Luksus på 1. klasse
Luksussuite i skyene
Flyselskapet Emirates er alene om å tilby 1. klasse med egen suite. Mange nordmenn takker ja til luksustilbudet.
Konkurransen om å tilby billige flybilletter er stor. Men så er det noen som går motsatt vei og tilbyr ultraluksus i luften selv om det koster flesk.
Det var mange som smilte i skjegget da Emirates startet opp direkterute fra Oslo til Dubai med 1. klasse om bord for fem år siden. De færreste arbeidsgivere tillater sine ansatte å fly med de aller dyreste billettene. Til gjengjeld har det vist seg at det er stadig flere nordmenn som unner seg ekstra luksus når de drar på privat feriereise.
LES OGSÅ: Første klasse er tilbake hos flyselskapene
Det lille ekstra
– Til å begynne med var de typiske passasjerene folk på bryllupsreise. Nå virker det som om stadig flere unner seg litt ekstra når de skal på en eksotisk ferie. Selv om det koster er ikke billettprisen uoppnåelig.
– Alle har råd, bare man lager en spareplan, sier sjef for Emirates i Norge, Terje Grue, spøkefullt.
Vanedannende
I anledning fem års jubileet nylig sendte Emirates Game Changer-utgaven av Boeing 777 ER til Oslo. Av flåten på 157 Boeing 777 er kun 11 innredet med egne luksussuiter for 1. klasse passasjerene.
I denne versjonen er 1. klasse avdelingen foran i flyet innredet med seks avlukker som er utviklet i samarbeid med Merces-Benz. Hver suite har 12 kvadratmeter med boltreplass og skyvedører fra gulv til tak for å gi maksimal komfort og privatliv på turen – i praksis det nærmeste man kommer komforten på en avansert privatjet på et rutefly.
Opplevelsen starter med at man blir hentet hjemme i egen limousin. Vel installert om bord er det bare å nyte maten og oppmerksomheten fra kabinbesetningen som passer på deg hele tiden.
– Pass på, det kan være sterkt vanedannende, advarer Terje Grue.
LES OGSÅ: Luksusyacht inspirert av bilmerke - ser du hvilket?
Pyjamas
Flyet har fått innvilget halvannen times ekstra bakkeopphold på Gardermoen for at spesielt inviterte fra pressen skal få en liten smakebit av luksusen.
Har du noensinne irritert deg over å ikke ha vindusplass? På suite 1K har undertegnede tre vinduer helt for meg selv. På suitene i midten sørger virtuelle vinduer koblet til videokameraer for å gi det samme utsynet.
Men utsikten fra vinduene spiller mindre rolle, her er det underholdningssystemet – man har egen flatskjerm til formålet – egen minibar og det uttrekkbare spisebordet som gjør turen spesiell. Ved hjelp av en egen videoskjerm kan man også prate med eller tilkalle kabinbesetningen.
Når det er på tide å slappe av mellom måltidene kan den komfortable stolen gjøres om til seng. Dyne og pyjamas følger med. Det eneste skåret i gleden er at suitene bare er tilpasset én person, så man må nyte luksusen alene.
Flyr fort
Fem år flyr fort. Da ruten åpnet var Frank Christian Bårdsen fra Moss styrmann på den første flygingen. For å markere jubileet førte Bårdsen, nå kaptein, flyet sammen med styrmann Christian Theisen.
Begge er bosatt i Dubai, og utgjør en av de 160 ulike nasjonalitetene i flyselskapet. I lufta er det i alt 15 norske piloter og 19 norske kabinansatte.
– Det er litt ekstra stas å gjøre høyttalerannonseringen på norsk for en gangs skyld, innrømmer Bårdsen. Han flyr ingen faste ruter og kan ende opp på en av i alt 158 destinasjoner når han setter seg bak spakene. Han er blitt begeistret for steder som Tokyo og Rio, men synes det er ekstra morsom å fly hjem når anledningen byr seg.
Koster flesk
De mest populære destinasjonene for de norske passasjerene har blitt Dubai, Australia, Thailand, Sri Lanka, Filippinene og Mauritius.
Skal man gjøre turen til Dubai til noe helt ekstra koster 1. klasse tur- returbilletten fra 42 500 til drøyt 63 000 kroner. Skal man helt til Sydney koster den fra 65 000 til 84 500 kroner.
Det er bare å lage en god spareplan.
LES OGSÅ: Lexus med luksusbåt
Denne saken ble første gang publisert 10/09 2019, og sist oppdatert 10/09 2019.