Tesla Model X
Tesla Model X kan bli allergikernes favoritt
Slik løser Tesla takboks-utfordringen.
Etter nylig å ha kommentert VW-skandalen med at den viser at diesel- og bensinmotoren har nådd grensen for videreutvikling, og må overlate scenen til elektriske biler, kunne Elon Musk i natt avduke Tesla Model X. (Tesla er for øvrig selv beskyldt for å fuske med tallene, ved at Model S med 700 hk ikke er så rask som oppgitt).
Musk benyttet avdukingen til å vise at de mye omtalte vingedørene bak kan åpnes selv om andre biler står parkert tett ved siden av.
Vi visste allerede mye om Model X før nattens avduking, som at Model X kan trekke to tonn, men noen flere momenter har dukket opp. Den kommer blant annet med et luftfilter som kan gjøre Model X til allergikernes favoritt. HEPA-filteret har det Tesla kaller "Bioweapon Defense Mode". Det skal med andre ord beskytte passasjerene mot det meste.
Vingedørenes kontruksjon gjør at Model X ikke kan utstyres med takboks eller grind, men et stativ bak, som skal være svært enkelt å montere, skal ha plass til 4-5 sykler eller flere par ski.
Model X skal ha en toppfart på 250 km/t og greie 0-100 km/t på 3,2 sekunder med "Ludicrous Mode". Rekkevidden skal være på 400 kilometer. Model X P90 uten "Ludicrous Mode" skal ha en noe lengre rekkevidde på rundt 413 kilometer.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Tekniske data
Model X P90D
* Rekkevidde: 402 km
* 0-100 km/t: 3,8 sekunder (3,2 med Ludicrous Speed-pakke)
* Hk: 259 hp foran og 503 hp bak
* Toppfart: 250 km/t
Model X 90D
* Rekkevidde: 413 km
* 0-100 km/t: 4,8 sekunder
* Hk: 259 hp foran (ikke oppgitt bak)
* Toppfart: 250 km/t
Norske priser og leveringstidpunkt er foreløpig ikke oppgitt