MINI COUNTRYMAN
Store-MINI har vært i skjønnhetssalongen
Ladbare Countryman er den klart mest solgte Mini-en i Norge. Nå har den vært gjennom en LCI.
Daimler AG kaller det ifølge Auto Bild for MOPF - Modellplege. Volkswagen-gruppen kaller det PA, Produktaufwertung, mens BMW bruker LCI (Life Cycle Impulse). Det dreier seg om det vi gjerne kjenner som facelift - eller ansiktsløft - av en allerede kjent bilmodell. Nå har LCI kommet til Mini Countryman. Med en lengde på fire meter, høyde på 1,6 meter, fire dører, fem seter og en bakkeklaring på 16,5 centimeter er Countryman den største og mest klumpete Mini-en.
Ansiktsløftet på Countryman består av rekke nye designelementer som skiller den fra sin forgjenger. LED-hovedlys med en rekke funksjoner er nå standard. I tillegg kan den fås med adaptive LED-hovedlykter, hvor lyset automatisk tilpasser seg ulike kjøresituasjoner og møtende trafikk. Den nye fronten kjennetegnes først og fremst med skarpere linjer i støtfangeren og et mer sportslig uttrykk. Bak er det særlig «Union Jack»-lysdesignen som skiller seg ut som nytt. Interiøret har også fått sine oppgraderinger og nye funksjoner, både synlige og ikke synlige. Sportsratt er nå standard i alle modeller og infotainmentsystemet har fått nytt innhold. Mest iøynefallende er den nye digitale instrumenteringen bak rattet. Den fem tommer store skjermen får også selskap av en 8,8 tommer stor touchskjerm på dashbordet om ønskelig.
Ladbar bestselger
Som før har den en tresylindret bensinmotor koblet rett på forhjulene, mens en elektrisk motor på 65 kW driver bakhjulene. Sammen utgjør de den hybride firehjulsdriften med en samlet motoreffekt på 224 hk og et dreiemoment på 385 Nm. Batteriet har en kapasitet på 9,6 kWh og skal gi ladbare Countryman en elektrisk rekkevidde på opptil 52 km (WLTP). 0-100 km/t skal gå unna på 6,8 sekunder og toppfarten nås ved 196 km/t.
Produksjonen av de nye Mini Countryman-modellene starter i juli. Prisen på Countryman Cooper SE All4 starter på 418 900 kroner. Plug in-varianten av Countryman er den mestselgende Mini-modellen i Norge, men vil i år antakelig få konkurranse av helt elektriske Mini Cooper S E om å bli Mini-bestselgeren.