Prøvekjørt: Suzuki Vitara S

Ny drivlinje løfter Vitara

Ny bensinturbomotor og to nye automatgirkasser løfter fornuft-SUVen Suzuki Vitara til nye høyder. Vi har prøvekjørt nyheten.

Først publisert Sist oppdatert

Da vi testet nye Suzuki Vitara i april, konkluderte vi med følgende:

Vitara 1,6 DDiS  (diesel) er bil egnet for dem som verdsetter praktiske egenskaper, men ikke bryr seg like mye om pynt og påkostet følelse. Den har god plassutnyttelse, bruker relativt lite drivstoff, er rask når motoren får jobbe i turtallsområdene den trives best i, har godt med utstyr og en firehjulsdrift som gir utmerket framkommelighet. Samtidig er den mer rustikk enn nybiler flest i 2015 – for ting som motorstøy og materialbruk innvendig er den enklere enn en prislapp på over 350.000 kroner burde tilsi.

I skrivende stund pumper den norske Suzuki-importøren (RSA) ut en ny og oppgradert Vitara til sine forhandlere. Ny er å ta litt hardt i, for Vitara er seg selv lik. Små eksteriør- og interiørendringer (mer om det litt senere), en ny dobbelklutsj-automatkasse og en helt ny drivlinje i den nye modellen Vitara S (Sport).

(Artikkelen fortsetter under bildet)

RØD BETYR SPORT: Røde sømmer på seter, ratt og girspakmansjett og røde detaljer i dashbordet, skiller Vitara S (Sport) fra vanlige Vitara.
RØD BETYR SPORT: Røde sømmer på seter, ratt og girspakmansjett og røde detaljer i dashbordet, skiller Vitara S (Sport) fra vanlige Vitara. Foto: Petter Handeland

Ny motor og nye automatgirkasser

For det er under panseret de store endringene skjer; dieselmotoren (den samme 1,6-literen som i dagens modell) har blitt paret med en ny dobbelklutsj-automatgirkasse, og gjør at Suzuki endelig har en SUV med diesel, automatgir og firehjulsdrift i modellspekteret.

Minst like viktig i disse NOx-tider og mye artigere for de kjøreglade, er den helt nye bensinturbomotoren. En firesylindret 1,4-liter med turbo, med enten manuell- eller automat - begge sekstrinns. Firehjulsdrift er selvfølgelig standard på alle modeller.

Motoren yter 140 hestekrefter og 220 Newtonmeter. Dreiemomentet er fulltallig allerede ved 1500 omdreininger, så bunndraget skal være godt. Litt merkelig er det at Suzuki går for tradisjonell turbo (ikke twinscroll), men istedet monterer turboen rett på toppen. Tanken er at kortest mulig eksosvei (eksosen får turboen til å spinne) gir mindre turboforsinkelse og bedre gassrespons.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

FIRE KJØREPROGRAMMER: Auto, Sport, Snow eller Lock gir deg mulighet til å tilpasse firehjulsdriftsystemet og motor/gir-respons etter kjøreforholdene.
FIRE KJØREPROGRAMMER: Auto, Sport, Snow eller Lock gir deg mulighet til å tilpasse firehjulsdriftsystemet og motor/gir-respons etter kjøreforholdene. Foto: Petter Handeland

Kvikk og artig med bensinturbo

Prøvekjøringen starter i Vitara S, sportsmodellen med nevnte bensinturbomotor, automat og firehjulsdrift, og den den såkalte Sporttech-utstyrspakken (standard i Vitara S).

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Hverken drivlinje eller sportslig utstyr kamuflerer at Vitara er en veldig enkel og ujålete SUV. Men Sport-modellen ser litt tøffere ut og er betydelig mer artig å kjøre enn vanlige Vitara.

Kombinasjonen lav vekt og kvikk turbomotor/girkasse er lett å la seg sjarmere av. Spesielt på glatt føre, der Vitara biter seg fast med fire klør når gasspedalen trykkes mot gulvet. Bak rattet er du inkludert i alt som skjer - på godt og vondt. Torsjonsakselen bak er ikke like smidig på ujevnheter som et flerleddet hjuloppheng, og det går litt utover fjæringskomforten.

Drivlinjen føles langt mer moderne enn alternativet som venter - Vitara med dieselmotor og den nye dobbelklutsj-automatgirkassa. Motoren går grovere og støyer mer enn de beste dieselene fra konkurrentene. Den kan heller ikke måle seg på effektutvikling. En tydelig terskel ved ved 1700-1800 omdreininger gir nok et litt upolert inntrykk.

Girkassen gjør en grei jobb. Den kamuflerer skillet i kraftleveransen bedre enn med den manuelle girkassen vi testet den med i april.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

MED DOBBELKLUTSJ: Kombinasjonen automatgir og dieselmotor er endelig på plass i Vitara. Dobbelklutsj-girkassen girer kjapt og smidig, men klarer ikke skjule at dieselen føles gammeldags.
MED DOBBELKLUTSJ: Kombinasjonen automatgir og dieselmotor er endelig på plass i Vitara. Dobbelklutsj-girkassen girer kjapt og smidig, men klarer ikke skjule at dieselen føles gammeldags. Foto: Petter Handeland

Billig, men er den billig nok?

Njaei. Endringene løfter helt klart Vitara, men ikke nok til å skjule at den er mer rustikk enn nybiler flest i 2015/2016 – for ting som motorstøy og materialbruk innvendig er den enklere enn en prislapp på over 350.000 kroner burde tilsi. I dette prissjiktet er det mye annet å velge mellom om du på død og liv ikke må ha SUV.

Med nye drivlinjer på plass, finner Suzuki på mange måter sin egen nisje. SUVer med automat og firehjulsdrift vokser ikke på trær i dette prissegmentet. Konkurrentene er gjerne noen titusener dyrere. Mazda er kanskje er nærest; den litt mindre CX-3 er litt rimeligere og den større CX-5 litt dyrere. Samtidig må det nevnes at både CX-3 og CX-5 gir et langt mer påkostet og moderne inntrykk enn Vitara.  

Isolert sett utmerker Sport-modellen seg som beste Vitara-kjøpet i dag. Ikke bare er bensinmotoren bedre enn dieselmotoren, men du får også mer utstyr for pengene. Med automatgir koster den 359.900 kroner.