TG 6.9 X med 150 hk Yamaha

Sprek helårsbåt

Finske TG Boats er kjent for enkle og solide bruksbåter.

Først publisert Sist oppdatert

Tekniske data TG 6.9 X med 150 hk Yamaha

  • Legde: 6,8 m
  • Bredde: 2,5 m
  • Vekt, ca.: 1000 kg
  • Motor: 100-115 hk
  • Drivstoff kapasitet: 180 L
  • Konstruksjonskategori (CE): C
  • frejamarine.fi

Kunsten å lage en liten båt med stor hytte i midten er ikke noe for alle. Enten blir den rar å kjøre, eller så blir det for lite plass. Nå kan de se ut til at TG har fått det til med sin nykommer på 22 fot.

TG 6.9 X ble lansert under den store båtmessa Vene Båt i Helsingfors tidligere i år, før vi fikk satt beina på dekk i den finske skjærgården nylig. Her kunne vi slå fast at båten har blitt noe mer polert i forhold deres øvrige modeller. Dette blir ellers en oppfølger TG Alfa og TG 5.9 som ble lansert våren 2012.

Genistreken er at kabinen er her plassert noe mer til senter enn det som er vanlig fra dette verftet. Dette gir et noe større akterdekk, i tillegg til at det fortsatt er plass igjen forut, selv om dette er minimalt.

I tillegg stiller både for- og akterdekk med patent for hurtigtømming av vann, noe som vil bli påbudt om et par år. Flott styrehus. Men rosinen i pølsa blir definitivt styrehuset. Her bys det på sitteplasser til seks personer i tillegg til føreren.

Vi sitter nesten helt midtskips ved førerplassen, noe som gir utmerket sikt i de fleste retninger. I tillegg er også ergonomien i toppklasse.

Ellers er det lagt opp til en 12-tommers multifunksjonsskjerm, for alt fra motordata til navigering. En skikkelig takluke gjør livet lysere når værforholdene tillater det. Her er det også mulighet å rigge til to køyer i hytta.

Her er det videre relativt lett å flytte seg rundt på båten, med solide steg og gode gripemuligheter.

I tillegg er det lagt inn smart belysning på flere steder, slik at det blir litt enklere å få beina på riktig plass i mørket.

HYTTE: Hytta har fått god isolering og veldimensjonert førerplass. Det kan også rigges fram to soveplasser på tvers. FOTO: Heikki Alatalo
HYTTE: Hytta har fått god isolering og veldimensjonert førerplass. Det kan også rigges fram to soveplasser på tvers. FOTO: Heikki Alatalo

Kjekt med motor

GJENNOMGANG: Ferden gjennom hytta fra akterdekk til baug byr på lite utfordring, men noen trinn er det like vel å passe på. FOTO: Heikki Alatalo
GJENNOMGANG: Ferden gjennom hytta fra akterdekk til baug byr på lite utfordring, men noen trinn er det like vel å passe på. FOTO: Heikki Alatalo

På motorsiden legges det opp til fra 100 til 150 hestekrefter. Vår testbåt var rigget med 150 hk, noe som er rikelig med kraft til last og ellers et godt marsjfartområde. Skroget er forsterket noe i forhold til original- eller grunnversjonen 6.9 Pro, dessuten er det forskjeller på utstyr og innredning.

Den vil i de fleste tilfeller by på rundt 40 knop på topp, som under vår testrunde.

I Finland er det Yamaha som råder akterspeilet på disse båtene. Her til lands blir båten solgt frittstående etter det vi erfarer. En av forhandlerne her til lands er Marina Service i Kragerø. Her får vi opplyst at med en Yamaha 150-hester blir prisen 457 000 kroner (Yamahas F150 AETX). Hk-avgiften er ellers historie.

Uten motor ligger prisen på rundt 40 000 euro. De første båtene er ventet til landet rundt november.

TAKLUKE: Med en relativt stor takluke på plass blir også sommerdagene overkommelige i om bord i nyheten TG 6.9. FOTO: Terje Haugen
TAKLUKE: Med en relativt stor takluke på plass blir også sommerdagene overkommelige i om bord i nyheten TG 6.9. FOTO: Terje Haugen