Skoda Octavia 1,4 TSI, 2014

Full klaff med sprek bensinturbo

Med 140 hk og kjapp girkasse blir Skoda Octavia mye morsommere enn du skulle tro.

Først publisert Sist oppdatert

Den nye Skoda Octavia har vært en braksuksess på det norske markedet siden stasjonsvognsutgaven kom på sensommeren i 2013.

Per oktober 2014 er bilen den fjerde mest solgte total og den mest solgte stasjonsvognen i Norge. I tillegg er den nummer fire på listen over biler med firehjulsdrift.

Men selv om litt over halvparten av alle Skoda Octavia selges med 4WD, er de forhjulsdrevne variantene også attraktive - ikke minst grunnet gunstige priser. Her kjører vi varianten med 140 hk bensinmotor på test.

Kjøreegenskaper: 5

Tidligere har vi bare kjørt firehjulsdrevne utgaver av Skoda Octavia. Men så lenge det ikke er vinterføre, merker du lite forskjell i veiegenskapene mellom for- og firehjulsdrift.

Bilen oppfører seg slik du forventer av en stasjonsvogn som skal frakte større eller mindre familier i hverdagslivet: Trygt, forutsigbart og lettkjørt.

Her er det ingen sportslige ambisjoner. Likevel kan du kjøre ganske friskt før en lett understyring (bilen tar en lenger svingbue) melder seg. Og i unnamanøveren er Skoda Octavia sikker på foten, tillater en liten vipp med hekken, før stabilitetskontrollen bringer tingene på rett kurs igjen.

TRYGG: Veiegenskapene balanserer fint mellom det sportslige og det trygge. Unnamanøvertesten klarer Skoda Octavia uten tull.
TRYGG: Veiegenskapene balanserer fint mellom det sportslige og det trygge. Unnamanøvertesten klarer Skoda Octavia uten tull.

Motor: 6

Det var stor ståhei da VW lanserte sin 1,4-liters bensinturbo med 140 hk og sylinderutkobling. Den samme motoren, men uten sylinderutkoblingen, finner du under panseret på vår testbil.

Kombinert med syvtrinns DSG-girkasse er dette en nydelig drivlinje for en familiebil. Rask respons, solid dreiemoment, elegant gange og nesten umerkelig lydbilde.

Automatkassen har en enkel jobb; med lett bil, stort turtallsregister og syv utvekslinger å velge mellom, kan den nesten ikke gjøre feil.

Ytelser: 6

Tallene som tikker ut av testutstyret, avslører at den lettbente kjørefølelsen skyldes svært gode akselerasjonstall. Enten vi gir full gass i kickdownakselerasjon, eller låser girkassen i høye gir og tester hvordan trekkraften er.

For en bil som koster fra snaut 310 000 kroner i velutstyrt Elegance-versjon, er ytelsene klasseledende. 60-100 km/t går unna på kvikke 4,7 sekunder.

Eksempelvis bruker Honda Civic Tourer med 120 hk dieselmotor 5,9 sekunder, mens Peugeot 308 SW med 130 hk bensinmotor klarer forbikjøringsøvelsen på 6,1 sekunder. Begge disse er testet med manuelt gir.

Eksteriør: 4

GOD OPPLEVELSE: I 300 000 kroners-klassen holder førermiljø og materialkvalitet til å ta opp kampen med de beste.
GOD OPPLEVELSE: I 300 000 kroners-klassen holder førermiljø og materialkvalitet til å ta opp kampen med de beste.

Skoda Octavia er ikke bilen for deg som vil vekke masse oppsikt. Pene, rene linjer gjør at den ser helt grei ut, men mangler noe av den tyngden og gjenkjennelseseffekten mer prestisjepregete biler i denne klassen har.

Tekniske data

Skoda Octavia 1,4 TSI

  • Motor, cm3: 1395
  • Effekt, hk ved o/min: 140/4500-6000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 250/1500-3500
  • Egenvekt, kg: 1287
  • Tilhengervekt, kg: 1500/640
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 466/181/147
  • Bagasjerom, liter: 610-1740
  • Standard dekkdimensjon: 205/50-17 V
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,5
  • CO2-utslipp, g/km: 116
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,6
  • Toppfart, km/t: 212
  • Pris fra, kr: 308 600
  • Pris testbil, kr: 377 000

Interiør: 6

Vi har skrevet mye positivt om den innvendige plassen i Skoda Octavia stasjonsvogn. Selv i konkurranse med større og dyrere biler, går Octavia seirende ut. Og når prislappen så vidt bikker 300 000 kroner, skal det godt gjøres å finne noe som er rommeligere.

Både baksete- og bagasjeromsplass er formidabel i forhold til de fleste konkurrentene. Interiøret er ikke spesielt spennende, men funksjonelt og praktisk anrettet.

Vår testbil hadde den største betjeningsskjermen. Den fungerer veldig bra, men også den lille versjonen gjør et godt inntrykk.

Komfort: 5

Skoda Octavia er et skoleeksempel på hvordan et godt grunnoppsett av hjulopphenget gir gode egenskaper på flere områder. Vi har allerede nevnt at bilen kjører sikkert.

DETTE HOLDER: Bagasjeromsplassen ligger et nivå over normalen i prisklassen denne Octavia-versjonen konkurrerer i.
DETTE HOLDER: Bagasjeromsplassen ligger et nivå over normalen i prisklassen denne Octavia-versjonen konkurrerer i.

