Tesla overrasket alle, avslørte ny Tesla Roadster

Neste generasjon Tesla Roadster blir et råskinn av en elbil. Men prisen er til å få tårer i øynene av.

OVERRASKET: Teslasjef Elon Musk lot problemer med produksjonen av billig-elbilen Model 3 ligge natt til fredag, og avduket ny lastebil. Så overrasket han alle med en splitter ny Tesla Roadster med fullstendig ville egenskaper.
Publisert

Teslasjef Elon Musk overasket alle da han grytidlig fredag morgen norsk tid avduket en splitter ny elbil fra selskapet.

Andre generasjon Tesla Roadster kom rullende ut fra det som var den egentlige nyheten: Tesla Semi Truck.

Les også: Tesla avduker Tesla Semi Truck natt til fredag

Rekkevidde på 1000 kilometer

Den nye roadsteren er en konseptmodell og skal ikke på veien før tidligst i 2020, men den har allerede noen forbløffende spesifikasjoner.

0-100 km/t går på 1,9 sekunder og eekkevidden er nesten 1000 kilometer.

Toppfarten er 402 kilometer i timen, som skal gjøre den til den raskeste produksjonsbilen i verden.

Ryktene om at Tesla kunne avduke en oppfølger til sin første elbil dukket opp rett i forkant av eventet da Tesla plutselig kuttet prisen på dagens modell.

Teslas designsjef Franz von Holzhausen sa tidligere i 2018 at han hadde ivret etter å designe en sportsbil for Tesla helt siden han startet i 2008.

Det ser ut til at den drømmen er oppfylt, og vi skal medgi at ny generasjon Roadster har noen lekre linjer:

Gruser Bugatti Chiron

Under panseret skal det skjule seg en batteripakke på 200 kWh, som skal gi en EPA-rekkevidde på 620 miles. Det vil si tett oppunder 100 mils rekkevidde på én lading.

Batteripakken gir kraft til tre motorer, og bilen trekker på alle fire hjulene. Dreiemomentet er på uhørte 10.000 Nm, det er femgangeren av Bugatti Chiron!

Slike spesifikasjoner høres ville ut, men Elon Musk hevder at det er egenskapene de oppnår i prototypen. Bilen er ikke stort større enn Tesla Model 3.

Mens dagens Roadster er en toseter, skal neste generasjon være en fireseter.

Startpris: 1,7 millioner kroner

Prisen er for øvrig til å få tårer i øynene av. Startprisen er 200.000 dollar, mens spesialutgaven Founders Series koster 250.000 dollar.

Med bakgrunn i dollarprisen for Tesla i USA og den reelle kroneprisen i Norge, ligger det an til at startprisen kan havne på 1.676.000 kroner mens spesialutgaven kan komme opp i 2.095.000 kroner.

Interesserte kan reservere seg for en ny Roadster for den nette sum av 50.000 dollar, altså nærmere en halv million kroner.

Det er snakk om mye penger, men som én leser kommenterer overfor Side3: Roadsteren leverer mye råere tall enn for eksempel Audi R8, Lamborghini Aventador, Porsche 918 og Bugatti Chiron. Og her snakker vi prislapper fra 2,3 millioner og oppover til over 20 millioner kroner.