Test: Askeladden P79

Kan bli det store gjennombruddet

Askeladden har hatt stor suksess med sine helårsbåter i P-serien. Nå kommer en helt ny og fullstendig annerledes generasjon på markedet.

Pluss ikon
<b>TESTET:</b> Båten har et skrog med 2-Stepp og en integrert motorbrakett som gir skroget helt unike ytelser for denne klassen styrhusbåter, ifølge Askeladden. Under en av testene med en Suzuki DF250 APX greide P79 Weekend en toppfart på 41 knop med bunnstoff.
TESTET: Båten har et skrog med 2-Stepp og en integrert motorbrakett som gir skroget helt unike ytelser for denne klassen styrhusbåter, ifølge Askeladden. Under en av testene med en Suzuki DF250 APX greide P79 Weekend en toppfart på 41 knop med bunnstoff. Foto: Askeladden
Sist oppdatert

Det kan høres ut som en stor risiko å endre en vinneroppskrift, men Askeladden-sjef Henrik Askvik mener nye P79 er et riktig steg å ta i utviklingen av styrehyttebåter.

Egenskaper som går mer i retning av daycruisermodeller. Komfort, bedre egenskaper for hyggeturer og mer familievennlige fasiliteter. Det faller bedre i smak på Sør- og Østlandet, mens en del av de mer fiske- og nytteorienterte vestlendingene vil ha et renere akterdekk, sier Askvik.

Siden P79 Weekend er første modell ut i en hel modellrekke som skal erstatte alle dagens P-utgaver, kan det vel hende at fiskeglade vestlendinger blir bønnhørt etter hvert.

At de såkalte styrehyttebåtene har gjennomgått en rivende utvikling de siste fire-fem årene er det lite tvil om.

Flere produsenter, med franske Jeanneau og Beneteau i spissen, har splittet modell­rekkene i to. En for fiske og røffere bruk, en for tur- og familie. Noe av det samme så vi i fjor på Stings nye Fast Track-modeller, men der går skillet mer på hvordan du velger å utstyre båten.

LES OGSÅ: Slik lages en Tesla - bli med inn på fabrikken

Stepp-skrog

Hvis du lurer på hva som er nytt i forhold til tidligere slike båter fra Askeladden er svaret enkelt: Alt. Design­messig er det fort gjort å se forskjell. P79 Weekend har en moderne fasong og skiller seg ut fra andre Askeladden-modeller med sin rette baug, før skroget faller inn i tradisjonell V-fasong.

<b>STYREHYTTEBÅT:</b> Askeladden P70 skal kombinere det beste fra styrehyttebåtene med komforten til daycruserne.
STYREHYTTEBÅT: Askeladden P70 skal kombinere det beste fra styrehyttebåtene med komforten til daycruserne. Foto: Askeladden

I likhet med de nyeste C-modellene har båten fått skrog med to stepp. Hensikten er i første rekke å redusere motstanden i vannet for å oppnå bedre fart og lavere forbruk.

I tillegg har Askeladden vært opptatt av å gi den nye modellen et ordentlig «kjøreskrog». Verden er full av styrehyttebåter som går på nesa, hugger i sjøen og kjennes veldig fornøyd når farten ligger rundt 20 knop. Utvikling mot mer dynamiske egenskaper vi har sett under test av andre nyheter, blant annet på Sting Fast Track 730 og Antares 8.

Det er en typisk vestlandsk vinterdag ved sjøen, med noen få plussgrader, frisk bris ute i fjorden og nedbør av ulik type og styrke. Du setter virkelig pris på helårskonseptet når du lukker den solide skyvedøren bak deg og kjenner at dieselvarmeren gir lunk i cockpit.

Regn og sludd pisker mot ruta, men skyfles unna av to gode vindus­viskere. Den store 16-tommers C-Command-skjermen holder orden på farvannet og den tekniske tilstanden om bord.

Har godt fartspotensial

Testbåten har det meste du kan få av utstyr og det er ikke rent lite. Likevel er førerplassen velordnet. Du merker straks at Askeladden ikke har rotet bort sin komfortable førerstol og gode ergonomi selv om man går fra daycruiser til styrehyttebåt. Her sitter du stødig, mykt og ikke minst tett på ratt og gir/gass.

Verftet anbefaler Suzukis V6-motor på 250 eller 300 hk. På vår båt henger 250-hesteren og den klarer jobben bra. De fleste kundene vil sannsynligvis gå for 300 hk. I en båt til en million spiller det liten rolle om du bruker 23 000 kroner mer på å få motoren med best komfort og fartsegenskaper. Forskjellene er ikke veldig store, med 250 hk går båten 40–42 knop, med 300 hk 44 knop.

Testmålingene viser at båten er svært stillegående ved rolig kjøring. Motoren sitter langt bak på egen brakett, akterdøren demper støyen effektivt og skyvedøren mellom kabin og cockpit bidrar til å dempe klukking fra bølger mot baugen. Et fint marsjfartområde er rundt 25 knop.

LES OGSÅ: Fem supre familiebåter du har råd til

Går lett i bølgene

Det er relativt krapp sjø på 1-1,5 meter lenger ut i fjorden. Den typen som virkelig får ryggsøylen til å ynke seg om du kjører en mer tradisjonell styrehyttebåt. Men Aske­ladden holder løftet om et mer kjøre- og bølge­vennlig skrog i P79 Weekend.

Den løfter baugen akkurat passe og ruller unna det meste av mot- og sidesjø uten for mange harde slag. Gledelig nok virker båten lite følsom for sidevind, men for de aller fleste vil nok trimsystemet fra ZipWake være et godt valg på utstyrslisten.

