Test: Audi Q5 55 TFSI e quattro

Best i klassen igjen

Den nye Audi Q5 er en av de beste snobbe-SUV-ene i markedet. Men ingen har brydd seg. Før nå.

Pluss ikon
<b>KRAFTWERK:</b> Med 367 hk og 500 Nm setter denne Q5-modellen de fleste til veggs når vi snakker akselerasjon. Men det er ikke bare der bilen har kvaliteter. 
KRAFTWERK: Med 367 hk og 500 Nm setter denne Q5-modellen de fleste til veggs når vi snakker akselerasjon. Men det er ikke bare der bilen har kvaliteter. 
Først publisert Sist oppdatert

Det har vært noen hektiske år for bilprodusenter med de riktige modellene for det norske markedet. I SUV-klassen har det til nå handlet om å ha en ladehybrid på programmet.

Bare spør Volvo. Deres XC60 T8 har gruset hovedkonkurrentene BMW X3 og Audi Q5 på en måte som forteller alt om betydningen av drivlinje og hvor lite bilens egenskaper har hatt å si.

Fra januar 2017 og frem til september 2019 har Volvo solgt rundt 6 600 XC60 T8. Audi og BMW har til sammenligning kvittet seg med rundt 1 000 eksemplarer hver av X3 og Q5. Det reflekterer ikke styrkeforholdet i egenskaper, selv om XC60 er en fin bil.

<b>OMSIDER:</b> Da kom «den rette» motorbetegnelsen på plass. Så får vi se om Q5-salget henter seg inn igjen.
OMSIDER: Da kom «den rette» motorbetegnelsen på plass. Så får vi se om Q5-salget henter seg inn igjen.

Nye lade-SUV

Nå er imidlertid tidevannet i ferd med å snu. BMW X3 kommer i ladbar hybridutgave tidlig i 2020, mens Audi nettopp har lansert sin ladbare Q5. Spørsmålet mange stiller seg er om det er for sent. Om de nye elbilene kommer til å stjele så mye oppmerksomhet og salg at de ladbare hybridene blir nærmest overflødige på det norske bilmarkedet.

<b>FØRSTEKLASSE:</b> Få lager fører­miljøer som Audi. Finish og kvalitets­følelse er på topp­nivå. 
FØRSTEKLASSE: Få lager fører­miljøer som Audi. Finish og kvalitets­følelse er på topp­nivå. 

Vi skal ikke leke analytikere, men om noen spør, tipper vi at salget av ladehybrider neppe når like eventyrlige høyder som de siste par-tre årene. Et stort antall nye ladehybrider kommer på markedet og vil helt sikkert sørge for et rush, men med jevnere fordeling mellom de ulike merkene.

Testene vi har kjørt i høst viser at ladehybridene er mer attraktive enn før. Nå går de lenger på strøm og har mer drivstoffeffektive hybridsystemer på langtur. Dermed er ladehybrid et godt alternativ for dem som ikke kan basere kjøremønsteret sitt på elbil alene, men har mulighet til å lade.

Kobler ut bakhjulene

Bilen er utstyrt med det såkalte «quattro ultra»-systemet som kobler ut drivkraften til bakhjulene når styringssystemet mener du ikke har behov for det. Quattro ultra er det Audi kaller «prediktiv». Styrings­elektronikken bruker altså ulike typer data og sensorikk til å koble inn 4WD-en før du faktisk vet at du trenger det. Lavere forbruk er en åpenbar positiv konsekvens, og vi har ikke opplevd systemet som annet enn til­strekkelig «på» når det er behov for drift på alle fire.

Kraftfull drivlinje

Da vi testet Audi Q5 i januar 2017 med den urtypiske norgesmotoren – en toliters turbodiesel – kunne vi fastslå at det etter alt og dømme var den beste av premium-SUV-ene, men manglet den rette drivlinjen. Dessverre for Audi viste det seg å stemme.

<b>DIGITALT:</b> Instrumentbordet er i moderne Audi-stil av den digitale sorten. Og kan vise deg det meste du trenger å vite. 
DIGITALT: Instrumentbordet er i moderne Audi-stil av den digitale sorten. Og kan vise deg det meste du trenger å vite. 

Etter nesten tre år er det tid for ladehybriden med det tungebrekkende navnet Audi Q5 55 TFSI e quattro. Den viktigste endringen er ny drivlinje, med en toliters bensinturbo på 252 hk og 370 Nm, samt elmotor på 143 hk og 350 Nm.

Når begge drar i takt, er systemytelsen 367 hk og 500 Nm. Tilstrekkelig, med andre ord. Batteriet er også en relativt solid affære på 14,1 kWh, nok til å gi bilen en elektrisk rekkevidde på 45 km målt etter WLTP-normen.

Når du kombinerer en sprek bensinturbo med elmotor er resultatet som oftest besnærende. Det er som å kjøre en bælsterk treliters sekserdiesel, men uten buldringen og med en ekstra snert på toppen av turtallsregisteret. Det stemmer også for Q5 55 TFSI e. Lette berøringer av gasspedalen gjør som regel jobben og det er sjelden den syvtrinns automatgassen må hive seg ned gjennom girene.

