Plug-in hybrid vs. diesel

Svein ble skuffet over hybriden – byttet til dieselbil i stedet

– Jeg har aldri vært mer fornøyd.

Pluss ikon
FRA PLUG-IN HYBRID TIL DIESEL: Svein Andreas Isaksen kjøpte seg ny ladbar hybrid for halvannet år siden. Nå kjører han diesel igjen, og kunne ikke vært mer fornøyd.
FRA PLUG-IN HYBRID TIL DIESEL: Svein Andreas Isaksen kjøpte seg ny ladbar hybrid for halvannet år siden. Nå kjører han diesel igjen, og kunne ikke vært mer fornøyd. Foto: Privat (Broom)
Først publisert

Å kjøpe ny bil i dag er ikke like enkelt som det var for bare noen få år siden. Utviklingen av elektriske drivlinjer har skutt fart, samtidig som politikerne innfører goder for el- og hybridbilene.

Det er rett og slett mange som lurer på hvilken drivlinje man bør velge ved kjøp av ny bil i dag.

Svein Andreas Isaksen fra Bergen er blant dem som har kjørt dieselbil i mange år, før han i 2016 valgte å kjøpe en splitter ny ladbar hybrid. Nærmere bestemt en Volkswagen Passat GTE.

– Det var knyttet litt usikkerhet til dieselmotoren i markedet. Politikerne snakket om både høyere avgifter og bruksforbud, som vi har hatt noe av her i Bergen på vinterstid. Derfor tenkte jeg å prøve noe nytt, og valgte til slutt å handle en ny Passat GTE, forteller 37-åringen.

Skuffet

Svein Andreas forteller til Broom at den nye ladbare hybriden ikke sto helt til forventingene.

– Det var litt plunder med bilen, som visstnok er en greie på GTE-versjonen. I tillegg var forbruket høyere enn tilsvarende dieselbil på langturer. Det er i det hele tatt mer styr med en ladbar hybrid. Den må lades hver dag for å holde et lavt forbruk, og kjøringen må planlegges mer, sier han, og legger til at han ble skuffet over totalopplevelsen.

HYBRIDEN: VW Passat GTE selger godt i Norge om dagen, men bilen passet ikke til Svein Andreas sine behov.
HYBRIDEN: VW Passat GTE selger godt i Norge om dagen, men bilen passet ikke til Svein Andreas sine behov. Foto: Privat (Broom)

I januar i år, halvannet år etter innkjøpet av den nye hybriden, valgte derfor 37-åringen å selge bilen. Det skulle også vise seg å by på en overraskelse.

Ladehybrid: Dette bør du tenke på

Tungsolgt

– Da jeg kjøpte bilen, ble jeg fortalt at denne var fremtidsrettet, og at den skulle være attraktiv og lett å selge igjen. Det slo jo helt feil, og jeg ble sjokkert da jeg skulle selge den. Bilen var tungsolgt, og jeg måtte langt ned i pris. Veldig overraskende med tanke på at bilen var dønn strøken og godt påkostet, forteller Svein Andreas.

TUNGSOLGT: Svein Andreas sier han ble sjokkert over hvor tungsolgt hybridbilen var.
TUNGSOLGT: Svein Andreas sier han ble sjokkert over hvor tungsolgt hybridbilen var. Foto: Privat (Broom)

Han tror mye av årsaken er veksten blant rene elbiler, og at ladbare hybrider av flere blir sett på som en mellomløsning i markedet.

Samtidig legger han til at den ladbare hybriden fungerer veldig godt hvis man kun kjører småturer, og innstiller seg på å lade ofte.

BMW bekrefter rekordlang rekkevidde

Kjempefornøyd med ny dieselbil

I dag kjører Svein Andreas en 2017 modell Volkswagen Tiguan R-line, med 2-liters dieselmotor på 190 hk. Han forteller at han aldri kunne vært mer fornøyd.

– Kort oppsummert er det et mer forutsigbart bilhold. Til mitt bruk er den nye dieselbilen også rimeligere å drifte fremfor hybriden. Spesielt på langkjøring er forbruket lavere med bilen jeg har nå. Også slipper jeg å tenke på å lade bilen hele tiden.

– Er det noe du savner med den ladbare hybriden?

– Egentlig ikke. Den er fin å ha til småkjøring, med totalt sett foretrekker jeg absolutt diesel, sier en fornøyd Tiguan-eier, som også har firehjulstrekk på den nye bilen.

Nå kommer Mini endelig med elbil

DIESEL: Dette er 37-åringens nye bil. En 2017 modell VW Tiguan R-line med 2-liters diesel og firehjulstrekk.
DIESEL: Dette er 37-åringens nye bil. En 2017 modell VW Tiguan R-line med 2-liters diesel og firehjulstrekk. Foto: Privat (Broom)

Om du har pengene til det - denne bilen er terningkast 6:

Artikkelen er først publisert på broom.no.