Skoda Vision E
Denne elbilen skal mange nordmenn kjøpe. Nå er den i Norge
Skoda Vision E vises fram i Norge under Arendalsuka.
Firehjulsdrift, 500 km rekkevidde, masse plass, hengerfeste og ikke minst: Rimelig pris.
Det er nøkkelegenskapene for Skodas første elbil.
Konseptmodellen vises fram i Norge på Arendalsuka i midten av august 2018, og har fått navnet Vision E.
Rekkevidde på Skoda Vision E
Det er kraftige lithium-ion-batterier som skjuler seg i elbilen. Toppfarten er på 180 km/t.
Til Side3 bekrefter Skoda at rekkevidden på opp til 500 km er ifølge den nye testsyklusen WLTP.
- Interessen fra publikum er enorm. Bilen tiltrekker seg mange mennesker, som er svært nysgjerrige på alt fra pris, rekkevidde og dato, sier kommunikasjonssjef Morten Moum i Skoda til Side3.
Det er få detaljer som er kjent rundt Skoda Vision E, men foruten rekkevidden som nå bekreftes er oppgitt i WLTP vet vi at motoren skal yte en effekt på 225 kW, den trekker på alle fire hjul og at det blir en romslig bil med en lengde og bredde på 4,6 m ganger 1,9 m.
Pris på Skoda Vision E
Uten å gå konkret inn på pris, forteller Skoda at Vision E vil følge tilsvarende prisstrategi som øvrige modeller fra Skoda.
Dermed kan vi forvente en rimeligere elbil enn tilsvarende modeller fra Audi og Volkswagen.
Som en referanse vil en litt godt utstyrt Skoda Kodiaq ligge på mellom 350.000 og 450.000 kroner.
Dato for lansering av Skoda Vision E
Lanseringsdato for bilen er satt til slutten av 2020, og det er foreløpig ikke mulig å sette seg på venteliste eller forhåndsbestille bilen.
- En kan melde seg på et nyhetsbrev. Om det virker som om etterspørselen blir stor nok, vurderer vi nok å ta forhåndsbestillinger, forteller Moum.
Hengerfeste på Skoda Vision E
Mange nordmenn er opptatt av hengerfeste på bilen, og etter det Side3 forstår ligger det i kortene at Vision E kommer med hengerfeste.
Skoda Vision E skal tilfredsstille kravene for autonom kjøring på nivå tre. Det vil si at den kan kjøre på egenhånd i kø og på motorvei, holder seg i kjørefeltet og unngår hindringer. I tillegg skal den gjennomføre forbikjøringer, lete etter parkeringsplasser og både parkere og kjøre ut av parkeringsplassen av seg selv.
Kommer i RS-utgave
Produsenten har tenkt å ta med seg RS-merkevaren til elbilene også – bare at det skal hete eRS.
Det bekrefter styremedlem i Skoda, Alain Favey, til britiske Autocar.
– Utgangspunktet er det samme som i alle vRS-modellene våre: Vi ønsker å gi bilen et sporty design, skarpere kjøreegenskaper, egne seter. Sånt kundene våre kjenner fra før, sier han.
RS-utgaven skal angivelig ikke være raskere enn den vanlige versjonen.
Denne saken ble første gang publisert 13/08 2018, og sist oppdatert 13/08 2018.