Så vill er norsk elbilpolitikk

Tesla er direkte konkurrent til bil til 2,2 millioner kroner - i USA.

Publisert

Finansminister Siv Jensen kom i forrige uke med et lite hjertesukk rundt elbiler - eller mer konkret det faktum at staten ser ut til å tape rundt fire milliarder kroner bare i år på at elbiler er fritatt både engangsavgift og merverdiavgift.

Om en Tesla skulle betalt avgift etter vanlig avgiftsregime, ville staten dratt inn nær 3/4 million kroner per solgte bil. 

I stedet ble det solgt 2227 Model S i årets fire første måneder, som ikke betalte en krone i verken engangsavgift eller merverdiavgift.

Les også: Slipper 737.000 kroner i avgift

Miljøministeren trolig er svært fornøyd med utviklingen, og det svært mye som tyder på at elbilsalget også fremover vil være svært høyt. Så langt i år er to av de tre mest solgte modellene en elbil, og den mest solgte modellen - Golf - kommer som elbil i løpet av få uker.

Elbiler kan gi dyrere «vanlige» biler

Når det gjelder biler og avgifter er det bare én ting som er sikkert: Staten skal ha pengene sine uansett hvordan avgiftene endres - såkalt provenynøytralitet. Siden elbilene slipper noen form for avgift, betyr det at det stadig blir færre «vanlige» biler som skal ta avgiftsbelastningen.

Konsekvensen av det er nærmest uunngåelig at andre biler vil bli vesentlig dyrere, fordi elbilene er «fredet» gjennom klimaforliket.

Det som derimot ikke er fredet er elbilenes tilgang til kollektivfeltene, for dette er ikke en del av klimaforliket. Elbilene kan skape fremkommelighetsproblemer for kollektivtrafikken, og «misunnelsesfaktoren» ved at folk i rådyre sportsbiler kan snike i køen, gjør at det ikke vil bli nevneverdig politisk vanskelig å stramme til på dette området.

Elbilfordelene ble laget i en tid der elbiler var små, ukomfortable, hadde kort rekkevidde og var uforholdsmessig dyre. Det var lett å unne de miljøfanatikerne i en iskald Buddy å komme inn til varmen.

Settes opp mot Mercedes toppmodell

Hvor ekstremt de norske bilavgiftene favoriserer elbiler, illustreres kanskje likevel best med en test fra det anerkjente amerikanske bilmagasinet Motor Trend.

Med jevne mellomrom gjennomfører de tester at to modeller de mener er mer eller mindre likeverdige, i et forsøk på å finne ut hvilken som er best.

Og hvilke bil valgte de å sette opp mot toppmodellen Tesla Model S P85+? Selve symbolet på luksusbil: Den nye Mercedes S-klasse. Og ikke en hvilken som helst S-klasse, nemlig den amerikanske S550 - identisk med den som vi tidligere har testet som S500 her i landet.

Les også: Dette kan være verdens beste bil

I Norge er dette biler som tilsynelatende tilhører to vidt forskjellige kategorier, der Tesla P85+ koster fra i overkant av 640.000 kroner - men gjerne reelt sett 750-800.000 kroner. Mercedes-testbilen vi nylig var ute og kjørte hadde en listepris på rundt 2,2 millioner.

I USA er derimot avgiftsregimet et helt annet, der elbiler ikke favoriseres, samtidig som vanlige biler ikke har svært høye avgifter.

Dermed blir også prisforskjellen mellom disse to bilene en helt annen.

I grunnversjon er S550 i USA et par tusen dollar dyrere enn Tesla Model S, men prisen på Motor Trends testbiler var 127.000 dollar for Teslaen, mens Mercedesen kostet «bare» 124.000 dollar. Da var det tilsynelatende ikke holdt noe tilbake på ekstrautstyret noen steder.

Ut fra duellen, med amerikanske forutsetninger der elbiler ikke har noen fordeler i bruk, stikker S-klassen av med seier i duellen som ifølge Motor Trend er avgjøre.

Skattelette til de rike

Øystein Stray Spetalen gikk tidligere i år til frontalangrep på elbilen, nettopp fordi det fremstår som skattelette for de rike, og at elilens miljøeffekt er omdiskutert.

- Luksuriøse elbiler er i dag forbeholdt de rike eller politikere som får bilen i gave og som har anledning til å ha to biler, sa Spetalen tidligere i år.

- Denne rike eliten får lov til å benytte kollektivfeltene istedenfor å reise kollektivt, kjøre gratis gjennom bommer og på ferger, parkere gratis og få gratis drivstoff, sier Spetalen.

Les også: - Denne rike eliten får lov til å kjøre gratis, parkere gratis og få gratis drivstoff