm på opptil 12kW ved bremsing, og lar deg kjøre på bare strøm i gitte kjøresituasjoner. Gunstig for totalforbruket er det også. Q8 kommer standard med en mekaniske senterdifferensial som fordeler kreftene til front- og bakaksel med en fordeling på 40:60. Ved behov flyttes mesteparten av kreftene til akselen med best grep. Adaptiv luftfjæring er standard og gjør at du kan justere bakkeklaringen med ni centimeter. Du kan også få den med firehjulsstyring til 15 350 kroner. Bakhjulene styrer motsatt av forhjulene i lavere hastigheter og reduserer svingradiusen. I høyere hastigheter styrer bakhjulene i samme retning som forhjulene noe som er gunstig for kjøreegenskapene.

UTVALG: Foreløpig kan Q8 kun fås i Norge med treliters V6-er med 286 hk.
UTVALG: Foreløpig kan Q8 kun fås i Norge med treliters V6-er med 286 hk. Foto: Martin Jansen

ER DEN MORSOM Å KJØRE: Q8 er mer en gedigen kjøreopplevelse enn direkte morsom. Bilen vi prøvekjørte var utstyrt med firehjulsstyring, og med en egenvekt over 2,1 tonn er den imponerende dynamisk. Sekssylindret diesel med 286 hester er politisk helt ukorrekt, men veldig riktig på mange andre måter. Vi stusser over virkemåten til den åttetrinns tiptronic-girkassa. Den virker treg unntatt i Dynamic-modus. Tregheten gjør seg typisk gjeldende når man kommer trillende i lav fart mot for eksempel en rundkjøring og så plutselig ønsker maks akselerasjon. Da nøler girkassa på en måte som er direkte ubehagelig. Vi opplevde det samme i VW Touareg.

KULHETSFAKTOR: Det er fullt mulig å synes den er en smule vulgær. Vi synes den er kul. Formene gjør at den ikke går upåaktet hen, og Q8 varter opp med et LED-lysshow av en annen verden når du låser opp dørene.

KUL: Vi synes Audi Q8 ser bra ut.
KUL: Vi synes Audi Q8 ser bra ut. Foto: Martin Jansen

EKSTRAUTSTYR: Krysser du av for All Inclusive-pakken til 212 000 kroner får du det meste av det du har lyst på. Som elektriske justerbare sportsseter som også har elektrisk justerbar 4-veis korsryggstøtte på begge forsetene og setetrekk i alcantara. Firesoners klimaanlegg, firehjulsstyring, en haug med kjøreassistenter og 21-tommers felger, følger også. Men all inclusive inkluderer sannelig ikke alt. Den må kombineres med adaptiv førerassistent/nødstoppassistent, utvidet multifunksjonsratt og kamerabasert trafikkskiltgjennkjenning som til sammen koster ytterligere rundt 8000 kroner. Pakken inkluderer heller ikke det feteste Bang & Olufsen-anlegget med 3D-klang til 86 000 kroner.

KONKURRENTER: Nye versjoner av BMW X6 og Mercedes GLE Coupé er ventet neste år.

INGEN 5-LITER: 50-tallet viser bare at bilens 286 hk faller inn under et effektintervall Audi har definert.
INGEN 5-LITER: 50-tallet viser bare at bilens 286 hk faller inn under et effektintervall Audi har definert. Foto: Martin Jansen

Audis nye motorbetegnelser

Ut med sylindervolum, inn med tosifret tall. Bilen som vi har prøvekjørt heter 50 TDI, men er slett ingen femliter. 50-tallet viser bare at bilens 286 hk faller inn under et effektintervall Audi har definert. Svakere modeller med fra 110 hk starter på 30, topputgaver med mer enn 400 kW (544 hk) vil kalles 70. Endringen har blant annet med elektrifiseringen (hybrider og elbiler) å gjøre: Sylindervolum betyr stadig mindre for hvor sterk motoren er – og for rene elbiler er det irrelevant.

TEKNISKE DATA

Audi Q8 50 3,0 TDI 286hk quattro aut

Motor, cm³: 2967

Effekt, hk ved o/min: 286/3500

Dreiemoment, Nm ved o/min: 600/2250

Egenvekt, kg: 2145

Tilhengervekt, kg: 2800

Lengde/bredde/høyde, cm: 499/200/171

Akselavstand, cm: 300

Bakkeklaring, cm: 24,5

Bagasjerom, liter: 605/1755

Standard dekkdimensjon: 275/50R20

Forbruk, NEDC l/mil: 0,66

CO₂-utslipp, g/km: 172

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 6,3

Toppfart, km/t: 245

Pris fra, kr: 1 142 900

Audis mildhybridsystem

Audi kaller systemet «mildt», for det driver aldri bilen direkte. Ifølge Audi skal det likevel kutte forbruket (i andre desimal for l/mil). Kjernen i systemet er et 48-voltsbatteri (som er nødvendig i stedet for vanlig 12-volt for å forsyne en moderen luksusbil med all den strømmen den trenger) og et gjenvinningssystem som regenerer bremsekraft. Den mye bedre strømtilgangen brukes til å aktivere start/stopp-systemet også oppe i fart, ikke bare når bilen står stille. Det virker også når bilen triller i høy hastighet: Drivlinja kobles ut og motoren stoppes helt i inntil 40 sekunder.