Disse bilene bruker politiet
Slik kjenner du igjen en sivil politibil
Tegnene som avslører en sivil politibil.
Det skjer så raskt. Uten at du tenker over det har høyrefoten blitt litt for tung. Du har heftig musikk på stereoen og asfalten er tørr og fin. Øynene er festet på veien, og du legger ikke merke til at den nøytrale Mercedes-en du nettopp passerte i litt for høy hastighet umerkelig henger på deg litt for lenge, før den plutselig ligger rett bak deg og det blinker i blått.
Kostbar stopp
En slik opplevelse vil koste deg fra 800 til 10.650 kroner. Kjører du i 90 km/t i en 70-sone vil du måtte ut med 4.700 kroner.
Fartsgrensene er selvsagt satt for at de skal etterleves. Noen ganger krever kjøreforholdene at du også bør senke farten langt under den oppgitte fartsgrensen.
Behov for diskresjon
Foruten å kontrollere trafikken og ta de som kjører for fort eller for farlig, brukes også sivile politibiler til andre oppgaver i politiet. Politiet kan noen ganger ha behov for å opptre diskret, både for selv å ikke bli sett, men også for å beskytte både fornærmede og gjerningspersonen i en sak.
– Sivile politibiler brukes til oppgaver som også gjøres med uniformerte politibiler. En uniformert politibil har en mye større forebyggende effekt på veien og blant publikum. Ved noen typer tjenester/oppdrag kan det være behov for å ha en sivil tilnærming, som for eksempel hos Utrykningspolitiet eller til spaning, opplyser kommunikasjonsrådgiver Marianne Moss hos Politiets fellestjenester.
LES OGSÅ: Kan du disse Snapchat-triksene?
-Er det noen forskjeller på en sivil og en uniformert bil, med tanke på utstyr – om vi ser bort fra uniformeringen?
– Utstyrsnivået på en sivil og uniformert politibil er i utgangspunktet det samme, sier Marianne Moss.
Det betyr at en sivil politibil vil ha de samme kapasitetene som en uniformert politibil, med tanke på teknisk utstyr og annet materiell man normalt finner i en norsk politibil, som for eksempel fartsmåler, utstyr for å måle promille og eventuelt våpen.
Disse bilene er det flest av i politiet
For å kunne plukke ut en sivil politibil, kan det være greit å vite hvilke typer biler politiet bruker. Ifølge Politiforum.no finnes det over 80 forskjellige bilmodeller i politiet. I snitt er en norsk politibil 7,4 år gammel, med årsmodeller fra 1995 og frem til i dag.
- Hvilke biler bruker Politiet i dag?
– Politiet benytter BMW og Mercedes i dagens bilavtale for utrykningskjøretøyer. I den forrige avtalen benyttet politiet blant annet VW Passat, Mercedes-Benz og Audi, sier Marianne Moss.
Ifølge en artikkel hos Politiforum.no er dette de vanligste politibilene i Norge, basert på statistikk fra Statens vegvesen:
1. Volkswagen Passat
I 2006 ble VW Passat standardmodell for vanlige patruljebiler i Politiet, skriver Politiforum. Det finnes i dag 583 biler av denne typen i aktiv tjeneste.
2. Mercedes-Benz Vito
Dette har vært «maja» til Politiet siden 2006. I Finnmark og Møre og Romsdal er dette den vanligste bilen, skriver Politiforum. Totalt er det 393 biler av denne typen i drift per i dag.
3. Ford Focus
Ford Focus er ikke en uniformert politibil, men er vanlig som sivilbil. Det finnes 374 Focus i Politiets tjeneste.
4. Ford Mondeo
Ifølge Politiforum.no var Ford Mondeo en vanlig patruljebil, men har senere blitt brukt som administrasjonsbil og som sivilbil. Det finnes 135 stykker i aktiv tjeneste.
5. BMW 525/520
BMW 520 xDrive ble valgt som liten patruljebil for politiet i 2015. Totalt finnes det 110 stykker av disse i aktiv tjeneste i dag.
LES OGSÅ: Han er Mexicos farligste mann
Kjennetegn ved en sivil politibil
Det er lenge siden det var lett å spotte en sivil politibil, som gjerne var en Volvo 240 der det satt to kortklipte karer i blå skjorter. I dag bruker politiet nøytrale og «rene» biler som du ikke vil reagere på dersom du ikke vet hva du skal se etter.
Ifølge Auto, Motor & Sport i Sverige finnes det likevel noen kjennetegn som avslører en sivil politibil. Vi har plukket ut noen av punktene fra listen til Auto, Motor & Sport og tilpasset den til norske forhold:
1. Blålys i grillen
Det er lenge siden store 1000-metere med et visst blåskjær var kjennetegnet på en sivil politibil. I dag er blålysene gjemt i grillen, under eller i støtfangeren. Når blålysene er slukket, er de nesten umulige å se dersom du ikke går helt inntil bilen.
2. Blålys i rutene
Bak mørke vindusruter vil du kunne skimte ekstra blålys i en sivil politibil. Sotete ruter kan være en indikasjon på en sivil politibil, men samtidig er mørke vindusruter blitt så vanlig at det vil nærmest være umulig å oppdage blålys på innsiden av ruten på avstand – eller for å ikke si i fart.
3. Uvanlige speil
På politiversjonen av Volvo V90 sitter det et blålys under sidespeilene. Dette kan sees som en ekstra liten «klump». Noen vil også kanskje ha et ekstra speil på høyre sidespeil og kanskje et ekstra speil inne i bilen. Ikke helt ulikt et kjøretøy fra en kjøreskole.
4. Sjekk bilnummeret
En sjekk av hvem som eier bilen, kan raskt avsløre om det er Politiet som står parkert foran naboens hus. Du kan sende en SMS til 2282 med teksten: Regnr AB12345. Bytt ut siste del med et reelt nummerskilt, og du får raskt en SMS i retur med informasjon om hvem som eier bilen.
5. Mye utstyr
Har bilen bak deg mye «utstyr» på dashbordet og i frontruten, kan det også være tegn på at det er en sivil politibil, men vær klar over at dashbordkamera er blitt ganske vanlig utstyr hos mange bilister.
6. Bilmodell
Nyere Mercedes og BMW-er i tillegg til Ford Mondeo og Ford Focus er typiske kandidater til å være sivile politibiler i Norge. I Sverige går det i Volvo V70 og Volvo XC70, men de har også Volvo V90 og V90 Cross Country. I Sverige står Volvo for 95 prosent av leveransen til politiet, ifølge Auto, Motor & Sport.
For ordens skyld oppfordrer vi alle bilister til å kjøre forsiktig, holde fartsgrensene og se mer på veien enn i sladrespeilet.