Første tur

Som en trofast, lurvete gammel bikkje

Den gamle terrengkjempen utvikler seg litt videre – i sneglefart.

TIL SIN RETT: Defender viser at den har et og annet å by på når ""the going gets tough"".
TIL SIN RETT: Defender viser at den har et og annet å by på når ""the going gets tough"".
Først publisert Sist oppdatert

Som en trofast, lurvete gammel bikkje nekter Defenderen å dø. Tross at Land Rover presenterte DC100-konseptet for noen måneder siden - et konsept som skulle vise fram en ny generasjon teknologisk, økologisk Defender - har de nå utsatt døden for den tapre, gode originalen til 2017.

Dette innebar å klemme den gjennom utslippsforskriftene Euro V, så Defenderens 2,4-liters diesel har blitt redusert til en 2,2-liter og fått seg et fiffig partikkelfilter.

Selv om effekten og dreiemomentet er uendret, har CO2-utslippet falt til et ikke så veldig sparsommelig 295 g/km (for LWB 110), og forbruket har gått ned til 0,9 l/mil.

Beckham-godkjente Evoque

Den nye motoren er en enorm forbedring. Med et akustisk deksel i tillegg gjør den jobben sin mye mykere, og pludrer stille i stedet for å brøle gjennom hele kupeen.

Likevel er dette en hårete gammel greie i forhold til standardene for moderne turbodieseler, og en kraftpakke mer egnet til å dra en bison ut av ei myr enn å suse av sted på E6 - en bil som mener at støy, vibrasjoner og grovhet er målet, og ikke feilskjær.

Den kan kanskje stå i samme garasje som Beckham-godkjente Evoque, og den kan oppfylle Euro V, men det er fremdeles den gamle Defenderen: Dønn kraftig fjæring, stigechassis og 50-talls kjørestilling.

FØRSTE TUR: Land Rover Defender 110
FØRSTE TUR: Land Rover Defender 110

I det store og hele vil Defender være en parentes i en verden med monocoque, sekvensiell turbolading og muligheten til å føre en samtale med passasjeren ved siden av når du kjører i 100 km/t.

Men det er fremdeles en helt spesiell maskin med virkelig forbløffende terrengegenskaper, og den tøffer videre selv når vannet står opp til vinduene.

En ny sekstrinns girkasse, med et superlavt førstegir og krabbegir i tillegg, får den gamle traveren til å jobbe seg oppover nesten loddrette elvebredder mens du tar føttene vekk fra pedalene og lar deg imponere av egenskapene til den gamle klassikeren.

For ekspedisjoner

FØRSTE TUR: Land Rover Defender 110
FØRSTE TUR: Land Rover Defender 110

Hvis du skal krysse en Amazonas eller vil opp en Himalaya, finnes det ingen som slår Defenderen. Disse egenskapene får den ikke til å bli en moderne SUV, men det er mer enn nok til å sikre at den overlever til 2017.

RUSTIKK: Ikke akkurat premium.
RUSTIKK: Ikke akkurat premium.

Da vil denne bikkja, ifølge selv de mest lidenskapelige kildene, bli ført bak låven og få begge løpene fra en kaliber 12.

Og arvtakeren? Noe som er mye nærmere DC100. Dette er nesten slutten på reisen til den gamle jenta. Nesten.

SPESIFIKASJONER

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Motor: 2198 ccm, 4 syl,

KONSEPT: Land Rover Defender DC100
KONSEPT: Land Rover Defender DC100

Drift: 4WD:

Kraft: 123 hk, 360 Nm,

Forbruk: 0,9 l/mil,

CO2: 295 g/km

0-100 km/t: 15,8 sek,

Toppfart: 145 km/t

Vekt: 1955 kg

DOMMEN: Ignorer dette med "økonomi" og "raffinement". Dette er den gode, gamle og røffe Defenderen. Og takk for det

Les også:

Her er fotoboksene som tar flest råkjørere

Hver kilometer koster 1062 kroner i denne kjerra

KONSEPT: Land Rover Defender DC100 Sport.
KONSEPT: Land Rover Defender DC100 Sport.

Denne mega-SUV-en er kongen av forkortelser