Sono Sion

Sono Sion: Pris, rekkevidde, dato, tilhengerfeste og plass i bagasjerom

Sion er ikke bare en batteridrevet elbil, den er en soldrevet elbil. Den tyske produsenten sier du kan kjøre 30 km om dagen kun på solenergi. Her er alt vi vet om pris, rekkevidde, lanseringsdato i Norge, plass og tilhengerfeste.

Pluss ikon
SONO SION: Den tyske bilprodusenten Sono Motors har utviklet elbilen Sion, som i tillegg til et batteri på mellom 35 og 45 kWh er bilen dekket av 330 solpaneler som skal gi om lag 30 km med ekstra rekkevidde per dag - det holder til manges daglige småkjøring. Elbilen kan leveres i Norge og skal være på veien i 2019.
SONO SION: Den tyske bilprodusenten Sono Motors har utviklet elbilen Sion, som i tillegg til et batteri på mellom 35 og 45 kWh er bilen dekket av 330 solpaneler som skal gi om lag 30 km med ekstra rekkevidde per dag - det holder til manges daglige småkjøring. Elbilen kan leveres i Norge og skal være på veien i 2019. Foto: (Sono Motors)
Først publisert

De to største årsakene til at nordmenn dropper å kjøpe elbil er rekkevidde og tilgang på lading.

Det viser en undersøkelse InFact har gjort for NAF. 48 prosent svarer at rekkevidde og lading er hovedhindrene.

Selv om elbilsalget i Norge er høyt, går det ikke raskt nok om regjeringen skal nå målet om å kun selge nye nullutslippsbiler fra 2025.

Ved utgangen av mai 2018 lå salget 11.400 elbiler etter skjemaet, ifølge fungerende kommunikasjonssjef Nils Sødal i Norges Automobil-Forbund (NAF).

Det er et problem det tyske selskapet Sono Motors kan ha en løsning på. De bygger elbilen Sion, som er dekket av solcellepaneler over det hele. Bilen får nå oppmerksomhet av World Economic Forum, som skriver at «denne soldrevede bilen lar deg kjøre gratis».

Rekkevidde på Sion

Elbilen får en kapasitet på batteriet på mellom 35 og 45 kWh. Sion skal ha en rekkevidde på 250 km. Sono Motors opplyser at dette verken er NEDC-eller WLTP-tall, men «reell rekkevidde». Effekten er på 80 kW, som tilsvarer 107 hestekrefter.

Bilen skal være på veien i 2019. Så langt har over 5000 mennesker betalt for å reservere et eksemplar.

Energien fra de 330 solpanelene på Sion kan enten brukes direkte til å drive bilen framover eller til å lade batteriene.

Mens en vanlig elbil må lades når batteriene er tomme, kan en soldrevet bil i teorien gå og gå. Sono Motors hevder Sion kan kjøre 30 km om dagen selv om batteriene er tomme. Solcellene produserer drøyt 1200 W på topp med en effektivitet på 24 prosent. Sono kaller teknologien for viSono.

LADING: Elbilen Sono Sion kan lades med en vanlig stikkontakt så vel som hurtiglades med en 50 kW lader. I tillegg sørger solpaneler over hele bilen for å gi ytterligere med energi.
LADING: Elbilen Sono Sion kan lades med en vanlig stikkontakt så vel som hurtiglades med en 50 kW lader. I tillegg sørger solpaneler over hele bilen for å gi ytterligere med energi. Foto: (Sono Motors)
GREI OVERSIKT: Midtseksjonen av dashbordet gir informasjon om hastighet og hvor mye strøm som er igjen på batteriet. På venstre side ser du hvor mange kilometers rekkevidde solcellene genererer. Etter 24 timer vil «sol-kilometerne» overføres til midtseksjonen og legges til den totale rekkevidden.
GREI OVERSIKT: Midtseksjonen av dashbordet gir informasjon om hastighet og hvor mye strøm som er igjen på batteriet. På venstre side ser du hvor mange kilometers rekkevidde solcellene genererer. Etter 24 timer vil «sol-kilometerne» overføres til midtseksjonen og legges til den totale rekkevidden. Foto: (Sono Motors)

Lading av Sion

Det er uklart hva effekten på solpanelene vil være i Norge for eksempel på vinterstid.

Sion kan også benyttes som en normal elbil og kan lades med en vanlig stikkonktakt, Type2-plugg eller CCS for hurtiglading opp til 50 kW.

Det vil ta rundt 13 timer å fullade et helt tomt batteri fra en normal stikkontakt. Med en hurtiglader på 50 kW kan batteriet fylles til 80 prosent på 30 minutter.

Pris på Sion

Sono Motors har en litt annen strategi for pris på Sion enn andre produsenter. Selve bilen koster 16.000 euro (cirka 150.000 kroner) i Tyskland.

I tillegg kan en velge å leie batteriet for en månedlig sum eller kjøpe hele med en gang. Med dagens priser på batterier er summen for engangskjøpet 4000 euro (cirka 38.000 kroner).

Totalt snakker vi i dag om en pris i Tyskland på i underkant av 200.000 kroner.

GOD PLASS OG TILHENGERFESTE: Sono Sion skal ha et bagasjerom på 650 liter. Den kommer også utstyrt med tilhengerfeste.
GOD PLASS OG TILHENGERFESTE: Sono Sion skal ha et bagasjerom på 650 liter. Den kommer også utstyrt med tilhengerfeste. Foto: (Sono Motors)

Dato for Sion i Norge

Sion skal være på veien mot slutten av 2019.

Sono Motors opplyser til Side3 at Sion vil være mulig å kjøpe i Norge. Bilen kan reserveres allerede i dag, alle kjøp foregår via selskapets nettside.

- Typegodkjenningen vil være gyldig i alle EU-land, men også i Sveits og Norge. Vi leverer bil gratis i Bremerhaven i Tyskland, men kan sende den dit kunden ønsker mot en ekstra kostnad, sier Julius Zimmer i Sonos til Side3.

ENKELT INTERIØR: Det oser ikke akkurat luksus av Sion, men en 10 tommers infotainmentskjerm og luftfiltersystem basert på mose gir et futuristisk blikkfang.
ENKELT INTERIØR: Det oser ikke akkurat luksus av Sion, men en 10 tommers infotainmentskjerm og luftfiltersystem basert på mose gir et futuristisk blikkfang. Foto: (Sono Motors)

Tilhengerfeste og plass i bagasjerom på Sion

Gode nyheter for nordmenn: Sion kommer med tilhengerfeste.

Hvor mye den kan trekke er avhengig av bilens totalvekt, som ikke er hugget i sten ennå. Men Sono Motors oppgir minst 750 kg.

Bagasjerommet oppgis å være på 650 liter. Legges baksetene ned, øker plassen til 1250 liter.

VIDEO: Slik ser Sono Sion ut innvendig og utvendig:

Kilde: Sono Motors