Test: Anytec A27
En rå helårsbåt
Den nye modellen fra den svenske alu-spesialisten er et solid verktøy under røffe forhold.
Anytec har opp gjennom årene skaffet seg et rykte for å lage noen av de hvasseste kjørebåtene i denne størrelsen. Slike som tåler å bli herjet med når det blåser opp og bølgene såpass tøffe at de fleste andre fritidsbåter snur og drar tilbake i havna.
En av de mest kjente og lengstlevende modellene har vært Anytec 750 SPD. Nærmest en legende blant de store aluminiumsbåtene. Da kreves det sitt av en etterfølger, og etter den første testen virker det ikke som om Anytec har slurvet med nye A27.
500 hester
A27 er litt større – 20 cm bredere og 30 cm lengre. Dessuten er det nå godkjent for motorer opp til 500 hk. I dag er de sterkeste serieproduserte utenbordsmotorene på 400-425 hk, men Anytec tar høyde for at det er mer underveis.
Vårt testeksemplar er slik sett relativt beskjedent motorisert med sin Evinrude E-tec-motor på 300 hester. Men så langt er det den kraftigste motoren den norske importøren Frydenbø Marine har å by på. Ikke for det, vi synes toppfarten på snaut 50 knop er mer enn nok, men når båtene blir så skarpskodde som Anytec A27, vil kundene gjerne ha det maksimale man kan sette på hekken.
Uansett passer karakteren til den direkteinnsprøytede totakteren båtens egenskaper svært godt. Det er noe eget, heseblesende og dyrisk med brølet fra en totakter som presses til sitt ytterste. Når den i tillegg er en grovkalibret V6-er, blir ikke opplevelsen dårligere.
Kniv i varmt smør
Det er halvsurt, blåser frisk bris og småregner i Drøbaksundet. Strømsjøen er krapp og hissig. Selv om Anytec A27 er dimensjonert for større bølger enn dette, er de av den typen som kan gjøre livet om bord ubehagelig. Særlig i høye hastigheter.
Når du ser på de skarpe, slanke formene til A27 kommer det ikke som noen bombe at dette går som kniv i varmt smør. Det er bare å gi gass, justere motortrimmen en smule og dundre av gårde. Et viktig bidrag er de to svært gode fører- og copilotstolene fra Öhlin. Stolfestet og dempermekansimen oser det kvalitet av, og komfortbidraget i røff sjø hersker det ingen tvil om.
Solid vindskjerm
Lune tresorter og dype tepper på dørken ser du naturligvis forgjeves etter i aluminiumsverstingen Anytec A27. Men litt kos på sjøen innbyr cockpiten likevel til, med en dyp og behagelig U-sofa akter. Et mer vindutsatt sted enn fører- og copilotsete når det går fort, men den solide vindskjermen gir likevel en fin avveining mellom beskyttelse og et utseende som fortsatt vipper i sportslig retning.
Den nye kjøremaskinen fra Anytec gjør dermed ikke skam på tradisjonen – verken når det gjelder kvalitet, høy pris eller dynamiske egenskaper.
TEKNISKE DATA
Anytec A27
Lengde, m: 8,41
Bredde, m: 2,55
Vekt u/motor, kg: 1681
Personer: 8
Tank, l: 390
Motor: 200-500 hk
Pris med 300 hk: Fra 1 036 000,-
Denne saken ble første gang publisert 13/11 2018.