Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014
En diesel-rakett
Med største dieselmotor under panseret har Audi A8 rakettlignende ytelser og er den raskeste dieselbilen vi har testet.
Audi A8 har vært noe helt for seg selv i klassen for luksusbiler siden den kom på markedet i 1994.
Aluminiumskonstruksjonen som sparer vekt og Quattro-systemet med permanent firehjulsdrift satte allerede fra starten A8 i en litt annen og mer kjøredynamisk kategori enn Mercedes S-klasse og BMW 7-serie.
Dagens modell er 3. generasjon som bærer A8-logoen. Denne kom i 2010 og fikk en facelift så sent som i fjor, 2013. I sammenheng med at Mercedes nylig lanserte en helt ny S-klasse, booket vi samtidig inn A8 til test.
Kjøreegenskaper: 5
I Audi A8 har Quattro-systemet en kraftfordeling på 40 prosent foran og 60 prosent bak, og i 4,2 TDI er sportsdifferensial standard. Den fordeler drivkreftene aktivt mellom bakhjulene og skal forbedre styrepresisjonen. Testbilen hadde piggfrie vinterdekk i 275/40R20-dimensjon, og skulle med det være godt skodd.
Og opplevelsen er lik som sist: Selv med vinterdekkenes knaster sitter A8 forbløffende godt på veien. Til sjuende og sist er det en tiltagende understyring som setter grensene, men A8 er nøytral over et svært stort hastighetsregister.
Audi A8 har også adaptiv luftfjæring som standardutstyr. Den fungerer sammen med Audi drive select som justeres i fire innstillinger gjennom MMI-skjermen. Auto, Dynamic, Comfort og Individual.
Sistnevnte lar deg leke med de mange justeringsmulighetene, der du bl.a. kan påvirke gassrespons, styring, oppsettet av luftfjæringen, girkasse og sportsdifferensialen. Totalt sett fant vi oss best til rette med autoinnstillingen, men du kan også ha glede av Dynamic på svingete og kuperte veier. Comfort egner seg best rett fram.
En ting som er verdt å ta med, er at A8 ikke oppleves like trygg på snødekte veier som nye S-klasse. Det overrasker oss, da Audi har vært målestokken på slikt føre med sitt velkjente firehjulsdriftsystem, Quattro.
TESTDATA: AUDI A8
- 0-100 km/t, sek.: 5,0
- 60-100 km/t, 3. gir: 2,7
- 60-100 km/t, 4. gir: 3,1
- 60-100 km/t, kickdown: 2,7
- 80-120 km/t, 3. gir: 3,3
- 80-120 km/t, kickdown: 3,3
- Støy tomgang, dBA: 45,6
- Støy 50 km/t, dBA: 59,9
- Støy 80 km/t, dBA: 64,1
- Støy 100 km/t, dBA: 65,2
- Testforbruk, l/mil: 0,9
Det handler mest om følelse, og har høyst sannsynlig noe med bredden på dekkene å gjøre. Med nysnø på veien er styrefølelsen vag og framhjulsgrepet usikkert.
Motor: 6
Da vi testet A8 da den kom i 2010 rullet terningen til seks for den momentsterke V8-dieselen. Audi har polert videre på dunderdieselen og gjort den enda sterkere og mer miljøvennlig.
Den 4,2-liters V8-eren yter nå svimlende 385 hestekrefter og - hold deg fast - 850 Newtonmeter!
Det hele leveres til drivhjulene gjennom en 8-trinns automatkasse. Totalinntrykket er en drivlinje i ypperste verdensklasse, der girkassen gjør en perfekt jobb med å styre de voldsomme kreftene.
Motoren i seg selv går svært kultivert, med en myk V8-rumling og et svakt turbohvin som bare understreker den sømløse kraftutviklingen fra 1000 o/m.
Ytelser: 6
Audi A8 4,2 TDI imponerer i alle fartsområder. Den spretter av gårde fra stillestående, er lynrask i forbikjøringer og dundrer i vei selv om turtallet holdes under 1500 o/min.
I våre akselerasjonsmålinger er den med god margin den raskeste dieselbilen vi noen gang har testet, og selv om effektøkningen fra 2013 var beskjeden, vanker det lite tvil om at ytelsen er bedre.
60-100 km/t på 2,7 sekunder og 80-120 km/t på 3,7 sekunder er rett og slett helt utrolige tall for en bil på 2,1 tonn.
Eksteriør: 4
Det aller beste med utseendet til Audi A8 er diskresjon. Det er svært lite som vitner om hva som bor i bilen, og dermed kan du bevege deg gjennom trafikken uten å vekke mer oppmerksomhet enn ønskelig. Dette kommer enda tydeligere fram ved siden av nye S-klasse, som er langt fra diskret.
