Ford S-Max
Slik blir nye Ford S-Max
Norges mest solgte av de store flerbruksbilene.
Ford S-Max har lenge vært Norges mest solgte av de store flerbruksbilene. Den begynner å dra på årene, men selger fortsatt mest sammenlignet med konkurrenter som VW Sharan, Citroën C4 Grand Picasso, Peugeot 5008 og Opel Zafira.
En ny Ford S-Max er ventet til Norge i september. Den kan fås med blant annet firehjulsdrift og en rekke nye sikkerhetsteknologier.
Ifølge Ford blir S-Max den første Ford-modellen på verdensbasis som kan leveres med såkalt Intelligent Hastighetsbegrenser (IH).
Dette er teknologi som skanner trafikkskilt og justerer farten slik at sjåføren holder seg innenfor gjeldende fartsgrense. Du får altså hjelp av bilen til å unngå fartsbøter - eller i verste fall tap av førerkort.
Den smarte hastighetsbegrenseren benytter informasjonen fra trafikkskiltgjenkjenningssystemet for å kunne justere farten til lovlig nivå. Hvis kjøretøyet er utstyrt med navigasjon bruker IH også kartdata for å kontrollere farten.
Fjernlysene på hele tiden
Blendingsfrie LED-frontlykter er en teknologi som blir stadig mer utbredt. S-Max får også slik teknologi. Kort fortalt: Ved å benyttet lysvinkel, lysstyrke og spjeld kan fjernlysene stå på hele tiden, uten at andre trafikanter skal bli blendet.
S-Max kommer også med adaptiv styring som tilpasser rattutslag og styremotstand etter hastigheten.
Sikkerhetsteknologier som blant annet antikollisjonsassistent med fotgjengeroppdagelse, varsling av kryssende trafikk (når du f.eks skal rygge ut av parkeringsplass), blindsonevarsling, filskiftevarsling og føreroppmerksomhetsovervåkning, blir også å finne på listen over ekstrautstyr.
S-Max kan også fås med sidekollisjonsputer i andre seterad i tillegg til syv andre kollisjonsputer for fører og passasjerer.
Seter med kjøling og massasje
Komforten kan også løftes med 8-veis justerbare forseter som både har kjøling og oppvarming. Setene har 11 bevegelige puter som gir en massasjeeffekt til hofter, sete og korsrygg. For første gang tilbys også oppvarmet ratt i S-Max.
Kraftig diesel og firehjulsdrift
Den store flerbruksbilen kommer med en rekke motoralternativer, noen i kombinasjon med firehjulsdrift.
Blant nyhetene er en toliters TDCi biturbo-diesel med elektronisk kontrollert turbo som skal eliminere turboforsinkelse. Den kommer med sekstrinns PowerShift automatgirkasse, og yter 210 hk og 450 Nm.
De oppdaterte TDCi-motorene på 120, 150 og 180 hk har et oppgitt drivstofforbruk på 0,5 liter per mil, som tilsvarer et CO2-utslipp på 129 g/km.
De to kraftigste dieselmotorene kan fås med sekstrinns PowerShift automatgirkasse. Disse motorene kan leveres i kombinasjon med et firehjulsdriftssystem som Ford kaller iAWD.
To EcoBoost-bensinmotorer er også blant alternativene, 1,5-liter med 160 hk eller en 2.0-liter med 240 hk.