For en ting er å kjøre alene, en helt annen når fire-fem personer flytter seg rundt og det blir mer vekt akter eller på en side.

<b>KOMPAKT: </b>Ikke store armslaget her, men likevel mulig å lage noe godt til middag her.
KOMPAKT: Ikke store armslaget her, men likevel mulig å lage noe godt til middag her. Foto: Terje Bjørnsen
<b>SOVEPLASS: </b>Askeladden P79 har soveplass til 2-3 personer.
SOVEPLASS: Askeladden P79 har soveplass til 2-3 personer. Foto: Terje Bjørnsen

Dermed virker det som om Askeladden har sitt på det tørre når det gjelder båtens dynamiske kvaliteter.

Men skal du ha en fleksibel helårsbåt er andre egenskaper vel så viktige og kanskje enda enklere å sette pris på i daglig bruk. Jeg kan veldig fort plukke ut mitt favorittområde i P79 Weekend: Sittegruppen i cockpit.

Flott sittegruppe

<b>MER KOMFORT:</b> I Askeladden P79 er det fem gode underveis- og spiseplasser. 
MER KOMFORT: I Askeladden P79 er det fem gode underveis- og spiseplasser.  Foto: Terje Bjørnsen

I de aller fleste styrehyttebåter av denne størrelsen er nemlig sitteplassene her det jeg kaller 1,5-setere. En voksen og et barn. Men Askeladden har prioritert bredden på sittegruppen og dermed kan to voksne sitte side om side med akseptabel komfort. Og da har cockpiten fem og ikke tre gode spise- og underveisplasser.

Skyvedør

En god nummer to på favorittlisten er skyvedøren mellom cockpit og kabin. En enkel sak, men med stor effekt. Det kjennes bra å ha en dør å lukke – både når du sitter i cockpit og i kabinen.

En ting er at det separate toalettrommet blir enda mer privat, en annen at du får en hyggeligere følelse når det er på tide å krype i køya. Det er en stikklugar inn på babord side fra kabinen, men den egner seg bedre til å stue unna bagasje og bager enn som soveplass.

<b>HYGGE:</b> På akterdekket i Askeladden P79 er det en liten sittegruppe som er hentet fra verftets daycrusermodeller.
HYGGE: På akterdekket i Askeladden P79 er det en liten sittegruppe som er hentet fra verftets daycrusermodeller. Foto: Askeladden

Vannskistang

Akterdekket er som nevnt innledningsvis mer rigget for tur enn nytte. Været på testdagen gjør det lite aktuelt å prøve ut hyggelige innretninger som solpute og bakovervendt aktersofa slik vi kjenner fra båtene i C-serien, men det ser ut til å fungere bra.

Aktersofaen er ganske godt beskyttet mot vind og vær. Ulempen i forhold til en daycruiser er at sikten forover ikke er så mye å skryte av, men til siden og bakover er det helt fint.

LES OGSÅ: Slik velger du riktig småbåt

Med puter, bord og eventuell solpute i midten er det lett å forestille seg hyggelige stunder her akter. Avslutningen av båten er også gjennomtenkt: Passasje i forkant av motoren og to brede plattformer ut på hver side letter om bord- og ilandstigning og gjør det trygt å bevege seg her under bading eller vannsport. For du kan til og med få båten med vannskistang.

<b>KONTROLLSENTER:</b> Vi kan godt se for oss mange dager bak dette styrekonsollet.
KONTROLLSENTER: Vi kan godt se for oss mange dager bak dette styrekonsollet. Foto: Terje Bjørnsen
<b>FØRERPLASS:</b> Her er det godt å sitte enten solen skinner eller det regner og blåser på tvers. 
FØRERPLASS: Her er det godt å sitte enten solen skinner eller det regner og blåser på tvers.  Foto: Terje Bjørnsen

Vi Menn Båt mener

Askeladden P79 Weekend er – litt satt på spissen – en helårs daycruiser. Med det mener vi at verftet har lyktes godt med ambisjonen om å trekke styre­hytte­konseptet videre mot sol, sommer og hyggeturer. Uten at det har gått for mye utover mulighetene til å sette seg lunt til rette når vær­forholdene blir mer nordiske. Kanskje blir denne modellen et gjennombrudd for båttypen andre steder enn på Vestlandet og i Nord-Norge. For å få det beste ut av båten må du legge til en god del ekstrautstyr, det er fort gjort å ryke på 100 til 200 000 kroner.

Tekniske data: Askeladden P79 Weekend

Lengde, m 7,85
Bredde, m 2,8
Dypgang, m
Vekt, kg 2500
Drivstoff, l 230
Vann, l 100
Septik, l 40
Personer 8
Soveplasser 2 til 3
Kabiner 1
Anbefalt motor, hk 250–300
Pris, 250/300 hk 928 000/951 000

Testdata
Askeladden P79 Weekend med Suzuki DF250

Turtall (o/m) Fart (knop) Støy (dBa) Forbruk (l/t) Forbruk (l/Nm)

1000 / 4 / 52 / 4 / 0,9

1500 / 6 / 58 / 7 / 1,2

2000 / 7 / 61 / 10 / 1,4

2500 /8 / 67 / 18 / 2,3

3500 / 19 / 76 / 33 / 1,8

4000 /24 / 78 / 40 / 1,7

4500 /29 / 81 / 53 / 1,8

5000 /34 / 84 / 62 / 1,8

5500 /38 / 83 / 77 / 2,0

5800 / 40 / 83 / 87 / 2,2

Denne saken ble første gang publisert 16/04 2019, og sist oppdatert 16/04 2019.

Les også