Subaru Levorg

Sammenlignet med konkurrentene er dette en rimelig stasjonsvogn med 4x4

Subaru Legacy får en mindre og sprekere erstatter.

LEVORG: Subaru Levorg er en mindre, men sprekere erstatter for Legacy, og er ventet til Norge i september. Prisene er nå klare. FOTO: Subaru
LEVORG: Subaru Levorg er en mindre, men sprekere erstatter for Legacy, og er ventet til Norge i september. Prisene er nå klare. FOTO: Subaru
Først publisert Sist oppdatert

Subaru har droppet modellen Legacy i Norge, og satser i stedet på den noe barskere Outback. Det har stort sett vært bakkeklaringen og litt offroad-utstyr som har skilt de to modellene.

Men nå kommer en modell som ifølge Subaru skal fylle tomrommet etter Legacy. Levorg er navnet på erstatteren og dette er en helt ny bil basert på understellet til WRX.

Levorg er en mindre modell enn Legacy, som det går frem av tabellen:

Modell L/B/H, meter Bagasjerom
Levorg 4,69/1,78/1,49 meter 522/1446 liter
Legacy 4,78/1,78/1,53 meter 526/1726 liter

 

Rett under 400 000 kroner

Startprisen på Levorg er 384 900 kroner. Da får du en stasjonsvogn med 1,6 liters bensinturbo (boxer) som yter 170 hk, et dreiemoment på 250 Nm, Lineartronic girkasse (automat) og Subarus permanente firehjulsdrift.

Punger du ut med 444 900 kroner for du den bedre utstyrte Sport Premium-versjonen. I Japan finnes Levorg i en 2,0-litersversjon med 300 hk, men det er usikkert om den blir å se i Norge.

- Vi håper å tiltrekke oss nye og kanskje noe yngre kunder, uttaler Stian Thrane, informasjonsdirektør i Subaru Norge

- Vi tror også at kunder som i dag kjører forrige generasjon Legacy vil vurdere nye Levorg.

Subaru Norge håper å selge opp mot mot 500 Levorg i år, og de første bilene ankommer Norge i september.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

OUTBCAK: Interiøret i Levorg minner veldig om den større Outback. FOTO: Subaru
OUTBCAK: Interiøret i Levorg minner veldig om den større Outback. FOTO: Subaru

Tøffe konkurrenter

Vi har valgt å definere Subaru Levorg som en litt finere stasjonsvogn med firehjulsdrift i mellomklasse. I tabell under sammenligner vi den med nærliggende modeller fra Audi, BMW og Mercedes. Sammenligningen gjelder mål som størrelse, bagasjeromsvolum, hestekrefter, dreiemoment, oppgitt forbruk og CO2-utslipp, samt pris.

Her kunne Volvo også vært med, men verken V60 eller V60 Cross Country fås ikke i kombinasjonen bensinmotor og firehjulsdrift. Vi har tatt med Skoda Octavia, siden den er Norges mest solgte stasjonsvogn med firehjulsdrift.

Subaru Levorg sammenlignet med Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse.

Modell L/B/H, m Bagasjerom Hk Nm Forbruk CO2 Pris, fra
Subaru Levorg 1.6DIT 4,69/1,78/1,49 522/1446 liter 170 250 0,69 159 g/km 374 900 kr
Audi  Avant 1,8 TFSI  quattro 4,70/1,83/1,44 490/1430 liter 170 320 0,65 149 g/km 460 000 kr
BMW 320i xDrive Touring 4,62/1,81/1,43 495/1500 liter 184 270 0,68 159 g/km 435 700 kr
Mercedes C200T 4Matic 4,70/1,81/1,46 490/1510 liter 184 300 0,62 143 g/km 502 200 kr
Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4 4,66/1,81/1,47 610/1740 liter 180 280 0,64 149 /gm 363 300 kr

Prisene på Audi, BMW og Mercedes er med manuell girkasse, Subaru og Skoda med automat.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken

YNGRE KUNDER: Subaru er kjent for å ha ganske voksne kunder, men med Levorg håper informasjonsdirektør Stian Thrane å tiltrekke seg yngre kunder. FOTO: Subaru
YNGRE KUNDER: Subaru er kjent for å ha ganske voksne kunder, men med Levorg håper informasjonsdirektør Stian Thrane å tiltrekke seg yngre kunder. FOTO: Subaru