TEKNISK DATA: Audi A8
- Motor, cm3: 4134
- Effekt, hk ved o/min: 385/3750
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 850/2000-2750
- Egenvekt, kg: 2115
- Tilhengervekt, kg: 2300/750
- Lengde/bredde/høyde, cm: 514/195/146
- Bagasjerom, liter: 490
- Standard dekkdimensjon: 235/55 R18
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,74
- CO2-utslipp, g/km: 194
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 4,7
- Toppfart, km/t: 250
- Pris fra, kr: 1 331 000
- Pris testbil, kr: 1 678 170
I A8 slipper du de sure blikkene, men samtidig får ikke de oppmerksomhetssøkende sin tilmålte tid i rampelyset.
Det er ikke lett å skille pre 2013-modellen med den dagens A8-modell. Nye lykter, nye støtfangere, tydeligere skulderlinje, integrerte eksosendestusser i bakfangeren og nye felger er de mest visuelle endringene som er gjort. Endringer som holder A8 moderne.
Interiør: 5
Det er ikke mye negativt å si om førermiljøet i A8. Men én ting vi kjenner litt på når vi går fra A8 til S-klasse og tilbake, er at det merkes at A8 har noen år på baken. Det skulle for så vidt bare mangle.
Kvalitetsfølelsen og utstyrsnivået er uansett i toppklasse. Betjening og informasjon går gjennom knapper og brytere i midtkonsollen, en stor skjerm over midtkonsollen og i en mindre i instrumentpanelet.
Etter et par timers tilvenning virker betjeningslogikken bra; spesielt imponert ble vi over den berøringsfølsomme platen der du kan skrive inn tegn til navigasjonssystemet.
Plassen er stor, men ikke overdådig. Imidlertid kan du knapt ønske deg et mer gjennomført kvalitetsinntrykk med materialer, kvalitet og en del kostbart ekstrautstyr på plass.
Komfort: 5
Da vi testet A8 sist rullet vi terningen til seks under komfortfanen, men kommenterte samtidig at 20-toms hjul ga visse vibrasjoner og ga tendenser til stussing på ujevnheter.
Det gjelder enda, og det blir enda mer merkbart nå som vi har med nye S-klasse. Fjæringskomforten i S-klasse er rett og slett bedre enn i A8.
Men det betyr ikke at komfortinntrykket er dårlig. Fjæringskomforten er fortsatt helt i toppsjiktet og støydempingen meget god. Sittestilling og ergonomi er også helt topp, så vi kan trygt konkludere med at Audi A8 oppfyller alle kravene som stilles til en luksuslimousin.
Sikkerhet: 4
Audi A8 er ennå ikke testet i EuroNCAP, og får således standardkarakteren 4. Vi tror imidlertid at A8 er en av de sikreste bilene på markedet, både gjennom Audis gode sikkerhetstradisjon for denne biltypen samt de rikholdige passive og aktive sikkerhetssystemene.
Pris/utstyr: 2
At det koster å være kar er Audi A8 et godt eksempel på. Med en startpris (gjelder testbilens motor/drivlinje) på over 1,3 millioner kroner sier det seg selv at dette er en bil de færreste forunt.
En slik bil krever dessuten en god dose ekstrautstyr, noe som koster flesk i luksusbilsegmentet. Testbilen hadde ekstrautstyr for snaut 350 000 kroner.
Ved å velge bort enkelte av de mindre viktige utstyrselementene, vil vi tro at en fornuftig utstyrt A8 vil ha ekstrautstyr for rundt 250 000 kroner.
I de senere årene har ikke de store luksussedanene vært de mest populære på bruktmarkedet, men det er en trend som kan skifte. Imidlertid tror vi fortsatt at verditapet på denne type bil blir betydelig.
Forbruk: 5
Som nevnt tidligere i denne testen gjorde Audi enkelte endringer med dunderdieselen i takt med faceliften i 2013. Dette skulle gi bedre ytelser og lavere forbruk.
Bedre ytelser fikk vi bekreftet i akselerasjonsmålingene. Men hva med forbruk?
Audi oppgir 0,74 l/mil, men du skal bedrive ekstrem økokjøring for å kjøre så billig.
I vår faste forbrukstest bruker vi nøyaktig 0,90 l/mil - akkurat det samme som vi gjorde i 2010. Det er et godt resultat tatt størrelse og motorkraft i betraktning.
Konklusjon: 5
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Det er ekstremt vanskelig å finne feil og mangler i en bil som Audi A8. Men, med en helt ny Mercedes S-klasse på startstreken, blir vi stadig minnet på at A8 er noen år gammel.
Uansett er A8 en fantastisk god bil, med toppmoderne utstyr, god komfort og en motor som gir utrolige ytelser.
Les også:
BMW og Mercedes har ikke en sjanse
Disse bilene forener kunst og vitenskap
Denne saken ble første gang publisert 24/04 2014, og sist oppdatert 24/06 2017.