Styling til Tesla
På tide å skille seg ut, Tesla-eier?
Tyske styling-firma med pyntesett for Tesla Model S.
Hva biler angår, har ikke Norge for vane å være midt i siktet til verken bilprodusenter eller leverandører av stylingsett til biler. Vi er for små og få.
Strømmen av elbiler inn i landet har derimot gjort at vi er målt og funnet tunge nok hos produsenter og markedsavdelinger av alt som kan kjøres på batterier. Tesla, for eksempel, hadde neppe vært liv laga uten norske elbil-insentiver. Her har Elon Musk funnet sitt neste største marked, og det har vært visse måneder der Tesla har vært Norges mest solgte bil.
Styling Elizabeta
Kanskje ikke så rart at det tyske bilstyling-firmaet Larte Design henvender seg direkte til furet værbitt, nå når de skal markedsføre og selge et stylingkit for Model S?
«Elizabeta» er navnet på stylingsettet. Det består av et antall stylingdeler fordelt på grill, hekk og litt på sidene – spoiler, grill, luftinntak, lykter, støtfangere, diffuser etc. – bygget i enten glassfiber eller i basaltfiber med innslag av karbonfiber.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Hyppig brukt i romindustrien
Basaltfiber er primært opsjon for støtfangerne. Materialet produseres – etter sigende på miljøvennlig vis – fra lavabergarten basalt, og skal matche karbonfiber hva kvaliteter angår. Det er sterkt og svært motstandsdyktig, og ikke minst derfor er det brukt i støtfangerne.
Dessuten er det motstandsdyktig mot fukt, salt og syrer (derfor er basaltfiber hyppig brukt i romindustrien). Og så er det lett; såpass at en Model S ved bruk av deler i basaltfiber vil gå ned i vekt.
Delene er for øvrig designet med lyn som et slags formmessig forbilde, for å understreke Model S' sportslige natur.
Montert i Norge
Ønsker du å glede deg selv og dine omgivelser med en designmessig fornyet Model S har du to valg. Oppsøke et Larte Design-godkjent verksted i Tyskland og få bitene lakkert og montert der, eller kjøpe dem direkte fra Larte Design og få dem lakkert og montert i Norge.
Prisene for selve stylingsettene er henholdsvis 11 810 dollar (glassfiber) og 17 530 dollar (basalt- og karbonfiber). Ganske mye i forhold til prisen for en ny Model S kanskje, men så er da heller ikke Elizabeta-settet subsidiert.
Denne saken ble første gang publisert 21/02 2016, og sist oppdatert 02/05 2017.