Test: Audi A4 Allroad quattro 3,0 TDI, 2017
Ja, takk. Denne drar vi gjerne på langtur med!
Med bjørnesterk V6-diesel er nye Audi A4 Allroad lett å like.
Den nye Audi A4 Allroad følger oppskriften fra forgjengeren så tett det går an. Her er det velkjente Allroad-virkemidler. Pynten foran, bak og bredere hjulbuer gjør utseendet tøffere. Og det viktigste selvsagt: Den ekstra bakkeklaringen på 3,4 cm. Et vesentlig bidrag til at Audi A4 Allroad er SUV nok for de aller fleste.
Audi A4 Allroad kommer med et knippe velkjente motorer fra VW-konsernet. Det starter med toliters diesel med 163 eller 190 hk til rett over 510 000 kroner, og fortsetter med treliters V6-diesel på 218 eller 272 hk.
Har du dieselangst, er det 2,0 TFSI på 252 hk som gjelder. Den modellen koster fra rundt 625 000 kroner. Noen ladbar hybrid i Allroad-versjon får vi neppe se med det første.
Vår testbil er en 3,0 TDI med 218 hk. Med en startpris på drøyt 585 000 kroner er ikke avstanden opp fra 2,0 TDI med 190 hk avskrekkende stor. 58 000 kroner er verdt å betale for den som vil skille seg fra de firesylindrede hordene og nyte en potent buldrende V6-diesel.
Og for å ta det med en gang: V6-motoren kommer ikke til å ruinere deg ved å slurpe i seg uhemmede mengder drivstoff. På vår faste testrunde brukte Audi A4 Allroad 3,0 TDI beskjedne 0,55 liter per mil. En nyttig påminnelse om at en kraftig dieselmotor i en stor og tung bil kan ha forbruk på linje med en beskjedent motorisert kompaktbil. Og dunker konkurrerende ladehybrider ned i støvlene på langtursforbruk.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Knuser ladehybrid på forbruk
Eksemplet i så måte kan gjerne være Mercedes-Benz GLC 350e. Den bilen Audi A4 Allroad sannsynligvis kommer til å kjempe hardest om kundene med. Ladbare hybrider er i vinden, takket være gunstige avgifter. Startpris for GLC 350e på 550 000 kroner med samlet ytelse på 320 hk og 560 Nm vil nok friste mange.
Tekniske data:
- Motor, cm³: 2967
- Effekt, hk ved o/min: 218/4000-5000
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 400/1250-3750
- Tilhengervekt, kg: 1800/750
- Bagasjerom, liter: 505–1510
- Forbruk, NEDC l/mil: 0,52
- CO₂-utslipp, g/km: 141
- 0–100 km/t, fabrikk, sek: 6,6
- Toppfart, km/t: 231
- Pris fra, kr: 585 200
- Pris testbil, kr: 848 820
Testresultatene viser likevel at de 218 hestene og 400 Nm i A4 Allroad henger forbløffende godt med. I kickdown-akselerasjon fra 60–100 km/t og 80–120 km/t bruker dieselbilen 3,9 og 4,7 sekunder, mens den ladbare hybriden nøyer seg med 3,3 og 4,3 sekunder. Merkbart, men ikke avgjørende.
Har du råd til en av disse bilene, knekker neppe økonomien sammen når du skal fylle tanken. Men det er altså stor forskjell på hva som er politisk korrekt og hva som faktisk bruker lite drivstoff i den virkelige verden.
Mercedes-Benz GLC 350e starter på vår 200 km forbruksrunde med fulladet batteri og ender med 0,68 l/mil i testforbruk. Langt mer enn testforbruket på 0,55 l/mil i den dieseldrevne A4 Allroad. At den ladbare hybriden er nesten 300 kg tyngre, spiller nok en vesentlig rolle både for akselerasjon og forbruk.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Er dyrere, kjennes dyrere
Prisforskjellen mellom en vanlig Audi A4 Avant quattro og en Allroad avhenger en smule av varianten, men ser du på dieselutgavene med 190 og 218 hk, ligger det på ca. 20–40 000 kroner, men her må også ulike utstyrsnivå tas med i en endelig beregning.
Testdata:
- 60–100 km/t, kickdown: 3,9
- 80–120 km/t, kickdown: 4,7
- Støy tomgang, dBA: 39,4
- Støy 50 km/t, dBA: 63,7
- Støy 80 km/t, dBA: 66,4
- Støy 100 km/t, dBA: 69,1
- Testforbruk, l/mil: 0,55
Slik tilfellet var med forrige A4-generasjon liker vi Allroad-varianten hakket bedre enn den normale A4 Avant quattro. På oss virker kjørefølelsen mer gedigen – kall det gjerne luksusaktig.
På dårlig veiunderlag føler du at Allroad-versjonen fjærer bedre unna, og selv om 3,4 cm ikke er mye, kan det i mange tilfelle være det lille ekstra som gjør at du ikke slår nedi eller blir hengende på en snøkant.
Veiegenskapene er dynamiske nok, og under normal kjøring merker du ikke noe til at Allroad-utgaven ikke ligger like tett på underlaget som en vanlig A4 Avant quattro.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)