targa 30.1
Mange har ventet på denne
Med en ny 30-foter tetter Targa en viktig luke i modellprogrammet.
Det er nemlig god plass i programmet mellom Targas 27- og 32-foter. Robert Carpelan hos Targa beskriver den nye modellen som en litt mindre og ikke minst rimeligere utgave av 32-foteren. For Targa 30.1 beholder nemlig mange av de samme praktiske løsningene som storebror. Det aller viktigste er at den får mye av den samme turkapasiteten med fem fullgode soveplasser.
Den har selvfølgelig også alle de andre Targa-typiske elementene på plass. Designmessig er det Targa som definerer de store, finske styrehyttebåtene. Selv om linjene er myket noe opp, har du alle de klassiske kjennetegnene, fra vinduene i hytta til den lille jagerbroen akter. Det er gjenkjennbart og praktisk sett lite å utsette på. God og trygg gangvei rundt båten, utvendig styreposisjon for tre på fine dager og sittebenker i baugen med mulighet for å slå opp bord.
Veldig typisk interiør
Du blir heller ikke spesielt overrasket når du går inn en av de to skyvedørene på siden av hytta. Førerstolen er plassert høyt og gir fin utsikt og oversikt, rattet lar seg vippe opp for enkel passasje. Sammen med stolen kan det justeres til en ganske behagelig sittestilling på langtur.
Om du har en 15 år gammel Targa vil du fort kjenne igjen dashbordet, med motorinstrumentene oppunder taket. På babord side er det et dobbeltsete med vipperygg, det fungerer både som copilotsete underveis og del av sofaen når du har ankret opp. I konsollen i forkant er det en liten bysseløsning.
Salongen benytter som nevnt copilotsetet og har en litt bredere sofa helt akter i hytta med et lite bord imellom. Mye teak i interiøret bidrar til et nesten gammelmodig, maritimt preg her inne, men så frir heller ikke Targa til kundene som vil ha en båt som ligner på en penthouseleilighet innvendig.
Salongen er ikke større enn den må være, tatt i betrakting at Targa 30.1 gir overnattingsmulighet for fem personer. I akterkabinen er det en 2+1-løsning samt båtens eneste toalett/dusjrom. Forut i baugen er det en V-køye med plass til to. Om noen av de to forut må tre av på naturens vegne, blir det å liste seg gjennom cockpit til avtredet akter. Bokomforten er uansett langt bedre enn i 27-foteren og ligger ikke mye etter 32-foteren. Med Targa-konseptet er dette så bra man kan forvente av en 30-foter.
Tekniske data: TARGA 30.1
Lengde, totalt: 10,08 m
Bredde: 3,25 m
Vekt: Fra ca. 5500 kg (Volvo Penta D6-330)
CE-kategori: B
Drivstoff: 600 l
Motoralternativ, enkel: Volvo Penta D6-330. D6-370 og D6-400
Motoralternativ, dobbel: Volvo Penta D4-225, D4-260 og D4-300
Marsjfartområde: 26–36 knop
Toppfartsområde: 32–42 knop
Pris: Fra ca. 2,4 millioner
Rask med én motor
Vi får en kort prøvetur i byggenummer 3, utstyrt med en enkel Volvo Penta D6-400. Ifølge Targas egne ytelsesmålinger skal den motoren fungere utmerket, med en toppfart på 36 knop og et økonomisk marsjfartområde på 22–28 knop. Forbruket ligger da på 1,6 til 1,8 l per nautisk mil, ved toppfart øker det til 2,3 l/Nm. Testresultatene indikerer at D6-370 etter alt å dømme vil kjennes sprek nok i Targa 30.1.
Targa har også kjørt målinger med det kraftigste motoralternativet, 2x Volvo Penta D4-300. Da går båten drøyt 42 knop og har det mest økonomiske marsjfartområdet mellom 23–30 knop med 1,8-2,1 l/Nm. På toppfart går det med 2,7 l/Nm.
Det tar ikke mange minuttene før vi kan fastslå at den typiske Targa-følelsen kommer til sin fulle rett i 30.1-modellen. Den er lettkjørt og leken oppe i fart, med kjapp reaksjon på rattbevegelser, trim og trimflaps.
Lite vind setter ikke skroget på andre prøver enn hekksjøer, men vi kjenner igjen måten den skjærer sjøen og setter seg mykt.
Det er lite skrogstøy og båten virker svært godt satt sammen, ingen ulyder her i gården. Akkurat slik man forventer seg av en ekte Targa.