<b>LITEN:</b> Skjermen i midtkonsollen er liten, etter dagens standard. Men både visning og betjening er ok. 
LITEN: Skjermen i midtkonsollen er liten, etter dagens standard. Men både visning og betjening er ok. 
<b>LEKKERT:</b> Meget behagelige sportsseter i skinn. Med du blir fort noen hundre tusen fattigere av å tulle rundt i Audis ekstrautstyrslister. 
LEKKERT: Meget behagelige sportsseter i skinn. Med du blir fort noen hundre tusen fattigere av å tulle rundt i Audis ekstrautstyrslister. 

Utfordrer el-SUV

Vi kjører ut på forbrukstesten og kommer relativt enkelt 41 km på strøm. Elmotoren er kraftig nok til å holde tingene i gang uten hjelp. Bilen starter opp i elmodus når det er nok strøm og ikke for kaldt. For øvrig kan du velge mellom hybrid som holder på batterikapasiteten, eller bruker av den. Vi er også godt fornøyd med måten drivlinjen jobber når batteriet er tømt. Et forbruk på drøyt 0,5 liter per mil vitner om effektivitet for en bil som bikker 2,1 tonn med fører og går som et børseskudd.

Det er fristende å sammenligne Q5 55 TFSI med elbilen e-tron. I tabellen kan du se at de er omtrent like raske og at e-tron har et lite forsprang på støynivå. Begge havner likevel i kategorien svært stillegående på piggfrie vinterdekk. Selv om e-tron har litt større utvendige mål, skiller det lite på innvendig plass. Du får litt mer lengde i bagasjerommet og benplassen i baksete, ikke overraskende siden e-tron er 24 cm lengre enn Q5. Som på sin side er høyere med bedre takhøyde, mens bilene er ganske jevnbyrdige i bredde.

Vår vurdering

Volvo har fått enda en grunn til å bekymre seg for gullgruven XC60 T8. Nye elbiler stjeler av salget og det kommer også Audi Q5 i ladehybrid-utgave til å gjøre. Q5 er fortsatt den beste bilen i klassen for de kompakte premium-SUV-ene og har i tillegg fått en lynrask og effektiv drivlinje.

Selv om Q5 55 TFSI e er alt annet enn lett, veier den rundt et halvt tonn mindre enn e-tron. Men ute på veien kjennes det nesten ut som om forskjellen er større. Q5 oppfører seg slik en ekte Audi skal. Sportslig, men samtidig gedigen og nesten upåvirket av humpete vei. Lettstyrt, men presis på rattet og går rent gjennom svingene. Det blir en annen og mer dynamisk kjørefølelse enn i borgen e-tron. Og til vår store overraskelse: Frem til første sjekkpunkt på forbruksrunden (35 km) har Q5 brukt mindre strøm en e-tron (2,08 mot 2,36 kWh/mil).

Direkte billig er ikke Audi Q5 55 TFSI e quattro. Prisen starter på snaut 680 000 kroner og i vanlig stil bør du sette av minst 100 000 kroner til ekstrautstyr for at bilen skal få på plass de riktige elementene. Samtidig er det ikke mer enn hva mange har brukt på både XC60 T8, Jaguar I-PACE eller Audis egen e-tron. Utviklingen i bilsalget fremover blir spennende lesing. Fordelen for deg som bilkjøper er åpenbar: De gode ladebilene blir langt flere.

Tabellen under sammenligner testdata og tekniske data for ladbare Audi Q5 og helt elektriske Audi e-tron.

TEKNISKE DATA: Audi Q5 55 TFSI e quattro Audi e-tron 55 quattro

Motor, cm³: 1984+EL 2xEL
Effekt, hk: 367 360
Dreiemoment, Nm: 500 561
Egenvekt, m/fører, kg: 2105 2565
Tilhengervekt, kg: 1750/750 1800/750
Lengde/bredde/høyde, cm: 466/189/166 490/194/158
Batterikapasitet, kWh: 14,1 95
Rekkevidde, WLTP km: 45 415
Rekkevidde i 200 km test: 41 370
Forbruk, WLTP: 0,21 l/mil 2,27 kWh/mil
CO₂-utslipp, g/km: 49 /0
0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,3 5,7
Toppfart, km/t: 239 200
Pris fra, kr: 677 000 663 000

TESTDATA
Audi Q5 55 TFSI e quattro Audi e-tron 55 quattro
0–100 km/t, sek: 5,6 5,8
60–100 km/t, kickdown: 2,8 2,7
80–120 km/t, kickdown: 3,4 3,4
Støy 50 km/t, dBA: 57,5 56,0
Støy 80 km/t, dBA: 61,5 60,0
Støy 100 km/t, dBA: 64,0 63,0
Testforbruk: 0,55 l/mil 2,33 kWh/mil