Test: Subaru Levorg 1,6 DIT, 2015
Endelig en morsom Subaru
I rene kjøreferdigheter kan Subaru Levorg måle seg med en BMW 3-serie.
Levorg er en smart erstatter for anonyme Legacy – fordi Levorg er litt spesiell, og fordi Subaru er på sitt beste når de lager biler som ikke er helt som alle andre.
På papiret oppfyller Levorg flere av dagens norske bilønsker. Den har firehjulsdrift og automatgir, for eksempel. Det er det mange som vil ha. Den har en splitter ny bensinturbomotor, og det er bra nå som VW-konsernet har skjemt ut dieselmotoren.
Levorg har få direkte konkurrenter. Blant de relativt kompakte stasjonsvognene fås Skoda Octavia og VW Golf med firehjulsdrift. Firehjulsdrevne versjoner av BMW 3-serie og Mercedes C-klasse er av omtrent samme størrelse som Levorg, men betydelig dyrere.
Kjøreegenskaper: 6
Tilfeldigvis har vi en BMW 320d xDrive på test samtidig med Levorg. 3-serie er selve målestokken når det handler om sportslighet i en familiebil.
TEKNISKE DATA Subaru Levorg 1,6 DIT
- Motor, cm³: 1600
- Effekt, hk ved o/min: 1700/4800-5600
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 250/1800-4800
- Egenvekt, kg: 1626
- Tilhengervekt, kg: 1500/750
- Lengde/bredde/høyde, cm: 469/178/149
- Bagasjerom, liter: 522-1446
- Standard dekkdimensjon: 225/45 R18
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,71
- CO₂-utslipp, g/km: 164
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,9
- Toppfart, km/t: 210
- Pris fra, kr: 374 900 (Classic), 434 900 (Sport Prem.)
- Pris testbil, kr: 434 900
Vi kjører samme testrunde og de samme kjøreøvelsene med begge biler. I rene kjøreferdigheter står ikke Levorg tilbake for BMW-en. Alt BMW-en greier, fikser Levorg også – inkludert elgtest uten kjegleriv i imponerende fart.
De to kjennes imidlertid ikke like – Levorg føles lettere og faktisk vel så stabil som tyskeren i øvelsene. Konstruksjonen med flat og lavt plassert boksermotor bidrar til lavt tyngdepunkt, og det er alltid bra i en bil. Den gir oss lyst til å leke. Det er sjelden med stasjonsvogner.
Tidligere erfaringer med biler fra Subaru gjør oss sikre på at Levorg virkelig vil være i sitt ess når snøen kommer.
Motor: 5
Levorg selges kun med én drivlinje, der en ny bensinturbomotor, automatgir og Subarus ypperlige permanente firehjulsdriftssystem er bestanddelene.
Motoren på 1,6 liter yter 170 hk/250 Nm. Motoren er koblet til en trinnløs girkasse, men vent litt, du som nettopp konkluderte med at det gjør Levorg uaktuell. Kombinasjonene av brukbart dreiemoment og programmerte trinn gjør at vi ikke klager på noe som helst. Den ruser ikke i vei som en støvsuger, slik enkelte andre biler med trinnløs automat gjør.
Velger du sportsmodus, kan girkassa langt på vei forveksles med automatkasser med trinn, og med padleårene på rattet låser du den i girtrinnet du har valgt. Perfekt i en litt sportslig bil.
Motorstøy er nærmest fraværende ved vanlig kjøring.
Ytelser: 4
Motoren gjør ikke Levorg til en racer fra stillestående, men den er ivrig klar til innsats oppe i fart. 5,2 sekunder for 60-100 km/t er raskere enn mange stasjonsvogner med tolitersdiesel og rundt 150 hk, mens 7,1 sekunder for 80-120 km/t ikke utmerker seg like mye.
TESTDATA Subaru Levorg 1,6 DIT
- 0-100 km/t, sek.: 9,5
- 60-100 km/t, 3. gir: 6,2
- 60-100 km/t, 4. gir: 8,0
- 60-100 km/t, 5. gir: 11,2
- 60-100 km/t, kickdown: 5,2
- 80-120 km/t, 3. gir: 7,2
- 80-120 km/t, 4. gir: 8,8
- 80-120 km/t, 5. gir: 12,5
- 80-120 km/t, kickdown: 7,1
- Støy tomgang, dBA: 39,1
- Støy 50 km/t, dBA: 66,4
- Støy 80 km/t, dBA: 70,7
- Støy 100 km/t, dBA: 72,7
- Testforbruk, l/mil: 0,75
Levorg greier ikke å holde følge med konkurrenten Skoda Octavia 4x4 med 1,8-liters bensinturbo. Skodaen gjør unna de samme akselerasjonstestene på hhv. 4,2 og 5,4 sekunder. På den annen side er den ikke så langt bak BMW 320d (190 hk) xDrive, som trenger 4,7 sekunder fra 60 til 100 km/t.
