Se opp for ny folkefavoritt
Men det er én variant du bør unngå.
MADRID (Side3): Da Nissan lanserte sin merkelig navngitte liksom-SUV i 2007, skapte de i stor grad et helt nytt marked. Qashqai var bilen som ingen kunne skrive navnet på, ingen kunne uttale – og definitivt ikke kunne kategorisere. Det var ikke en skikkelig SUV, og det var definitivt ikke en «normal» bil.
Et par år senere skulle det vise seg at dette var en innertier. Konkurrent på konkurrent dukket opp med konkurrerende modeller (pun intended), og det skulle vise seg at «crossover» var den nye hitten blant bilkjøpere.
Hovedpoenget var at en crossover skulle være alt det folk egentlig var ute etter i en SUV, kombinert med hyggeligere priser. For det var ganske åpenbart at det folk flest ville når de kjøpte en SUV, var høy sittestilling og at det var «kult» - ikke for fremkommelighetens skyld
Syv år og en facelift senere, har japanerne etablert seg som størst i klassen og solgt to millioner biler – hvorav den store majoriteten i Europa.
En liten stor fornyelse
Så hvor går man videre med en bil som er mer populær etter syv år enn man kunne drømme om? Nissan har valgt å lansere en 2. generasjon Qashqai ikke har fått en som ikke har enkeltfunksjoner som i seg selv virkelig er et kvantesprang . Ifølge utviklerne var ikke målet å gjøre én stor endring, men å gjøre en dullion små endringer som sammen skulle skape en viktig helhet.
Det er fristende å kalle det en facelift, men her snakker vi om en ny bil som er lenger, bredere, lavere, har fått oppfrisket design, nye motorer, en ny automatisk girkasse, lavere vekt og lavere forbruk. Sistnevnte skal de ha fått til ved å ha et ganske ekstremt fokus på luftmotstand - og det er også derfor den er lavere.
De har også dyttet på en del ny teknologi, som i stor grad holder seg skjult helt fram til du har behov for dem. «Trace Control» er for eksempel noe som skal ta grep når bilen understyrer hvis det går litt fort i en sving. Ellers har de fylt på med alle mulige andre sikkerhetsløsninger, som blindsonevarsler, skiltgjenkjenning og automatisk nødbrems
Både bom og fulltreffer
Så hvordan fungerer dette i praksis? Under den europeiske lanseringen i Madrid har vi fått anledningen til å kjøre alle de nye motoralternativene – en ny 1,2 liters turbobensinmotor som erstatter dagens 1,6 liter selvpustende utgave, og to dieselmotorer på henholdsvis 1,5 og 1,6 liter.
Og skal vi være brutalt ærlige, ble vi ganske skuffet ved første bekjentskap. Først ut var nemlig den sterkeste dieselmotoren på 1,6 liter i kombinasjon med den nye automatiske trinnløse girkassen. Utover at vi er generelt skeptiske til trinnløse girkasser, så fremstod denne modellen overraskende uharmonisk. Den krenget overraskende mye, samtidig som den opplevdes stiv (!), og motoren så ikke ut til å få vist seg fra sin beste side gjennom girkassen.
Det hjalp ikke på at vi observerte overraskende mye vindstøy i en ellers ganske støysvak bil.
Vi var i ferd med å avskrive nye Qashqai som en fiasko.
Men så fikk vi prøve de to andre motoralternativene, noe som vi knapt skulle tro var den samme bilen. Det kan se ut til at kombinasjonen av den trinnløse girkassen og mye vekt fra 1,6-litersmotoren skapte en uheldig kombinasjon som ikke er representativ for bilen. For gjør du rett valg av motor og girkasse, er dette fulltreff.
Downsizing som fungerer
Vår absolutte favoritt er den nye bensinmotoren på 115 HK, som gir den nye bilen et lekent preg, selv om det er noe knapt med dreiemoment helt i bunn. Den fremstår lettkjørt og fin, og med ett går det opp for oss hvorfor to millioner mennesker har funnet det fornuftig å legge penger på bordet for forgjengeren.
