Tesla Model X

Teslas nyeste trekker to tonn

Endelig en elbil med hengerfeste.

TESLA: Mange venter på Tesla Model X. Nå er det klart at den kan utstyres med hengerfeste og trekkevnen er slett ikke vissen. FOTO: Tesla
TESLA: Mange venter på Tesla Model X. Nå er det klart at den kan utstyres med hengerfeste og trekkevnen er slett ikke vissen. FOTO: Tesla
Først publisert Sist oppdatert

Et av ankepunktene mange har hatt mot elbiler (og tidvis også hybrider) er den manglende muligheten til å hekte på en henger. Det er nå i ferd med å endre seg, og det er Tesla som leverer varene.

Deres nye Model X har både avtagbart hengerfeste og en dugelig tillatt hengervekt - nærmere bestemt 2,2 tonn (i USA). Det bør holde for de fleste, og er noen hundre kilo mer enn det store stasjonsvogner som Volvo V70 og BMW 5-serie kan trekke.

Mange har ventet lenge på SUV-en ved navn Model X. Den ble opprinnelig vist frem som konsept tidlig i 2012 med planlagt levering for halvannet år siden. Etter en del forsinkelser er det imidlertid snart klart for levering av den nye super-SUV-en som garantert kommer til å bli populær her til lands.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

TREKKEVNE: Tesla Model X med "tow package" kan trekke to tonn, ifølge Tesla.
TREKKEVNE: Tesla Model X med "tow package" kan trekke to tonn, ifølge Tesla.

Signature-utgaven

Tesla har fortsatt ikke sluppet noen offisiell info om den nye bilen, men noen av kundene som har forhåndsbestilt den mest eksklusive Signature-utgaven fikk i går mulighet til å starte konfigureringen av bilene sine. Dermed tok det ikke lang tid før alle detaljer var ute på det store internettet.

Utseendemessig er det lite som skiller bilen fra førproduksjonsmodellene og konseptbilene vi har sett i årevis. Den er kanskje litt tykkere og mindre elegant enn noen hadde håpet, men ellers står den seg fortsatt godt. På innsiden har Tesla, i likhet med på storselgeren Model S, fått plass til syv seter. I Model X er de imidlertid plassert mer tradisjonelt hvor også den bakerste raden er forovervendt. En høyere taklinje vil sannsynligvis også gjøre at disse blir brukbare for flere enn de aller minste barna.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SYVSETER: Model X kommer med syv fremovervendte seter. FOTO: Tesla
SYVSETER: Model X kommer med syv fremovervendte seter. FOTO: Tesla

Ferrari-rask

I første omgang er det kun 90 kWh-versjonen som er tilgjengelig. Den har en EPA-rekkevidde (det amerikanske målet) på 390 kilometer. Til sammenligning har P85D-modellen av Model S en rekkevidde på drøye 40 mil i det samme måleregimet. Med andre ord kan man vente seg at Model X vil holde omtrent like lenge som tilsvarende versjonene av Model S.

Sprinten til 100 km/t tar 3,8 sekunder for “standardutgaven”. Legger du på en del tusenlapper for den såkalte Ludicrous-oppgraderingen skal den samme øvelsen ta 3,2 sekunder.

Det er 0,2 sekunder tregere enn Ferraris nye 488 GTB - i en SUV med firehjulsdrift og syv seter.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

MODEL X: Den er kanskje litt tykkere og mindre elegant enn noen hadde håpet. FOTO: Tesla
MODEL X: Den er kanskje litt tykkere og mindre elegant enn noen hadde håpet. FOTO: Tesla

Startpris rundt 600 000 kroner

Prisen på Model X er fortsatt ikke fastsatt her til lands, men den billigste Signature-utgaven uten ekstrautstyr koster 132 000 dollar i USA. Det er nesten 250 000 kroner mer enn Tesla vil ha for en Model S P85D på den andre siden av dammen.

Det vil imidlertid komme rimeligere utgaver i tiden fremover - både med svakere batteripakker og mindre utstyr. Da vil sannsynligvis også prisen nærme seg dagens Model S-nivå - noe som vil si en startpris på i underkant av 600 000 kroner.

De aller første bilene vil bli levert til kundene mot slutten av året, men flesteparten av Model X-kundene vil måtte vente til 2016. På Teslas norske nettsider blir det opplyst at nye Model X-bestillinger vil bli levert “tidlig 2016”.