Eksteriør: 5
Vi liker utseendet, men vi føler samtidig at vi må forklare hvorfor vi gjør det. For vi forstår godt om ikke alle andre liker det.
Levorg ser spesiell ut. Den har lengden til en familiestasjonsvogn. Samtidig er den smalere enn mange kompaktbiler, og også akselavstanden (265 cm) er som i en kompaktbil. Den er ganske så lik verstingen WRX fra snuten (inkludert stort luftinntak) til sånn cirka midt på bilen. Deretter kommer stasjonsvognhekken, som er ganske lang, men slank.
Vi liker at den ikke er som alle andre, og at utseendet passer til hva bilen faktisk er: Blant stasjonsvognene er dette er en ganske så kvass kjøremaskin, og det kan det gjerne vises også på utsida. Den er en slags styggpen, på den rette måten.
Interiør: 3
Innvendig har Subaru Levorg en kvalitetsfølelse som kan kalles typisk for folkelige biler fra Asia. Testbilen har skinnseter, men interiøret virker likevel ikke jålete. I lav høstsol er det ofte gjenskinn i info-/naviskjermen som gjør den lite lesbar.
De slanke ytre formene betyr at baksetet ikke er bredt, men det er god plass til knær og hode selv for temmelig høye personer.
Bagasjerommet kan ikke konkurrere med eksempelvis Skoda Octavia. Det er høyden i lasterommet det skorter på i Levorg. Et ganske stort ekstrarom finnes under bagasjeromsgulvet, men det hjelper ikke mye når man skal ha inn store gjenstander. Levorg mangler «skiluke» i bakseteryggen.
Komfort: 4
Her er inntrykket vårt litt splittet. På den ene siden passer fjæringen perfekt i en sportslig stasjonsvogn. Det er fast, men langt mer smidig enn i de fleste tyske stasjonsvogner med sportsunderstell.
Vi synes dessuten at det er lett å finne en god sittestilling og at setene er komfortable også når vi kjører langt.
Men på grov asfalt er det mye hjulstøy, og ruller du over løsgrus, er det lyden av stein mot bart metall du hører. Dette er, dessverre, litt for typisk Subaru.
Sikkerhet: 4
Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har i skrivende stund ikke kollisjonstestet Subaru Levorg. I slike tilfeller pleier vi å sette standardkarakteren fire for sikkerhet.
Subaru Levorg har alt det sikkerhetsutstyret man forventer å finne i en moderne bil i dag, unntatt autobrems. Inntil en autobremsfunksjon (varsler/bremser ved kollisjonsfare) er på plass, kan Levorg etter EuroNCAPs ferskeste graderingssystem ikke få full pott og fem av fem stjerner som hovedkarakter.
Vi antar at Subaru sørger for å få slikt utstyr på plass så raskt som mulig. Det er tilgjengelig i andre Subaru-modeller.
Pris/utstyr: 4
Subaru Levorg fås i to utstyrsversjoner. Det er snakk om «ferdigpakker» med svært få muligheter for tilvalg.
Classic koster 374.900 kroner. Testbilen, med utstyrsgrad Sport Premium, koster 434.900 kroner (uten leveringskostnader). Den har masse utstyr, men på japanmåten. Det er godt og fornuftig, men uten å virke veldig påkostet.
Prisen for testbilen er rundt 50 000 kroner høyere enn for en Skoda Octavia med 4x4, 180 hk, automat og topputstyrsgruppa (på tilsynelatende evig kampanjepris).
Du vil ha mer lyst til å kjøre Levorg enn Octavia. Men det spørs om du har lyst til å betale såpass mye mer for kjøregleden. Dette er et vanskelig punkt for Levorg.
Biler med firehjulsdrift og automat pleier å være attraktive på bruktmarkedet.
Forbruk: 3
Subaru Levorg har et oppgitt forbruk på 0,71 liter per mil. I dag er det mye, nesten uansett hva den sammenlignes med. Vi vet imidlertid at man ikke skal legge for mye vekt på oppgitt forbruk, som fastsettes på en virkelighetsfjern måte.
I vår faste testrunde, som vi kjører så likt som mulig med alle testbiler, blir resultatet 0,75 l/mil. Slik sett er Levorg en bil med et ærlig oppgitt forbruk. Ved nærkjøring bruker Levorg nærmere literen på mila.
Testforbruket er ikke imponerende lavt, men det er i dette området bensinbiler med 4x4 og automat havner i våre tester. Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4 brukte til sammenligning 0,78 l/mil i testrunden.
Konklusjon: 5
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Om du setter kjøreegenskaper og supert firehjulsdriftssystem høyt, er Levorg en bil du definitivt bør se på. En folkelig bil med BMW-kjøreferdigheter er ikke hverdagsmat.
På andre områder er Levorg på jevnt volumbilnivå. Den mangler per i dag autobremssystem, noe vi regner med at Subaru raskt sørger for at den får.