1,5-liters dieselmotoren, som i grunnutgave nå bare slipper ut 99 gram CO2, var også en veldig positiv overraskelse etter vårt litt ublide møte med storebroren. Dette er en kraftig oppgradert variant av en gammel Renault-motor, noe som gir seg utslag i noe grov gangen, men den klarer å levere sine 110 hestekrefter på en tilfredsstillende måte. Litt turboforsinkelse må du regne med i det laveste registeret, men ikke mer enn at bilen fremstår rolig.
Den manuelle girkassen vil trolig spesielt tilfredsstille de som har en relativt avslappet kjørestil.
Bilen har for øvrig fått to forskjellige innstillinger på rattet – det de kaller normal og sport, som vel strengt tatt burde vært omdøpt til henholdsvis «bymodus» og «normal». Førstnevnte gir veldig lite motstand i rattet, og er fin nettopp i bymiljøer, mens du ellers trolig vil ha litt mer motstand.
Styrefølelsen er hva man kan kalle avslappet. Vi kunne kanskje tenke oss at den var litt mer presis og direkte, men fungerer veldig godt når du bare skal fra A til B.
Interiør
På interiørsiden får du litt det du betaler for, men går du for toppmodellen Tekna, får du en opplevd kvalitet som ligger høyere enn det vi hadde forventet fra en Nissan. Ja, det er litt plast, men det er myk plast som ikke ser ut til å komme fra nederste hylle. Sømmer er pene, og en får antydninger til premiumkvalitet – eller i alle fall japansk premium.
Bagasjerommet er også hva man kan kalle stort nok, men noen ganske smarte løsninger for å skape avlukker slik at bagasjen ikke blir liggende og slenge. Dette er ting som fort betyr mye i hverdagen - og er en bedre løsning enn nett som mange nye biler benytter.
4x4
Bilen kommer til Norge med firehjulstrekk, men dette var ikke tilgjengelig ved vår prøvekjøring. Det er kanskje like greit, for Nissan har ikke solgt overveldende mye av firehjulstrekkversjonen i Norge. Kundegruppen ser ikke ut til å være de som gateparkerer i Oslo på vinteren eller har hytte på toppen av en skogsbilvei.
Det er for øvrig relativt begrenset med motor- og girkassealternativer med firehjulstrekk. I skrivende stund opplyser Nissan at du kun får 4x4 om du velger 1,6 liters dieselmotor med manuell girkasse.
Pris
For en topputstyrt 1,5-liters dieselmotor og manuell girkasse, må du legge på bordet i overkant av 300.000 kroner.
Det gir deg en bil som for alle praktiske formål har alt – inkludert kameraer rundt hele bilen, ryggesensorer, parkeringssassistent, bi-LED-lys, delskinnsetger, navigasjon, glasstak, skiltgjenkjenning, 19" lettmetallfelger og mye mer. Nissan har i det hele tatt valgt å lage utstyrspakker med mye innhold og akseptabel pris.
Innstegsprisen for bilen er ca. 240.000 kroner, mens du for 4x4 har en startpris på 310.000 kroner - pluss levering.
Konklusjon
Vi har kjørt bilen litt for lite til å kunne gi en absolutt konklusjon, men opp mot sine direkte konkurrenter, som Mitsubishi ASX, fremstår det for oss som nye Qashqai sparker veldig godt fra seg. I alle fall om du styrer unna 1,6-liters diesel og automatisk girkasse.
Det er i det hele tatt ganske vanskelig å trekke fram ting med bilen som er negativt.
Designet føler vi er blitt det hakket mer interessante som bilen trengte, og Qashqai har på mange måter blitt en bil som det ikke er flaut å dukke opp i noe sted.
Men som Nissan selv sier: «Dette er en lettkjørt bil, den er ikke laget for å være en Golf GTI.»