Smart Repair
Karosserireparasjoner til lavpris
Dersom du har fått en karosseriskade på bilen kan det være vrient å avgjøre om du skal ta den på forsikringen eller ikke. Men selve verkstedkostnaden kan du gjøre noe med, og spare store beløp.
En lav portstolpe som sniker seg inn i venstre blindsone kan utrette irriterende skader. Denne gangen ble det et hull og noen skrammer i venstre forskjerm.
En skade som ligger i grenseland for hva som er økonomisk å ta på kaskoen, og i jakten på et billig, men godt alternativ dukker disse punktskadeverkstedene opp.
Under halv pris
I dette tilfellet er det en filial av MPS Micropaint-kjeden. Punktreparasjon er et alternativ som kan senke reparasjonskostnaden betydelig.
I dette eksempelet ble skaden taksert til drøye 17.000 kroner på et tradisjonelt karosseriverksted, mens punktskadeverkstedet fakturerte 6000 kroner (pluss 2500 kroner for utbedring av et par andre småskader) for samme arbeidet.
– Vi har et stort privatmarked, forteller verkstedleder Johnny Bostrøm hos Micropaint.
– Og vi får også mange skadetilfeller henvist fra forsikrings-
selskapene.
Dette aktuelle tilfellet dreide seg om en plastskade, og en portstolpe som hadde laget et hull i skjermen. Det første som ble gjort var å varme opp skadestedet slik at plasten smeltet sammen.
I tillegg ble det forsterket med stifter rundt skadestedet.
Dernest ble skadestedet planslipt for å klargjøre det for sparkling. Etter at sparklet ble lagt på og hadde tørket, var det tid for sliping. Til slutt var det da var det klart for lakkering.
Forholdsvis ny metode
Metoden går under navnet Smart Repair, som egentlig en forkortelse for «Small Medium Area Repair Technique», og innebærer at små og mellomstore områder repareres med en egen teknikk. Smart Repair-metoden har ifølge Bostrøm eksistert i Norge i rundt ti år, mens den i Sverige har vært til stede i langt flere år.
– Mange av dem som kommer til oss har allerede sjekket metoden på nettet og vurdert hva det dreier seg om, mens andre blir overrasket over hvor enkelt det er, forklarer Bostrøm.
I dette tilfellet var det snakk om en plastskade, men dersom det hadde vært snakk om en metallskjerm ville det sannsynligvis bare blitt en bulk og ikke et hull.
– Det ville vært en skade som vi hadde rettet ut og deretter lakkert, utdyper Bostrøm.
Få et skriftlig tilbud
Hos NAF er de generelt positive til at det finnes rimeligere reparasjonsmetoder i markedet.
– Metoder som for eksempel Smart Repair og Micropaint egner seg for reparasjon av mindre lakkskader og bulker, sier Audun Bergerud, teknisk konsulent hos NAF.
– Men bileier må forsikre seg om at eventuelle lakk- og rustgarantier ikke blir påvirket, så sjekk med merkeforhandler, legger han til.
Aktørene må ifølge Bergerud forholde seg til Håndverkertjenesteloven, som innebærer at det skal uføres et faglig godt arbeide.
Han understreker at ved reparasjon av for eksempel støtfangere kan disse ha diverse sensorer eller følere for førerstøttesystemer, og da er det viktig og å sjekke at dette fungerer som det skal etter reparasjonen.
Bergerud trekker også frem at man bør få et skriftlig tilbud.
– Og som ved andre reparasjoner, bør du innhente tilbud fra flere.
Kan redusere forsikringspremiene
I forsikringsbransjen er man positivt innstilt til punktreparasjoner. Hos KLP Forsikring ønsker man at flere benytter seg av denne reparasjonsmetoden fordi det blant annet vil kunne føre til reduserte reparasjonskostnader som igjen vil redusere forsikringspremien.
Firma som tilbyr Smart Repair
Smart Repair Norge
Quick Car Fix Bilkosmetikk
MPS Micropaint Mikrolakk
Handz On Smart Repair
Bilpleie AS Klarlakk
Car Spa Smart Repair
Auto Bilskade AS
Oversikten er ikke utfyllende og baserer seg på et søk på internett på «Smart Repair». I tillegg tilbyr mange av de større bilmerkene Smart Repair.
Men selskapet har registrert en viss skepsis hos kundene til Smart Repair-metoden.
– Mange har nok følt at dette er «halvveis» reparasjoner og har heller ønsket å reparere bilene sine på den gamle tradisjonelle måten med lakkering av hele flater på grunn av fargen, forklarer Svenn Huneide, takstansvarlig hos KLP Forsikring.
– Men vi mener at kvaliteten på slike reparasjoner i mange tilfeller kan være like høy som ved bruk av tradisjonell metode. Vi vil nok sannsynlig i nær fremtid derfor kreve en større andel punktreparasjoner av våre skader.
Hos Tryg forsikring er man også opptatt av å redusere reparasjonskostnadene av hensyn til kundene, men noen ganger vil de likevel velge den dyrere metoden med å skifte ut og hellakkere en karosseridel.
– Noen ganger kan en punktreparasjon være hensiktsmessig og riktig, andre ganger vil en delutskifting være nødvendig. Når vi anbefaler punktreparasjoner og smart repair, er det under hensyn til at reparasjonen skal være av høy kvalitet og ikke forringe verdien av bilen ved at det for eksempel oppstår fargeforskjeller, forklarer Ole Irgens, kommunikasjonssjef hos Tryg Forsikring.
Gjør en bonusvurdering
Spørsmålet om man skal ta reparasjonen på forsikringen eller egen lommebok, handler ifølge Huneide om hva som vil koste mest, skadekostnaden eller egenandelen og bonustapet.
– Her må du vurdere reparasjonskostnaden opp mot betingelsene i forsikringen din.
Dersom reparasjonskostnaden er lavere enn egenandelen og bonustapet, er det ikke lønnsomt å benytte seg av forsikringen.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 17 2019
Denne saken ble første gang publisert 30/09 2019, og sist oppdatert 30/09 2019.