Dekkskift
Skal de beste dekkene foran eller bak?
Det er snart tid for å bytte dekk igjen, og det er én ting de lærdes strides om. Her er råd og tips til dekkbyttingen.

Vi er inne i den store dekkskiftemåneden, og ifølge en undersøkelse gjort for Michelin feirer tre av fire bilister vårsolen i april ved å skifte til sommerdekk.
De fleste har fått med seg kravet om mønsterdybde, men det er én ting bilistene – og ekspertene – ikke helt blir kloke på. Skal de beste dekkene monteres foran eller bak?
Et argument som ofte brukes er at de fleste moderne biler har forhjulstrekk, og dermed bør det beste paret monteres foran. Det høres fornuftig ut, men blant de som hevder at det er feil er dekkprodusenten Continental.
Vanlige spørsmål ved dekkskift
Hva er fristen for å ta av piggdekkene?
– Første søndag etter påske, men politiet bruker sunn fornuft. Skal du kjøre på vintervei, kan du likevel bruke pigg.
Kan jeg kjøre på piggfrie vinterdekk etter piggdekkfristen?
– Ja, men piggfrie vinterdekk slites meget raskt om sommeren, samtidig som bremselengden øker og du får økt risk for vannplaning
Hva er minste lovlige mønsterdybde?
– 1,6 mm for sommerdekk
Hvor måler jeg mønsterdybden?
– I midten på dekkets slitebane, der slitasjen er størst.
Hvor hardt skal jeg trekke til hjulmutterne?
– Hjulmutterne skal sitte godt fast, men ikke trekk til overdrevent. Momentet er oppgitt i bilens instruksjonsbok, eller spør en dekkforhandler.
Hva betyr merkingen på dekketiketten?
– Etiketten viser dekkets ytelse på en skala du vil gjenkjenne fra hvitevarebransjen.
Hvordan skal jeg lagre dekkene?
– Tørt, mørkt, i jevn kjølig temperatur og gjerne liggende eller hengende.
Hva er riktig lufttrykk?
– Det står i bilens instruksjonsbok, ved tanklokket, eller spør din dekkforhandler.
Hvor gamle er dekkene mine?
– Dekkets produksjonstidspunkt finner du på dekkets sidevegg. Et dekk merket «1013» ble for eksempel produsert i uke 10 i året 2013.
Når er dekkene for gamle?
– Dekk tåler lagring godt og eldes hovedsakelig når de slites, men ti år gamle dekk bør skiftes ut.
(Kilde: Michelin)
10 dekkbyttetips
- Sjekk at dekkmønsteret er godt innenfor lovens krav på minimum 1,6 mm.
- Sjekk på dekkets sidevegg hvor gammelt det er.
- Dersom dekket er retningsbestemt, finner du en pil som viser rulleretningen framover på den sideveggen som skal vende ut.
- Kontroller dekkenes alder ved å se på produksjonsdatoen på sideveggen. Dekk som er eldre enn ti år bør skiftes ut.
- Sett bilen på et plant underlag, og bruk riktige jekkepunkter. Legg deg ALDRI under en bil som bare står på jekk.
- Løsne hjulmutterne litt før du jekker opp bilen, da går det lettere.
- Vent til du setter bilen på bakken før du trekker til det aller siste på bolter og muttere.
- Trekk til bolter og muttere med riktig moment – fast, men ikke så hardt at du hopper på nøkkelen.\
- Sjekk lufttrykket med en gang. Det sparer både drivstoff og slitasje.
- Husk lærdommen fra IKEA: Ettertrekk hjulbolter/muttere etter 5-10 mil.
– Vi er helt klare på dette hos oss i Continental, og det er at de beste dekkene bør være bak. For uerfarne førere er dette det tryggeste. I ekstreme situasjoner er det mer skummelt om det slipper på bakdekkene enn om det slipper på fordekkene, og med gode dekk bak har man en god mulighet til å unngå en utforkjøring på glatt føre, sier Frank Larsen, Technical Manager hos Continental.
HVOR MANGE MILLIMETER ER NOK?
Når vi hevder at de fleste kan minimum mønsterdybde, er det nok en ørliten journalistisk overdrivelse. Michelins undersøkelse viste også at kun 58 prosent av de spurte kunne kravet for sommerdekk – som for øvrig er på 1,6 mm. Men selv om mønsterdybden måler inn langt over er det ikke sikkert det holder. For dekk over fem år blir raskt betraktelig dårligere på grunn av gummien, og dekk over ti år anbefales ikke.
– Slitte, gamle dekk legger mange meter til bremselengden – kanskje akkurat de meterne du trenger for ikke å kollidere, påpeker Frode Abrahamsen hos Michelin.
– Særlig på våt vei kan bremselengden øke overraskende mye. Med slitasjen synker også dekkets terskel for vannplaning, og du kan fint gå på en vannplaning også under vanlig fartsgrense.
Alle dekkene har en såkalt «dot»-dato som er på fire sifrer (ukenummer og år, for eksempel 5213 som står for uke 52 i 2013) på siden av dekkene, så da er det bare å sjekke før dekkene skiftes.
HUSK SJEKKEN I ETTERKANT
Når alt er ok og det er på tide å skride til verket dukker det opp et velkjent fenomen, nemlig løse bolter.
I fjor måtte NAF alene rykke ut 75 ganger i løpene av to uker i april for å hjelpe bilister i hjulnød.
– Det er avgjørende å skru til hjulboltene med riktig moment. Allerede etter noen få kilometer bør du sjekke at hjulboltene eller mutterne ikke er løse, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Michelin mener du kan kjøre mellom 50 og 100 kilometer for deretter å sjekke at alt sitter på samme tid som du sjekker lufttrykket i dekkene.
NÅR MÅ DU SKIFTE
Dekkreglene sier at det er forbudt å kjøre med piggdekk fra og med første mandag etter påsken i Sør-Norge, mens datoen er 1. mai i Nord-Norge.
Loven åpner for å bruke hodet, så om forholdene tilsier enten piggdekk eller sommerdekk utenfor sesongen så er det faktisk lov. Piggfrie vinterdekk er lov også om sommeren, men anbefales ikke.
– Risikoen for vannplaning er mye høyere enn med ekte sommerdekk, samtidig som piggfrie dekk slites overraskende fort i sommervarmen. Er du gjerrig på dekkskift utsetter du både familie, deg selv og andre trafikanter for unødig risiko, understreker Abrahamsen.
Husk at dekkene du tar av bør rengjøres for både smuss og salt og bør helst lagres tørt, mørkt og i stabil kjølig temperatur. Dekk som er montert på felg kan lagres liggende eller stående. (ANB)