Samtidig har Skoda tatt vare på komforten. Understellet er akkurat stramt nok til at bilen kjører bra, men smidig nok til at den er behagelig selv på krappe ujevnheter. Større dumper takler den med storbilaktig bravur.

Testdata

Skoda Octavia 1,4 TSI

  • 0-100 km/t, sek.: 8,8
  • 60-100 km/t, 5. gir: 7,5
  • 60-100 km/t, 6. gir: 9,9
  • 60-100 km/t, kickdown: 4,7
  • 80-120 km/t, 5. gir: 8,2
  • 80-120 km/t, 6. gir: 10,6
  • 80-120 km/t, 7. gir: 13,8
  • 80-120 km/t, kickdown: 6,2
  • Støy tomgang, dBA: 36,9
  • Støy 50 km/t, dBA: 63,9
  • Støy 80 km/t, dBA: 68,2
  • Støy 100 km/t, dBA: 69,9
  • Testforbruk, l/mil: 0,62

Seter og sittestilling passer bra for de fleste, men vi har noen i redaksjonen som etterlyser mer kontur og gjerne skulle hatt muligheten til å justere vinkelen på sitteputen for bedre støtte under lårene. Løsningen på det er å velge elektrisk justerbare seter (4 000 kroner).

Støymessig gjør bensinmotoren svært lite av seg: 37 dBA på tomgang, mot 48 dBA for diesel. Du trenger ikke måleutstyr for å merke den forskjellen.

Uansett motor, dekkstøy på grov asfalt er en av Octvias få svakheter. En den ikke er alene om i dagens bilverden. I 100 km/t viser måleren snaut 70 dBA, omtrent slik du kan forvente av en bil til drøyt 300 000 kroner i 2014.

Sikkerhet: 5

Skoda Octavia er testet hos EuroNCAP. Der gjorde bilen det bra, får fem av fem stjerner i totalkarakter, med 93 % score for beskyttelse av voksne, 86 % for beskyttelse av barn og 66 % for fotgjengerbeskyttelse.

I kommentarene til resultatene sier EuroNCAP at passasjercellen holder seg stabil i en frontkollisjon. Både fører og passasjer er godt beskyttet, med et lite minus for nedre delen av beinet til føreren, som får betegnelsen tilfredsstillende.

EKSTRA: Velger du skinnseter, koster det deg 14 500 kroner.
EKSTRA: Velger du skinnseter, koster det deg 14 500 kroner.

I sidekollisjon mot bil scorer bilen full pott, mens den får mer trøbbel i den tøffere sidekollisjon mot stolpe. Her får beskyttelse av brystregionen betegnelsen svak. Sete og nakkestøtte gir god beskyttelse mot whiplash ved påkjørsel bakfra.

Du får Front Assist med City Safe nødbrems for 3 500 kroner og med adaptiv cruisekontroll er prisen 5 500 kroner: Både av sikkerhets- og komfortmessige grunner er det godt anvendte kroner.

Pris/utstyr: 6

274 800 kroner er prisen for rimeligste Skoda Octavia stasjonsvogn med 1,4 TSI på 140 hk. Vi mener likevel at du får så mye ekstra ved å velge Elegance-utstyrsversjon og DSG girkasse, at det er verd de snaut 35 000 kronene du må legge på for «vår» testbil.

Ekstrautstyrsprisene hos Skoda holder et fornuftig nivå, og plusser du på 20-30 000 kroner fra utstyrslisten får du en mer komfortabel bil.

Skoda gir 5 år/100 000 km garanti og erfaringsmessig har Octavia stasjonsvogn holdt seg godt i pris.

FUNGERER BRA: Bi-Xenon lys med AFS (automatisk frontlyssystem) og hjørnetåkelys er standard på Elegance-modellen.
FUNGERER BRA: Bi-Xenon lys med AFS (automatisk frontlyssystem) og hjørnetåkelys er standard på Elegance-modellen.

Forbruk: 5

I følge EU-normen skal denne modellversjonen bruke 0,5 l/mil og slippe ut 116 gram CO2 per kilometer ved blandet kjøring.

Vi har vært fornøyd med forbruksresultatene på mange av de nye bensinbilene, men registrerer at forbruket stiger merkbart når bilene blir større og tyngre.

Derfor er det gledelig at en såpass stor familiebil, med automatgir og spreke ytelser, klarer seg med et testforbruk på 0,62 l/mil.

Eksempelvis brukte BMW 316i 0,58 l/mil og Mercedes-Benz C180 stasjonsvogn 0,67 l/mil.

Konklusjon: 6

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Så langt har vi testet dyrere utgaver av Skoda Octavia, og bilen er blitt en av vår favoritter i prisområdet rundt 400 000 kroner.

Når prisen blir nesten 100 000 kroner lavere og Skoda Octavia møter mindre og rimeligere konkurrenter, slår det bare ut i positiv retning.

Særlig fordi praktiske og sikre egenskaper følges opp av en moderne drivlinje: 1,4 TSI med 140 hk og syvtrinns DSG-girkasse er noe av det beste vi har kjørt i en rimelig familiebil.

ANONYM: Det er ikke noe å utsette på utseendet til Skoda Octavia stasjonsvogn. Er du ute etter lange blikk, må du imidlertid skaffe deg en annen bil.
ANONYM: Det er ikke noe å utsette på utseendet til Skoda Octavia stasjonsvogn. Er du ute etter lange blikk, må du imidlertid skaffe deg en annen bil. Foto: Terje Bjørnsen